Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan mater jeg en surdeig?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-15, 16:43   #1
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Hvordan mater jeg en surdeig?

Jeg har fått surdeigstarter fra en kollega, og har fått oppskrift på brød som skal testes neste helg, siden det tar ganske mange timer. I mellomtiden (og etter det) må jeg holde starteren i live. Den står i kjøleskap, og jeg har forstått at da trenger jeg kun å mate den en gang i uken. Jeg finner at jeg skal mate den med vann og mel, men ikke hvor mye den skal ha. Nå står den i den plastboksen jeg fikk den i på fredag, men det er kanskje bedre at den står i glass?

Noen som kan gi meg en ordentlig inn-med-teskje-forklaring?

Gammel 08-11-15, 18:57   #2
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan mater jeg en surdeig?

http://www.surdeig.no/surdeigsstarter/

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 18:57   #3
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skal prøve dette - når jeg bare får tid....

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 19:38   #4
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Glass er nok bedre enn plast, ja, uten at jeg har testet plast, bare lest.

Min holder seg fint i kjøleskapet i to uker uten å mates. Jeg baker surdeigsdeigsbrød annenhver uke og gjærbrød annenhver for variasjonens skyld. Når jeg baker tar jeg ca 500 g mel (50/50 hvete/rug og fint/grovt) og ca en halv liter vann, pluss starteren. Lar det heve til det er små bobler i deigen, ca åtte-ti timer liker jeg, men det kan godt stå over natta og vel så det hvis du liker skikkelig sur smak. Da tar du av en ny starter før du tilsetter frø, krydder, det du vil og steker.

Gammel 08-11-15, 19:42   #5
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

http://www.surdeig.no/surdeigsstarter/

Det er dette jeg har lest, og det står ikke hvor mye vann og mel som skal tilsettes ved mating. Derfor mitt spørsmål

Gammel 08-11-15, 19:43   #6
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Glass er nok bedre enn plast, ja, uten at jeg har testet plast, bare lest.

Min holder seg fint i kjøleskapet i to uker uten å mates. Jeg baker surdeigsdeigsbrød annenhver uke og gjærbrød annenhver for variasjonens skyld. Når jeg baker tar jeg ca 500 g mel (50/50 hvete/rug og fint/grovt) og ca en halv liter vann, pluss starteren. Lar det heve til det er små bobler i deigen, ca åtte-ti timer liker jeg, men det kan godt stå over natta og vel så det hvis du liker skikkelig sur smak. Da tar du av en ny starter før du tilsetter frø, krydder, det du vil og steker.

Ok. Jeg får ikke bakt før til helga, siden det tar såpass lang tid (stå over natta først, før 14 timer heving, sier hun jeg har fått den av. Da klarer jeg det kun i helga.

Kanskje jeg bare skal putte i litt vann og litt mel, og fylle den over på glass, og satser på at den lever til helga også

Gammel 08-11-15, 20:29   #7
Urie
Superaktiv

Medlem siden: Jun 2009
Urie er litt kulUrie er litt kul
Standard

Jeg prøvde også å lage surdeigsstarter en gang, men det ble mislykket. Fant mange bra tips her da:

http://margitvea.blogspot.no/2015/08...ttbrd.html?m=1

Sist redigert av Urie : 08-11-15 kl 20:52.
Urie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 20:39   #8
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Standard

Da har jeg fylt starteren over på glass, gitt den mel og vann (Margit Vea angav hvor mye ), og sørget for at det er glippe mellom glass og lokk (igjen takk til Margit Vea!). Da håper jeg alt ligger til rette for å bake surdeigsbrød til helga

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:12.