|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?Jeg havnet i en diskusjon i går. Sommerskolen i Oslo er gratis og det sendes ut informasjon til alle elever som går på skolen.
![]() |
![]() |
#2 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?Jeg misunner dere virkelig sommerskoletilbudet i Oslo. Jeg synes ikke det er problematisk at kommunen bruker mye penger på det, det må gjerne heller jobbes med få med de som ikke treffes av opplegget? Vi kan ikke kutte ut alt som potensielt skaper forskjell, og hvertfall ikke der tilbudet faktisk gis til alle.
![]() |
![]() |
#3 |
Trøtt
|
![]() Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?For meg er ikke det viktigste forskjellene det eventuelt skaper, men at det gir et trygt og godt gratistilbud til barna i sommerferien, der ikke alle har anledning til å være sammen med barna i 8 uker. Med andre ord, det er en trygg, positiv måte for å få sommerferien til å gå opp. Om den treffer helt? Jeg vet ikke. Det er ikke nødvendigvis samsvar mellom økonomi og skoleflinkhet.
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?
Det kan jeg være enig i. Det jeg lurer på er hvilke tiltak som faktisk vil medføre at sommerskolen favner flere enn den gjør i dag.
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?Jeg tenker at det er enklere å gjøre sommerskolen obligatorisk for enkelte grupper etterhvert når den har fått et solid fotfeste ellers.
![]() |
#6 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?Jeg tror ikke sommerskolen treffer så bredt som man kunne ønske seg. Ikke i vår kommune i alle fall. Kurset som poden er på denne uka ble fullt etter tre minutter. Det krever foreldre som er litt på hugget for å få disse plassene. Nå vet ikke jeg om det reserveres plasser utenom de som legges ut, men det tror jeg ikke har blitt gjort foreløpig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?Jeg tror ikke man kan favne alle, og folk står nå en gang fritt til å velge selv, selv om valgene er dårlige. Det kan man jo kun ta fra dem ved å gjøre sommerskolen obligatorisk. Det gjelder jo også andre ting som egentlig hadde vært bra for "alle".
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?Har tenkt på det samme. Kanskje vært lurt å kalle det noe annet enn "skole"? Feriekurs for eksempel, eller ferieklubben. Tror "skole" skremmer mange barn fra å ville være med. Det er jo et fantastisk tilbud, som kommer oppå at AKS har åpent i samme tidsrom, så akkurat der er vi i Oslo virkelig heldige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Slik tenker jeg også |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Og dette tror jeg er et godt poeng |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
villende
|
![]() Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?Jeg tenker at visse ting må den enkelte familie faktisk ta ansvar for selv. Jeg er tilhenger av å kalle en spade for en spade, og en sommerskole for en sommerskole. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?Jeg er enig med Gaia. Tror dere flere ville trent om vi kalte treningssentrene "lekeland for voksne"?
![]() |
![]() |
#13 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?Jeg er grisemisunnelig på Osloskolens sommerskoletilbud, og tenker at dette er en "ikke la det beste bli det godes fiende"-problem. Klart det er unger som kunne hatt mer nytte av sommerskolen enn enkelte som går der, men å ikke ha det er jo ikke noe godt alternativ.
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
Forsåvidt enig, men er det tiltak man kunne foretatt for å få flere til å søke. I år fikk begge mine unger plass på to kurs, så det er tydeligvis godt med kapasitet.
![]() |
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?Det er ikke førstemann til mølla lenger. Man må søke innen et gitt tidsrom på ca 2 uker (tror jeg). Det er heller ikke noen vanskelig teknisk løsning for å få det til (behov for BankID osv).
![]() |
![]() |
#16 |
I mål
|
Jeg er enig. Og vet om mange barn som ikke går på Sommerskole. Felles for dem alle er at de ikke vil, og at foreldrene isteden bruker masse penger på andre tilbud for dem. Så ift deltakelse er det sannelig ikke slik at alle de ressurssterke deltar og de andre gjør ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ej ikke møjkets heije
|
Men det vil kanskje variere litt med hvor i byen man bor? Fordelingen hos oss er en ganske annen.
![]() |
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
Jeg er enig i disse. Jeg syns ikke det er sommerskolen som er problemet, men de kan se på hvordan de kommuniserer tilbudet ut til mer ressurssvake grupper. For det er ressurssterkt på kursene. Jeg tror dog ikke det er skolenavnet som gjør utslaget, men at noen foreldre ikke skjønner vitsen eller hva det er for noe. Det finnes jo nok av ressurssterke barn som også syns sommerskolen er teit/kjedelig/ikke noe for dem, og jeg syns ikke man skal endre et svært godt fungerende konsept bare fordi alle ikke vil være med. Det er litt som en mor på vår skole, som ikke ønsker at AKS skal tilby gratis, frivillige aktiviteter fordi det er urettferdig om ikke alle er med. Selv de som ikke vil være med.
![]() |
#20 |
Introvert optimist
|
Dette!
![]() |
|
|