|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
flisespikker
|
![]() Enda en boktipstråd: Tenåring og sommerferieDet er kanskje flere enn vi som har tenåringer som trenger boktips til sommerferien? Poden er i gang med Discworld-serien, så sånn sett trenger han ikke mer på en stund, men jeg tror jo det kan være greit med litt variasjon. Jeg har også tenkt at det kunne være greit om han prøvde seg på noe litt annet enn bare fantasy også.
![]() |
#2 |
kamerat
|
![]() Sv: Enda en boktipstråd: Tenåring og sommerferieMin trettenåring er også på Discworld, men sper opp med gamle favoritter innimellom (Anne fra Bjørkely, Marens lille ugle, Det suser i sivet, Hobbiten, Molly Moon …). Jeg prøver å manipulere henne til å lese Ready Player One, som jeg tror hun kunne hatt moro av, og så vurderer jeg seriøst å lese Jane Eyre høyt for både henne og elleveåringen i ferien. Eller en annen klassiker. Eller Miss Peregrine (og late som om de to siste teite bindene ikke finnes
![]() |
#3 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Enda en boktipstråd: Tenåring og sommerferieHenger i denne tråden, for eldstemann har lest omtrent det som er av fantasy for ungdom.
![]() |
#4 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Enda en boktipstråd: Tenåring og sommerferieIkke tips i en annen retning, dessverre, men hva med Dragonslayer-bøkene til Jasper Fforde?
![]() |
#5 |
kamerat
|
![]() Sv: Enda en boktipstråd: Tenåring og sommerferieJeg likte også Ready Player One, og skammer meg ikke i det hele tatt.
![]() |
#6 |
kamerat
|
![]() Sv: Enda en boktipstråd: Tenåring og sommerferieJeg vurderer også fortløpende å prakke Siri Pettersens Ravneringene på trettenåringen. Det er selvfølgelig fantasy, da.
![]() |
#7 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Enda en boktipstråd: Tenåring og sommerferieMen om Ravneringene er for voksen, kanskje Hulder-boka til Tonje Tornes kan være noe? Den syntes jeg var for barnslig til eget bruk, nemlig.
Jeg ble kalt kontorets tenåringsgutt. Litt usikker på om det er et kompliment, foråsiresånn.
I like big books and I cannot lie. Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11 Sist redigert av Luftslottet : 23-06-16 kl 11:31. Årsak: voksen, ikke voksne |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Enda en boktipstråd: Tenåring og sommerferieMin gutt skal ha med boken om Messi på ferie.
![]() |
#10 |
kamerat
|
![]() Sv: Enda en boktipstråd: Tenåring og sommerferie
Jeg syntes ikke den var veldig velskrevet, men jeg ble veldig sjarmert av hvor kjærlig han skrev om Internettet.
![]() |
#11 |
Leser
|
![]() Sv: Enda en boktipstråd: Tenåring og sommerferieHenger her. For yngste (som har mye av samme litteratursmak som meg er jeg den perfekte litteraturmor), for eldste ikke fullt så mye ... Hun liker
![]() |
#13 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Enda en boktipstråd: Tenåring og sommerferieDet er kanskje ikkje akkurat slike tips du ønskjer, men min lesehest på 15 år pløyer fan-fiction etter fan-fiction no om dagen. Det går mykje i Harry Potter fan-fiction har eg inntrykk av (ho er blod-fan), og sjølv om kvaliteten sikkert er varierande, så gir det henne mykje glede i alle fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bookhouse girl
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Enda en boktipstråd: Tenåring og sommerferieThe Golden Compass er helt fantastisk, herved anbefalt. Og selv om det et fantasy slenger jeg på Den Uendelige Historie av Michael Ende, gjerne på tysk siden det et originalspråket. The Martian kunne kanskje vært noe? Ellers tror jeg det var i den alderen jeg begynte å lese klassisk krim: Ellery Queen, Raymond Chandler, Rex Stout og Arthur Conan Doyle. Og Agatha Christie, selvsagt. Ellers: Ender's Game, Hitchhiker's Guide to the Galaxy, og kanskje noe av Heinlein, Poe eller Bradbury? Selv likte jeg veldig godt å lese antologier på den tida siden man alltid fikk så mye forskjellig. Favoritten var krimantologiene til Nils Nordberg, Bing og Bringsværd og Selsomme fortellinger av Sigurd Hoel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Enda en boktipstråd: Tenåring og sommerferieHva med Beatles, av Saabye Christensen, eller er han for ung for den?
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Enda en boktipstråd: Tenåring og sommerferieRiktignok fantasy, men jeg anbefaler Vindens navn av Patrick Rothfuss på det varmeste, til både ungdom og voksne. Ellers er Ravneringene-trilogien til Siri Pettersen også et godt tips. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
flisespikker
|
![]() Sv: Enda en boktipstråd: Tenåring og sommerferieTakk for masse fine forslag! The Martian slukte han etter å ha sett filmen, ellers ville den vært et godt tips.
![]() |
#18 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Enda en boktipstråd: Tenåring og sommerferieHar han lest Berts dagbok, - det fins tre av dem, utrolig underholdende - også for voksne.
Pamina & ![]() Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero) Sist redigert av Pamina : 24-06-16 kl 17:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Enda en boktipstråd: Tenåring og sommerferieDen boken 100% meg, ser at den er inndelt i en del for jenter, en del for gutter og en del for begge. Sikkert fin måte å finne ut det han lurer på, litt sånn i hemmelighet?
![]() |
|
|