Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Skiferie

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-10, 19:16   #1
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Skiferie

Eg og mannen lurer på å reise på skiferie (alpint) til utlandet om 1 eller 2 år.
Nokon som har tips til fine og spennende plasser å reise?,andre tips?
Blir 1 veke.

Gammel 29-01-10, 19:35   #2
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skiferie

Zermatt

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 19:58   #3
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Chamonix er min favoritt, men så elsker jeg Frankrike også da.
Her har du fantastiske skimuligheter, kombinert med at det er en by full av gode matopplevelser (over 100 restauranter og mange av dem holder høy kvalitet) og et bra uteliv. Sist jeg var der siste vi blandt annet en åtte retters meny på restaurant Albert 1er, som har to stjerner i Michelin guiden (vi bestilte bord før vi dro ned). Det var slett ikke dyrt i forhold til å gå ut og spise i Norge.
Av skiopplevelser er det utrolig mange muligheter, men jeg må nesten trekke fram en: bestille skiguide til bretur, ta gondolen opp til Aiguille du midi (ca. 3800 moh) kjøre i puddersnø til livet, og komme til en restaurant som bokstavelig talt henger i fjellsiden, der all mat og drikke må fraktes inn i helikopter.
For meg som elsker Frankrike og elsker å stå på ski, så er Chamonix det ultimate sted.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 20:08   #4
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Har kikka på Chamonix og det er veldig fristande. Mannen har veldig lyst dit.
Tar gjerne imot hotelltips og alle andre tips om Chamonix.
Korleis er det med heiskort der?, har ikkje funne så masse info om det?, kor mykje kjem det på og er det visse områder ein kjører på med ulike kort?

Gammel 29-01-10, 20:11   #5
m^2

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Chamonix er veldig sjarmerende og spektakulært, men noen av bakkene kan oppleves som ganske bratte. Det er vel også ofte mye fok der og mange gondol-type heiser så hvis du ikke er så glad i det (sånn som meg) ville jeg styrt unna. Jeg er allikevel veldig glad i Chamonix og arrangerte mange årlige turer dit for en skiklubb i et tidligere liv.
Aiguille du Midi, og kjøre med guide nedover isbreen, er en opplevelse for livet- hvis du ikke er pysete ift til høyder og bresprekker og sånt.
Samtidig synes jeg deler av de sveitsiske alpene gir mye bedre muligheter til å stå mye på ski - dog flatere enn Chamonix, og ikke så...fransk. Det ligner vel mer på det du kan få i Norge.
Jeg er veldig glad i Østerrike - der er after-ski-mulighetene helt fantastiske! Og mye øl og tjo-hei. Og ikke så mye folk. Det er også mer nedtonet og ujålete enn de franske alpene er hvertfall. Men det er ikke så spektakulært igjen synes jeg.
Og de italienske alpene, der kan du også få noen flotte opplevelser.

Det hjalp vel ikke...
Det kommer an på hvor flinke dere er til å stå på ski, og hva dere er ute etter...
Jeg har vært med på både sovesal på loftet i Østerrike og svindyrt 5-stjernershotell i frankrike, og synes vel egentlig begge opplevelsene var flotte

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 20:11   #6
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Chamonix er veldig bra, i hvert fall hvis du ikke er nybegynner. Saalbach har et kjempebra løypesystem og har definitivt best After Ski. Kitzbühel er en flott by og mange bra løyper. Zell am See er også nydelig. Ellers er det mange mindre skisteder rundt forbi, Bad kleinkirchheim og Oberndorf er også verdt en titt. Heldiggrisen som skal på skiferie, jeg venter bare på at barna skal bli store nok. Det finnes ikke bedre ferieform!

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 20:18   #7
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Standard

Me er ikkje nybegynnere nei, kjørt ski fra me var små begge.
Skal absolutt ta med ungane seinare men vil at dei skal bli litt større først, sjølv om alle 3 står på slalom no.
Men me bur midt i skieldorado så har det supert her og, har skiheiser i fleng å velge i, fra 2 min (vårt skisenter) til 30 min kjøring (Geilo og Hemsedal)
Blir kjekt med ein kjæresteskiferie.

