|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Filmer og tv-serier basert på eldre bøkerKan dere hjelpe meg å idémyldre? Jeg er ute etter eksempler på filmer og tv-serier som tar utgangspunkt i eldre bøker uten å være direkte filmatiseringer OG som de fleste/mange 17-åringer i dag vil ha et forhold til.
![]() |
#3 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Filmer og tv-serier basert på eldre bøkerSkjønnheten og udyret. (Vet ikke om eventyr faller inn under kriteriene dine?kr |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Filmer og tv-serier basert på eldre bøkerIT? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
kamerat
|
![]() Sv: Filmer og tv-serier basert på eldre bøkerLion King (Hamlet). Og her er en kjempelang liste.
![]() |
#7 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: Filmer og tv-serier basert på eldre bøker
Hmm, ikke helt det jeg er ute etter; dette er jo helt åpenbar filmatiseringer som har samme tittel som teksten de er basert på (med Elementare som et delvis unntak, men det er jo ingen tvil om hva den bygger på). Jeg er mer ute etter filmer/tv-serier der man ikke nødvendigvis forstår at det er en moderne versjon av noe eldre, og der aha-opplevelsen når man får vite det utvider forståelsen/opplevelsen på en eller annen måte.
![]() |
#8 |
50 & somewhat fab
Godt eksempel, den hadde jeg glemt!
![]() |
#9 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Filmer og tv-serier basert på eldre bøkerJeg skulle si Lion King (den sammenlikner elevene våre med Hamlet). En annen mulighet er 10 Things I Hate About You (The Taming of the Shrew). De står på lista over, ser jeg. Jeg har brukt Bridget Jones også, men det er ti år siden. Ville kanskje funke i enkelte elevgrupper fortsatt.
![]() |
![]() |
#10 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: Filmer og tv-serier basert på eldre bøkerProblemet er at jeg ikke har planlagt å se disse filmene - jeg vil bare ha et utvalg jeg kan snakke om, som de fleste har hørt om og mange kjenner innholdet i. Umiddelbart tror jeg bare det er Lion King som kan fungere av de som har vært nevnt så langt, dessverre. Kaaanskje Bridget Jones. 10 Things er sannsynligvis for gammel, Clueless er helt sikkert for gammel.
![]() |
#11 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Filmer og tv-serier basert på eldre bøkerGår det an å vise klipp?
![]() |
![]() |
#12 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: Filmer og tv-serier basert på eldre bøkerJoda. Men jeg ville liksom ha mange eksempler.
![]() |
#14 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Filmer og tv-serier basert på eldre bøkerKanskje det ikke er så vanlig der du sier da, og at det er mer fruktbart å gå inn med en annen vinkling, feks at temaene i klassikerne er udødelige og like aktuelle i dag selv om settingen er litt ulik. Så nettopp et klipp på Facebook hvor Trump blir sammenlignet med Peer Gynt.
![]() |
#17 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Filmer og tv-serier basert på eldre bøkerRent er bygget på operaen La Boheme, men den kommer kanskje ikke fra bokform opprinnelige?
![]() |
#18 |
50 & somewhat fab
Ja, men hvor mange 17-åringer har hørt om Rent? For ikke å snakke om La Boheme?
![]() |
#19 |
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Filmer og tv-serier basert på eldre bøkerHouse begynner jo å bli gammel, men det ble slått på en stor lyspære da Skilpadda påpekte at sentrale trekk er bygget på Sherlock Holmes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
This is normal!
|
![]() Sv: Filmer og tv-serier basert på eldre bøkerHva med Hunger Games? Her er et intervju med forfatteren som forteller om at bøkene er inspirert av gresk myologi, dvs. historien om Thesevs som drepte uhyret Minotauros i labyrinten på Kreta:
![]() |
![]() |
|
|