Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Trygg trafikk på foreldremøte?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-07, 09:51   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Trygg trafikk på foreldremøte?

Lurer på om DET hadde vært noe

En dag vi skulle vi skulle på tur i barnehagen ba vi foreldrene ta med bilstol.
Ei jente var litt forsinket, og kom da vi var på vei inn i bilene.

Moren har ikke med bilstol, og jeg blir litt sånn
Så sier hun at siden de har to biler, så må de flytte over setet, og det hadde hun glemt da. Så da hadde hun kjørt til barnehagen uten?!
Jenta er 3-4 år.

Jeg ble litt og visste ikke helt hva jeg skal si, og moren bare snudde seg og dro. Jeg sa til min ped.leder at jeg ikke var særlig gira på å kjøre uten sete, så vi sto litt i villrede, helt til vi kom på at barnehagen hadde et ekstrasete

Så da ble det tur.

Men jeg er litt sjokkert?

Tenkte at om vi tar en sånn temauke om trafikk, så ville det være naturlig å ha dette som tema på foreldremøte og? Tror en del trenger det for å si det sånn

Eller er dette liksom utenfor vårt ansvarsområde, og noe vi ikke bør blande oss i?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 10:11   #2
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trygg trafikk på foreldremøte?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Vi har hatt besøk av politi/Trygg Trafikk på foreldremøte i barnehage. Det var et veldig bra møte og jeg synes det var flott at dette ble arrangert. Det ble snakket om trafikksikkerhet, bilstoler, nødvendigheten av å sitte bakovervendt. Vi fikk se video mm.

Dette var en lur ide! Den skal jeg også bringe videre.

Jeg har selv sett at foreldre kommer kjørende til barnehagen med barna uten bilstol. Enkelte har ikke på seg seler engang og sitter foran i passasjersetet. Men det verste tilfellet var vel den gangen jeg så en mor kom kjørende med sin toårige sønn på fanget. Han ville jo styre må vite!

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 10:20   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Dette var en lur ide! Den skal jeg også bringe videre.

Jeg har selv sett at foreldre kommer kjørende til barnehagen med barna uten bilstol. Enkelte har ikke på seg seler engang og sitter foran i passasjersetet. Men det verste tilfellet var vel den gangen jeg så en mor kom kjørende med sin toårige sønn på fanget. Han ville jo styre må vite!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 10:31   #4
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det høres ut som en god ide!
Jeg har ikke sett noen ankomme Lillemor sin barnehage usikret, men jeg har flere ganger sett barn på 3-4 år sitte i forsetet uten bilbelte.
Det er nok mange som ikke tar dette så tungt, dessverre.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 10:49   #5
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Gammel 07-07-07, 10:57   #6
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette har jeg tenkt på også, flere ganger.

Jeg skal jammen meg nevne dette for styrer i vår barnehage. Har sett flere eksempler på dårlig sikring.

Det dumme er at de foreldrene som ikke bryr seg om sånt sikkert ikke kommer alikevel

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 11:59   #7
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Høres ut som en god ide.

Men altså, tilbake til hun som skylte på at de hadde 2 biler og måtte flytte bilsetet.
Kjøp et bilsete til da for f..... Så slipper de å tenke på det hvis det er så mye styr.
Sikkerheten til barna kommer jo først.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 14:27   #8
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Møte med Trygg Trafikk er nok lurt.
Jeg vet om noen som ofte kjører med barna usikkret i bil. De har også den nyfødte babyen på fanget foran, akkurat som de gjorde med storesøsteren. Unger som kravler rundt i bilen osv.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 21:04   #9
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres ut som en kjempeidé å ha opplæring i barnehagen av autoriserte folk. Det er en pappa som kjører med ungen i fanget i vår barnehage også. Han er garantert av typen som sier at det har gått bra så langt, så da er det jo ikke farlig.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 21:32   #10
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Han er garantert av typen som sier at det har gått bra så langt, så da er det jo ikke farlig.

Eller "Det var ikke snakk om barnesikring da min generasjon var barn. Vi har da vokst opp likevel!"

