Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-16, 13:41   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?

Jeg havnet i en diskusjon i går. Sommerskolen i Oslo er gratis og det sendes ut informasjon til alle elever som går på skolen.

Ungene mine går på sommerskolen i Oslo denne uka. Knerten går på et kurs som kombinerer engelsk og gym, og snuppa er på et kurs i animasjon. Sommerskolen i Oslo er altså mye moro og litt fag, synes jeg. Den jeg diskuterte med mente at sommerskolen allikevel er med på å øke forskjellene mellom ungene. De ungene som hadde trengt det mest blir ikke sendt på sommerskole. Årsakene kan selvfølelig være mange, men en del unger vil virkelig ikke på skole når det er ferie. Begrepet skole er noe de assosierer med noe negativt. Dette selv om opplegget bare til en viss grad har preg av skole. I tillegg er det i større grad de ressurssterke foreldrene som fremsnakker sommerskolen og promoterer dette.

Er det problematisk at Oslo kommune bruker så mye penger på et tilbud som trolig er med på å øke forskjellene i elevmassen? Hva kan eventuelt gjøres for å inkludere enda flere?

Gammel 09-08-16, 13:49   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?

Jeg misunner dere virkelig sommerskoletilbudet i Oslo. Jeg synes ikke det er problematisk at kommunen bruker mye penger på det, det må gjerne heller jobbes med få med de som ikke treffes av opplegget? Vi kan ikke kutte ut alt som potensielt skaper forskjell, og hvertfall ikke der tilbudet faktisk gis til alle.

Gammel 09-08-16, 13:53   #3
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

For meg er ikke det viktigste forskjellene det eventuelt skaper, men at det gir et trygt og godt gratistilbud til barna i sommerferien, der ikke alle har anledning til å være sammen med barna i 8 uker. Med andre ord, det er en trygg, positiv måte for å få sommerferien til å gå opp. Om den treffer helt? Jeg vet ikke. Det er ikke nødvendigvis samsvar mellom økonomi og skoleflinkhet.

Selv tilhører vi mindretallet der vi bor som går på sommerskole, men snuppa elsker det og angrer på at hun ikke begynte tidligere (hun var med for første gang etter 3. trinn). For henne er det først og fremst det sosiale og mestring som gjør at det er en suksess, det faglige er underordnet. Nye venner, nye leker og lære å ta bussen alene er viktigere.

Gammel 09-08-16, 13:56   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg misunner dere virkelig sommerskoletilbudet i Oslo. Jeg synes ikke det er problematisk at kommunen bruker mye penger på det, det må gjerne heller jobbes med få med de som ikke treffes av opplegget? Vi kan ikke kutte ut alt som potensielt skaper forskjell, og hvertfall ikke der tilbudet faktisk gis til alle.

Det kan jeg være enig i. Det jeg lurer på er hvilke tiltak som faktisk vil medføre at sommerskolen favner flere enn den gjør i dag.

Jeg har på facebooksidene til klassene til både snuppa og knerten promotert sommerskolen. Fortalt hva det innebærer, fortalt at det kan bety gratis svømmeundervisning til de som trenger det (særlig relevant for knertens klasse som skal ha 10 lusne svømmetimer det kommende året, og da skal alle ha lært å svømme) og vært veldig positivt innstilt. I tillegg har jeg fortalt hvilke kurs mine egne unger har søkt på slik at de som vil kan søke seg til samme sted, og mange andre har gjort tilsvarende. Men jeg ser jo at de elevene som kanskje hadde trengt det aller mest ikke har søkt.

Gammel 09-08-16, 14:04   #5
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at det er enklere å gjøre sommerskolen obligatorisk for enkelte grupper etterhvert når den har fått et solid fotfeste ellers.

Gammel 09-08-16, 14:09   #6
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke sommerskolen treffer så bredt som man kunne ønske seg. Ikke i vår kommune i alle fall. Kurset som poden er på denne uka ble fullt etter tre minutter. Det krever foreldre som er litt på hugget for å få disse plassene. Nå vet ikke jeg om det reserveres plasser utenom de som legges ut, men det tror jeg ikke har blitt gjort foreløpig.

På den andre siden, så er jeg litt der Niobe er. Det er noe med å ikke la det beste bli det godes fiende. Sommerskole er et fantastisk tilbud for de ungene som går der.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 14:16   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke man kan favne alle, og folk står nå en gang fritt til å velge selv, selv om valgene er dårlige. Det kan man jo kun ta fra dem ved å gjøre sommerskolen obligatorisk. Det gjelder jo også andre ting som egentlig hadde vært bra for "alle".

Gammel 09-08-16, 14:18   #8
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Har tenkt på det samme. Kanskje vært lurt å kalle det noe annet enn "skole"? Feriekurs for eksempel, eller ferieklubben. Tror "skole" skremmer mange barn fra å ville være med. Det er jo et fantastisk tilbud, som kommer oppå at AKS har åpent i samme tidsrom, så akkurat der er vi i Oslo virkelig heldige.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 14:26   #9
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg tror ikke sommerskolen treffer så bredt som man kunne ønske seg. Ikke i vår kommune i alle fall. Kurset som poden er på denne uka ble fullt etter tre minutter. Det krever foreldre som er litt på hugget for å få disse plassene. Nå vet ikke jeg om det reserveres plasser utenom de som legges ut, men det tror jeg ikke har blitt gjort foreløpig.

