|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
prøver å være tål***ig
|
![]() Når barna ikke vil være med på ferie lengerJa, hva gjør man da? Alt i februar i Thailand gav han (16 år) uttrykk for at dette var hans siste familieferie på en stund. Han ønsker å være hjemme på øya til besteforeldre, i byen med kompiser for å dra på båttur til øyene utenfor, og for å spille golf.
![]() |
#2 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre16 år? Jeg hadde latt ham være hjemme eller på øya til besteforeldrene, som han ønsker. Kanskje ikke som et alternativ til den ordentlige familieferien, men definitivt som alternativ til å være med som bystander til seiling eller Norway Cup. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreSkal dere på ferie alle sammens der det bare er ferie? Jeg kan godt skjønne fotball i 1 uke ikke føles som ferie om han ikke spiller selv, det seile greine også av samme grunn. La han slippe det han er 16 år og mange i den alderen flytter faktisk ut, drar på folkehøyskole etc, kan han ikke være i nærheten av besteforeldre sine feks. Så kan dere heller finne på noe der dere alle bestemmer og gjøre noe sammens som ikke innebærer andre planlagte ting som fotballcup etc |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreJeg ville latt han være hjemme. Vår 15-åring kan velge hytteliv fremfor familieferie, det blir hyggeligere for alle. Jeg har respekt for at småbarnsaktiviteter ikke frister. 13-åringen har foreløpig ikke flagget noe ønske om å være hjemme.
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreJeg skjønner han, spesielt hvis feriene er lagt opp mer for søsken enn for han sånn sett. Hvis det er besteforeldre der så la han bare gjøre som han vil. Hvis dere ønsker felles familieferie må dere nok i forhandlinger om typen ferie.
![]() |
#6 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreJeg forstår ham godt, særlig siden det kan høres ut som ferien er tilpasset de yngre? Jeg var på min siste ferie sammen med familien da jeg var 15.
![]() |
![]() |
#7 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreLa han slippe Norway cup og seiling dersom han ikke har noen relasjoner dithen. Vår 15 åring har vært hjemme ved et par anledninger når jeg har reist avgårde med yngstemann med hans fritidsaktivitet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreNå er mine barn små enda, men tanteskatten var med på sin siste familieferie i fjor, da var hun 16. I år skal hun være hjemme og jobbe mens foreldrene drar til syden. FOrdelen er jo at både jeg og besteforeldrene bor på plassen, så det er noen voksne som kan følge med. I tillegg bor storebroren enn så lenge hjemme.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreJeg flyttet hjemmefra det året jeg ble 16 så... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
prøver å være tål***ig
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreJa. Familieferien i år var 14 dg i Thailand i februar. Årets sommerferie blir derfor på øya til besteforeldre, norwaycup og muligens Kristiansand (12åeingen skal spille) og nå om en uke, ei langhelg i Tønsberg pga seiling. Men han lider ingen nød. Han og faren er i Trondheim i helga på golf. Vi har sagt han får være hjemme Norwaycuphelga, men det gjør litt vondt i mammahjertet når han ikke vil være med til Tønsberg heller....
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreJeg ville ikke tvunget med noe barn, uavhengig av alder, på en ferie som er lagt opp etter Norway Cup og/eller ett av barnas interesser, med mindre jeg ikke hadde noe valg (om jeg fortsatt var bare én voksen i husstanden).
![]() |
![]() |
#12 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreJeg hadde heller ikke tvunget jentene med om de ikke ville. "Fordelen" vår er at da må de være hos pappaen, enn så lenge i hvert fall. De vil heldigvis fortsatt være med oss på ferie. De er 16 og 17 1/2 år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreEnig med de andre. En sekstenåring trenger ikke følge med rundt på yngre søskens aktiviteter, så lenge det fins ok alternativer. Noen flytter for seg selv når de er 16-17, så en helg hjemme alene går sikkert helt fint hvis han ikke er av typen som kan finne på å invitere til hjemme alene-fest fra åpen Facebookprofil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreDet er jo vanlig st langt yngre barn enn han er på egen ferie hos besteforeldre, så det ser jeg ikke noe problem med.
![]() |
#17 |
prøver å være tål***ig
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreHan hadde fått styrt rundt som han ville selv. Det gjorde han i en annen ferie vi var der også. Da hadde han med en kamerat. Nå kan vi ikke ta med venner, da det ikke er soveplasser nok.
![]() |
#18 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre14-åringen vår er ikke lenger med, det er helt i orden. Vel og merke er han en stor og selvstendig ungdom som nok er temmelig moden for alderen.Han har masse venner og er mye ute å reiser uten oss både innland og utland pga egen idrett. Vi styrer ikke fridagene hans!
![]() |
#19 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre96-modellen får være hjemme for første gang i år. Det har ikke falt meg inn at 98-modellen skulle være hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreDet kommer helt an på ungdommen og miljøet de vanker i om jeg hadde latt de være alene hjemme eller ikke. Jeg synes det er uansvarlig å reise langt fra barna dersom man ikke har noen voksne i nærheten som kan se etter dem, og det har ikke vi. Så om vi reiser bort blir de alene, med besteforeldrene 30 min-1 time unna. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|