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 21:38   #11
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har i to ulike barnehager sett foreldre som kommer kjørende med to (!) barn løse i fremsete

Gammel 07-07-07, 21:39   #12
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Det dumme er at de foreldrene som ikke bryr seg om sånt sikkert ikke kommer alikevel

Min tanke også

Jeg må si jeg får vondt i magen når jeg ser uskyldige barn sitte usikret, det er jo foreldrene som må ta ansvar. Burde jo tro at folk var mer opplyste i år 2007, men jeg ser jo stadig vekk at det ikke er tilfelle.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 23:20   #13
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høres smart ut å sjekke ut om de kan komme på foreldremøtet og informere. Jeg har også sett litt forskjellig i barnehagen til ungene. Heldigvis sitter de aller fleste trygt og godt. Har inntrykk av at det ofte er utlendinger som "stapper" unger inn i bilen uten sikring. Vet ikke om det bare er min oppfatning? Har selvsagt sett normenn som gjør det også, men flertallet jeg har sett er ikke det.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 09:47   #14
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Høres ut som en god ide ja.

Vi har kjøpt en bil til og å kjøpe et sete til var helt naturlig, siden mannen kommer til å levere og jeg kommer til å hente.

Når jeg skule ha eldstemann synes mamma det var sååå rart at jeg styret så mye med å få tak i sete, det var jo ikke nødvendig.
Fortalte at det var påbudt og da var det greit.

Etter at ungen kom ville hun nok helst at vi ikke skulle kjøre bil med han i det hele tatt. Og formaner alltid om at vi må kjøre forsiktig frodi vi har dyrbar last.

Gammel 08-07-07, 09:54   #15
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke giddet å gå på et møte om bare sikring av barn i bil. De fleste av oss sikrer jo allerede barna våre forsvarlig (heldigvis!).

Kanskje bedre å ta det med sånne som du skisserer i hovedinnlegget direkte?
Og hadde ikke barnehagen hatt et ekstra sete ville jo turen blitt spolert for alle!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 10:00   #16
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er skremmende at noen tenker slik. Mora mi gjør det også og mener at jeg er SÅ sær som ikke lar prinsen sitte usikret i bil om vi skal kjøre en pitteliten tur.

Kanskje trygg trafikk har infohefter som kan passe og legge i posthyllene til hvert barn?

Forøvrig liker jeg ikke de gangene vi må ha med setet. Vi har HTS som er et underlig styr og feste og mange monterer feil. (+ at det tar lang tid å montere det tilbake igjen) Det har ikke vært noe problem altså, men jeg må innrømme at jeg har gitt fra meg setet med en litt ekkel følelse - i frykt for at det skal være feilmontert. *hysterisk*

Gammel 08-07-07, 10:05   #17
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med feilmontering (og styret med å få det tilbake igjen) har jeg også tenkte på, Bauche... Men den nye barnehagen vår tar buss. Men oppi bygda til guniss er det vel dårlig med bussforbindelser...

Mamma også har sagt noe sånt en gang... Bare sitte med gutten på fanget på en taxitur...

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 10:10   #18
Isa
--

Isa sin avatar

Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Men hvor er foreldrene som tar så lett på bilsikring? Tydeligvis ikke her inne, men de må jo finnes et sted?

Jeg ser ihvertfall stadig vekk barn som sitter løse, for små barn som sitter i passasjersetet, seter montert feil og at selene ikke er strammet godt nok. De 2 siste tingene tror jeg folk tar litt lett på, og det som er så viktig...

Gammel 08-07-07, 10:22   #19
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Men hvor er foreldrene som tar så lett på bilsikring? Tydeligvis ikke her inne, men de må jo finnes et sted?

Jeg ser ihvertfall stadig vekk barn som sitter løse, for små barn som sitter i passasjersetet, seter montert feil og at selene ikke er strammet godt nok. De 2 siste tingene tror jeg folk tar litt lett på, og det som er så viktig...

De finnes kanskje her inne også, men de har sikkert vett nok til å ikke kaste seg inn i diskusjonen.

Gammel 08-07-07, 10:29   #20
Isa
--

Isa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

De finnes kanskje her inne også, men de har sikkert vett nok til å ikke kaste seg inn i diskusjonen.

Tror nok ikke det, når de ikke har vett nok til å sikre barna

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:25.