På den andre siden, så er jeg litt der Niobe er. Det er noe med å ikke la det beste bli det godes fiende. Sommerskole er et fantastisk tilbud for de ungene som går der.

Slik tenker jeg også

Her har vi ikke noe sommerskoletilbud, men det finnes ulike aktivitetstilbud. De er temmelig kostbare da, så definitivt ikke for alle.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 14:27   #10
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Har tenkt på det samme. Kanskje vært lurt å kalle det noe annet enn "skole"? Feriekurs for eksempel, eller ferieklubben. Tror "skole" skremmer mange barn fra å ville være med. Det er jo et fantastisk tilbud, som kommer oppå at AKS har åpent i samme tidsrom, så akkurat der er vi i Oslo virkelig heldige.

Og dette tror jeg er et godt poeng Min datter ville nok ihvertfall vært negativt innstilt i utgangspunktet til noe som het skole...Ulike aktivitetskurs har hun derimot satt stor pris på opp gjennom årene.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 14:31   #11
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at visse ting må den enkelte familie faktisk ta ansvar for selv. Jeg er tilhenger av å kalle en spade for en spade, og en sommerskole for en sommerskole.

Det er så absolutt ikke galt å bruke penger på et godt, gratis tilbud, som alle barna har like muligheter til å komme med på. Etter at de begynte med loddtrekning er det så rettferdig som det kan få blitt. Tenker jeg.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 14:33   #12
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg er enig med Gaia. Tror dere flere ville trent om vi kalte treningssentrene "lekeland for voksne"?

Gammel 09-08-16, 14:35   #13
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er grisemisunnelig på Osloskolens sommerskoletilbud, og tenker at dette er en "ikke la det beste bli det godes fiende"-problem. Klart det er unger som kunne hatt mer nytte av sommerskolen enn enkelte som går der, men å ikke ha det er jo ikke noe godt alternativ.

Og særlig hvis det er loddtrekning som Gaia sier, da er det ikke lenger første mann til mølla, noe som utjevner problemet med at det er de ressurssterke som er først ute.

Gammel 09-08-16, 14:36   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg tenker at visse ting må den enkelte familie faktisk ta ansvar for selv. Jeg er tilhenger av å kalle en spade for en spade, og en sommerskole for en sommerskole.

Forsåvidt enig, men er det tiltak man kunne foretatt for å få flere til å søke. I år fikk begge mine unger plass på to kurs, så det er tydeligvis godt med kapasitet.

Gammel 09-08-16, 14:37   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Det er ikke førstemann til mølla lenger. Man må søke innen et gitt tidsrom på ca 2 uker (tror jeg). Det er heller ikke noen vanskelig teknisk løsning for å få det til (behov for BankID osv).

Gammel 09-08-16, 14:38   #16
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er så absolutt ikke galt å bruke penger på et godt, gratis tilbud, som alle barna har like muligheter til å komme med på. Etter at de begynte med loddtrekning er det så rettferdig som det kan få blitt. Tenker jeg.

Jeg er enig. Og vet om mange barn som ikke går på Sommerskole. Felles for dem alle er at de ikke vil, og at foreldrene isteden bruker masse penger på andre tilbud for dem. Så ift deltakelse er det sannelig ikke slik at alle de ressurssterke deltar og de andre gjør ikke.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 14:41   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er enig. Og vet om mange barn som ikke går på Sommerskole. Felles for dem alle er at de ikke vil, og at foreldrene isteden bruker masse penger på andre tilbud for dem. Så ift deltakelse er det sannelig ikke slik at alle de ressurssterke deltar og de andre gjør ikke.

Men det vil kanskje variere litt med hvor i byen man bor? Fordelingen hos oss er en ganske annen.

Gammel 09-08-16, 14:41   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg er grisemisunnelig på Osloskolens sommerskoletilbud, og tenker at dette er en "ikke la det beste bli det godes fiende"-problem. Klart det er unger som kunne hatt mer nytte av sommerskolen enn enkelte som går der, men å ikke ha det er jo ikke noe godt alternativ.

Og særlig hvis det er loddtrekning som Gaia sier, da er det ikke lenger første mann til mølla, noe som utjevner problemet med at det er de ressurssterke som er først ute.

Jeg er enig i disse. Jeg syns ikke det er sommerskolen som er problemet, men de kan se på hvordan de kommuniserer tilbudet ut til mer ressurssvake grupper. For det er ressurssterkt på kursene. Jeg tror dog ikke det er skolenavnet som gjør utslaget, men at noen foreldre ikke skjønner vitsen eller hva det er for noe. Det finnes jo nok av ressurssterke barn som også syns sommerskolen er teit/kjedelig/ikke noe for dem, og jeg syns ikke man skal endre et svært godt fungerende konsept bare fordi alle ikke vil være med. Det er litt som en mor på vår skole, som ikke ønsker at AKS skal tilby gratis, frivillige aktiviteter fordi det er urettferdig om ikke alle er med. Selv de som ikke vil være med.

Men man må sørge for at alle som potensielt vil være med på sommerskolen får det til på noe vis.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 14:44   #19
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men det vil kanskje variere litt med hvor i byen man bor? Fordelingen hos oss er en ganske annen.

Tja, sikkert, men dem jeg vet om der det betales for andre tilbud bor ulike steder.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 15:07   #20
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Dette! Et flott tilbud, som bør beholdes selv om ikke alle vil prøve seg på å delta.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:49.