Gammel 29-01-10, 20:22   #8
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Standard

Så flott med masse tips, tusen tusen takk. Vil høre alt.

Gjør ingenting om det er litt bratt. Bakken her me bur er ganske bratt så det skal gå bra. Men må ikkje vere bratt heller. Skal undersøke og kikke på alle tips. Østerrike høres veldig ålreit ut.

Gammel 29-01-10, 20:22   #9
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Chamonix er sammensatt av seks forskjellige områder, du kan kjøpe heiskort som dekker alle områdene. Hva det koster husker jeg ikke helt, tror det varierer med sesongen, men at du må ut med 1500-1800 kr for et seksdagerskort tror jeg hvertfall. Det går busser som frakter dere fra byområdet og til heisene, sånn sett så er vel Chamonix litt upraktisk i forhold til andre steder. Det er mange bratte bakker der og mye bra off-piste kjøring, i Brevent er det ikke så veldig bratt så det går an å kjøre på ski der selv om man ikke liker så veldig bratte bakker.
Nå fikk jeg lyst til å reise til Chamonix gitt.

Gammel 29-01-10, 20:24   #10
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nina, her.

Chamonix er sammensatt av seks forskjellige områder, du kan kjøpe heiskort som dekker alle områdene. Hva det koster husker jeg ikke helt, tror det varierer med sesongen, men at du må ut med 1500-1800 kr for et seksdagerskort tror jeg hvertfall. Det går busser som frakter dere fra byområdet og til heisene, sånn sett så er vel Chamonix litt upraktisk i forhold til andre steder. Det er mange bratte bakker der og mye bra off-piste kjøring, i Brevent er det ikke så veldig bratt så det går an å kjøre på ski der selv om man ikke liker så veldig bratte bakker.
Nå fikk jeg lyst til å reise til Chamonix gitt.

Bur ein nærme heis på mange av dei andre plassane?

Gammel 29-01-10, 20:27   #11
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Østerrike har brede og deilige bakker, men det finnes selvsagt svarte løyper også. Men, svart løype i Østerrike er ikke det samme som svart i Frankrike, de er mer svart++.
Det eneste som var litt kjipt i Chamonix var at transportløypene var veldig smale og tidvis veldig isete. Det var ikke alltid like festlig.

Gammel 29-01-10, 20:29   #12
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Standard

I Saalbach er heisene midt i byen, det samme med Kitzbühel. Jeg anbefaler virkelig Saalbach, altså. Det er sååå koselig der.

Gammel 29-01-10, 20:29   #13
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Standard

Kva slags plasser er ålreite i Østerrike?

Gammel 29-01-10, 20:29   #14
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Standard

Her fant jeg heiskortpriser gitt, ble visst litt engasjert jeg: http://www.skiinfo.no/Heiskortpriser...-8072-no.jhtml
Det som er upraktisk med Chamonix er at de seks områdene ikke henger sammen sånn at du kan kjøre på ski mellom dem, i området les trois vallees kan du bo i Val Thorens og derfra dekke store skiområder uten å gå ut av skia.
Det går heiser fra byen i Chamonix også, men da kommer du deg ikke til de andre stedene uten å ta en buss.

Gammel 29-01-10, 20:30   #15
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Standard

Se over. Saalbach.

Gammel 29-01-10, 20:30   #16
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

I Saalbach er heisene midt i byen, det samme med Kitzbühel. Jeg anbefaler virkelig Saalbach, altså. Det er sååå koselig der.

Det skal eg sjekke ut.

Gammel 29-01-10, 20:36   #17
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trois Vallees

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 20:48   #18
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Verbier. Sveits.

Gammel 15-02-12, 16:38   #19
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Zip: Er ferien realisert? Mannen er i Saalbach nå og sier der er veldig bra; han brukte endatil ordet koselig.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 20:13   #20
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Usa, Utah eller Vermont.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:12.