Vi bor i et hus som egentlig aldri har blitt helt ferdig. Til min store irritasjon og frustrasjon, og uten å evne å faktisk ta tak selv. Men, når jeg irriterer meg lenge nok, så skjer det ting, og jeg setter i gang.
En, eller to ting som aldri har blitt gjort, er det å ferdigstille to ganger. En på loftet, og en i kjelleren. Alt klargjort, men ikke ferdigstilt.
Det som står igjen begge steder er endel tapet, maling og listing. Pluss maling av tak i kjelleren. Det er betongtak der, og det sluker utrolig mye lys.
Nå kom jeg da altså dit at jeg ble dritlei, og jeg bestemte meg for å ta saken i egne hender. Hadde overhodet ikke peiling på den jobben som sto foran meg, men man lærer så lenge man lever.
Første skritt var å male taket i kjelleren. Det var fort gjort. Så var det å
finne frem tapeten. Ja, for det var kjøpt inn rikelig, og det lå i et kryploft.
Da det var funnet frem, så ringte varselklokkene. Er dette nok?? Frem med målebånd og godt gjemte matte-egenskaper. Konklusjonen ble at jeg manglet snaue 2 meter tapet. Her må hjernen legges i bløtt...
To ganger, hvorav den ene er synlig og den andre mindre synlig. Det var helt klar hvilken som måtte ofres for et skille på tapet.
Ja, for jeg tenkte jo først at siden vi har lagt maletapet fra før, så måtte jeg fortsette med det, og noe sa meg at den vi har ikke er å oppdrive lengre, siden det er *kremt* noen år siden vi bygde.
Og ganske riktig: den er ikke å oppdrive lengre. Ble en runde på forskjellige butikker, og jeg fant en som var i samme gata som den vi har. Er tapet med struktur i dette.
Jeg følte meg ikke helt vel med dette, så jeg dro hjem for å tenke. Kom frem til at jeg kunne bruke den gamle tapeten på noe nede i kjelleren, slik at det ble bare den ene veggens om ble med ny tapet, og dermed sådde jeg et nytt tanke-frø... Hva om jeg bryter helt og lager en kontrastvegg??
Lo bare av tanken, for hallo...dette er en kjellergang. Et sted hvor ingen ferdes, annet enn når man skal på vaskerommet eller i garasjen. Kan da ikke bruke penger på slikt der... For en ferdigtapet er jo DYR.
Men tanken var sådd, og en ny runde fortalte meg at det jo ikke er så mye dyrere. Maletapet er billigere ja, men så kommer maling i tillegg.
Jeg bestemte meg, fant en tapet jeg likte og dro hjem.
Jeg måtte først sprakle litt skjøter på veggen, noe jeg aldri har gjort før. Men her kom "sinnasnekkern" meg til hjelp. Innså at jeg har fanget opp endel derfra, så jeg gøv løs.
Så var det å legge maletapet på de veggene som var halvlagt, og så ny tapet på den hele veggen. Har aldri lagt tapet selv før, men det gikk jo over all forventning. Har jo sett på før, pluss det jeg har snappet opp på tv, og gode råd fra damen på byggmakker.
Når all tapet var ferdig lagt, så var det "bare" litt maling som gjensto. Ikke bare nede i kjelleren, men også opp trappeløpet. En jobb jeg ikke gledet meg til, for det er så mye å maskere. Men du verden så fort det gikk når man først var i gang, og med god malehjelp fra storesøster så ble det en fornøyelse å male.
Det morsomste, og mest spennende med det hele var mannen. Han var på jobb, og jeg skal innrømme at det gikk en liten djevel i meg da jeg satte i gang. Dette er en jobb vi skulle gjort for lengst, men jeg har ikke møtt noe interesse, så da kunne han jo bare sitte der da, uvitende I tillegg så kom også overraskelsemomentet. Det å vise at jeg faktisk kan!!
Han kom hjem i dag, og det var med spenning vi kjørte hjem fra flyplassen. Hva ville han si?? Både til utførelse og tapetvalg??
Han ble kjempeoverrasket, og imponert!! Tror ikke han helt trodde at jeg hverken kunne eller ville, men det kunne jeg.
Her kommer noen bilder av før og etter. Ikke lett å ta gode bilder i en trang kjeller, men dere ser nå litt. Bildet av taket viser taket i gangen og vaskerommet. Glemte å ta bilde før jeg satte i gang, men her ser dere hva litt maling utgjør.
Kjennner jeg er litt stolt over egen innsats nå, og gleder meg til å få opp lister og få ferdigstilt rommet helt, og så gå løs på resten av det som er av arbeid i huset!!
__________________ All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am