|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Hvilke kjøttfrie farser er best?Jeg lagde tacos i går med quorn, og selv om smaken var fin og Hiawata ikke smakte forskjell, så syns jeg konsistensen var veldig deigete, og ble ikke sprø slik stekt kjøtt blir. Også lurer jeg veldig på smaksforsterkere, siden det luktet veldig "kinesisk mat" når den ble stekt. Og i dag er jeg litt uggen, slik jeg ofte blir etter å ha spist mat med mye smaksforsterker.
![]() |
#2 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvilke kjøttfrie farser er best?Jeg synes Meatish er den beste foreløpig.
![]() |
#4 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke kjøttfrie farser er best?Har hørt at Meatish er best ja. Dessverre egg i den så jeg får ikke smakt selv, men jeg sverger ellers til Hälsans Kök sin farse. Ungene liker den best til tacoen, ved siden av bønnestuing. Selv foretrekker jeg Coop vegetardag sitt tacofyll (med masse ekstra krydderier) til tacoen, samt bønnestuing, men vi liker altså veldig godt HK sin farse. Brukte den i dag til pastasaus (Bolognese), og vesla til sambo merket ikke noen forskjell på den hun vanligvis spiser med kjøttdeig i og denne.
![]() |
#5 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Hvilke kjøttfrie farser er best?Ja. Den fra rema var super. Jeg blandet i tacokrydder. Nam...
![]() |
#7 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Hvilke kjøttfrie farser er best?HK sin ble sprøere før de endret oppskriften, nå blir den litt vassen om det tilsettes saus feks. Men til tacoen tilsetter jeg bare ørlite vann og steker den litt hardt, da blir i hvert fall min litt sprø. Har aldri pleid å steke kjøttdeigen så voldsomt sprø da, men den blir i hvert fall ikke soggy eller føles utstekt på noen måte.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvilke kjøttfrie farser er best?Jeg synes quorn er den verste "kjøttdeigerstatningen", jeg synes den er helt grusom. Foretrekker også Hälsans Kök sin farse, men jeg prøver å unngå sprøtt kjøtt da, så vet ikke om den kan bli sprø.
![]() |
![]() |
#9 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Hvilke kjøttfrie farser er best?Farsen til Vegme er uten tvil den aller beste jeg har prøv, både på smak, konsistens og egenskaper til bearbeiding. Den er helt fersk i Norge, og jeg tror den foreløpig bare er rullet ut til storhusholdning, men kommer forhåpentligvis ut til butikker også.
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Hvilke kjøttfrie farser er best?
Den har kokken på sambo sin jobb (stort oljefirma) begynt å bruke i kantina deres nå etter at sambo etterspurte flere veganske alternativer. Han har også skaffet noen "kjøttboller" i samme merke og serverte begge deler en fredag, folk (nesten ingen veggiser) spiste som gale og var imponerte, visstnok. Har så lyst å prøve selv.
![]() |
#11 |
Rockesøster
|
Jeg er superskeptisk til kjøtterstatninger, virkelig, jeg synes ofte det er en smak som dominerer mer enn godt er, det blir merkelige konsistenser, og i det hele tatt.
![]() |
#12 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Hvilke kjøttfrie farser er best?Eg fikser heller ikkje konsistensen på Quorn. Eg har prøvd ein frå Änglagård og, men den var og rar. Så et har konkludert med at auberginer, løk og linser med tacokrydder er det beste.
![]() |
![]() |
#13 |
Nymotens gammeldags
Oh! Gleder meg til å teste det! Jeg lager min egen mayo som jeg digger, men liker den helst med tilsatt smak da (feks aïoli, med søt sennep og karri, remulade, som påleggssalater osv), ellers er den eneste ferdigkjøpte majonesen jeg har likt Follow your heart sin (Life, Sunkost). Den er helt fantastisk men så dyr at jeg nekter å kjøpe den.
![]() |
#14 |
Rockesøster
|
Tenk, jeg har ikke ant at noe sånt fantes
![]() |
|
|