Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Delfiafett ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-15, 11:54   #1
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Delfiafett ...

Jeg lager troikakonfekt for første gang, og den skal trekkes med smeltet sjokolade. Det skal være litt delfiafett i sjokoladen - regner med at det er for å få den tynnere. Men delfiafett er umulig å oppdrive; alle butikkene jeg har vært innom er utsolgt (i følge Adressa er det delfia-krise i år, og det ser ut til å stemme ).

Er det noen vits i å prøve seg med bare sjokolade, uten delfiafett, eller er det dømt til å mislykkes?

Gammel 19-12-15, 11:58   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Delfiafett ...

Får man ikke kjøpt sjokolade til sjokoladetrekkbruk? Jeg mener jeg har hørt om det. Det burde gjøre nytten.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 11:59   #3
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Re: Delfiafett ...

Kanskje du kan bruke ørite kokosfett i stedet?

Gammel 19-12-15, 12:02   #4
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Hvis du får tak i Cocosa, funker det. Helsekost og større matbutikker har det.

Gammel 19-12-15, 12:08   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Glemte å si at jeg helst ikke vil ut i butikker i dag, annet enn nærbutikken i gangavstand. Siste lørdag før jul = mareritt.

Er ikke kokosfett det samme som delfia? Mener det var det som sto som utsolgt på alle butikkene. Ellers kan jeg kanskje vente med sjokoladetrekket til mandag og sjekke om butikken i sentrum som fører Cacas har overtrekkssjokolade.

Gammel 19-12-15, 12:21   #6
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Du kan bruke alle typer olje eller fett. Vet ikke om det vil funke med smør (eller olivenolje pga smak) da, men all vegetabilsk olje bør funke. Kokos eller raps, f.eks. Oljen skal gjøre sjokoladen litt mer flytende slik at den dekker konfekten finere, og den skal gjøre den blank. Det kan du få til med alt mulig.

Alternativt kan du temperere sjokoladen og ikke ha olje i i det hele tatt. Smelt halvparten av sjokoladen, rør inn resten av sjokoladen i den smeltede etter at du har tatt den av varmen. Da blir den blank og fin, og vil bli hardere når den stivner. Den vil også tåle kroppsvarme bedre, slik at den ikke smelter i det du tar på den.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 12:48   #7
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 51
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Spør på Facebook om noen har litt ekstra.

Gammel 19-12-15, 12:53   #8
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trekker marsipan med sjokolade og bruker kun vanlig kokesjokolade til formålet. Funker som bare det, ikke vits i å tilsette noe annet.

Gammel 19-12-15, 13:02   #9
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan også bruke Flott matfett.

Gammel 19-12-15, 13:17   #10
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg bruker cocosa

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 13:40   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøpte iallefall på Kiwi i går. Men jeg har også brukt vanlig smør noen ganger. Med da smelter jeg i vannbad.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 16:02   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg oppdaget også nettopp at det var utsolgt for Delfiafett på butikken jeg var på, så jeg kjøpte et glass kokosolje (fra Helios) i stedet, og antar det går helt fint. Hvis det er bare til å trekke med, går det jo godt an med bare sjokolade, som Bluen sier, og jeg har også brukt en liten skvett nøytral matolje tidligere. (Til Delfiakake er det antagelig viktigere for konsistensens del å bruke fett som er stivt i romtemperatur.)

Gammel 19-12-15, 18:37   #13
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ganske sikker på at mannen egentlig bare bruker sjokolade.

Gammel 19-12-15, 19:28   #14
Cauchy

Cauchy sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Rema 1000 Nidarvoll har visst fått inn Delfiafett, sånn i tilfelle desperate trøndere leser dette.

Cauchy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 19:45   #15
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Delfiakrise, faktisk. Jeg synes det er best med bare ren sjokolade.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-15, 01:37   #16
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg kjøpte 4 pakker på Rema i dag. Og hylla i kjøledisken var full.

Gammel 20-12-15, 12:07   #17
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Jeg kjøpte 4 pakker på Rema i dag. Og hylla i kjøledisken var full.

Da bor du neppe i byen min.

Ellers prøvde jeg meg i går med litt olje i sjokoladen. Sikkert helt greit det, men ikke så lett å vurdere for hele greia ble selvsagt fullstendig mislykket, som alle andre ganger jeg har prøvd å lage konfekt eller karamell eller drops el.l. Jeg endte til slutt med å tømme sjokoladen over (det som var igjen av) flaket med marsipan, nougat og gelé, for da jeg prøvde meg med småbiter falt alt fra hverandre.

Jeg tror konklusjonen på denne tråden blir at nå slutter jeg å tro at jeg kan lage denne typen julegodt, og holder meg til gjærbakst.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40.