|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ad astra
|
![]() Forklar meg - hva er greia med påskeegg?Hverken jeg eller mannen er vokst opp med påskeeggtradisjon. Jeg fra ett humanisthjem, han fra ett delvis troendehjem. Våre barn har aldri (fra oss) fått påskeegg, Vesla har fått fra faren sin noen ganger.
![]() |
#2 |
Off the map.
|
![]() Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?Aner ikke. Vi er vant med det som en type godteskål, men har ikke vært vant til å lete etter det, eller påskehare eller noe sånt.
![]() |
#3 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?Hvor tradisjonen kommer fra aner jeg ikke.
![]() |
#4 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?Jeg er oppvokst med å få påskeegget 1. påskedag. Ingen jakt. Ungene mine går på påskeeggjakt.
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?Poenget er en stor mengde godteri. Mine får dem stort sett bare, eller jeg har gjemt dem påskeaften. Det er lørdagsgodt på påskeaften. Og man kan selvsagt gjøre mye mer utav, noen har svære tradisjoner, men det enkleste er vel å tenke påskeversjonen av julestrømpe.
![]() |
#6 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?Eg har vekse opp med det som godteskål, at i påsken kjem lørdagsgodtet i egg. Mannen sin familie har tradisjon for gøyming av egg, med «tampen brenner»-aktig eggjakt. Dette er såpass morsomt, at vi har vidareført denne varianten.
![]() |
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?Fra ateisthjem, har fått som en litt mer fancy lørdagsgodt i egg. Etterhvert hadde vi påske-olympiade med ulike grener og alle fikk diplom i enheten og påskeegg.
![]() |
#8 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?Ateisthjem her også, og brukte å få påskeegg som barn. Uten jakt av noe slag, fikk det vel bare utdelt i løpet av påska, men husker ikke om det var til noen bestemt dag. Jeg fikk gjerne flere også, siden jeg ofte hadde bursdag i løpet av påska, og fikk et ekstra påskeegg i forbindelse med det. Egget inneholdt godteri, mye marsipan og sjokolade (er ikke vokst opp med lørdagsgodt), og muligens også en liten påskepynt.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 26-03-18 kl 09:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?Vi fikk dem til frokost påskemorgen. Vi gir dem tidligere, gjerne etter rebusjakt, også har vi i tillegg hatt sånne små sjokoladeegg som vi kaster ur i snøen og påstår at haren har vært der, innimellom.
![]() |
#10 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?Femåringen min stod inne på Rema 1000 her om dagen og sa «Jeg tror jammen det er her påskeharen pleier gå på butikken, for her var det mange påskeegg.»
![]() |
![]() |
#11 |
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?Sånn faktamessig så skriver vår gode venn Wikipedia at egg er et gammelt symbol for nytt liv, vår og grøde. I påskesammenheng hadde den kristne kirken tidligere forbud mot å spise egg under fasten, og egg som ble sanket i den perioden ble ofte pyntet. Når det gjelder godteri egg så startet det med at det var egget som var selve "godet", mens etter hvert har det blitt byttet ut med godteri. Wikipedia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?Vi fikk påskeegg på påskeaften uten at noen la noe i grunnen til at vi fikk det. Vi har gitt barna våre påskeegg, uten jakten. Men det er ikke sånn at de forventer å få det egentlig. Vi har glemt det noen år, og da sier de ikke noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?Jeg er fra et ikkereligiøst hjem, men vi har nå feiret både påske og jul likevel, bare helt fritt for religionsbiten. Det var selvsagt påskeharen som gjemte eggene. Påskeeggjakten hos oss var små sjokoladeegg gjemt rundt omkring (det er det Mamma er vant til fra Frankrike, bortsett fra at der er de gjemt utendørs, men påskeværet i Norge er ikke helt det samme så hos oss er de gjemt innendørs) og til påskefrokosten fikk vi et stort påskeegg fylt med godteri. Dette foregår påskeaften. Jeg vet faktisk ikke hva mannen er vant til (jeg er ganske sikker på at han fikk påskeegg, men tror ikke de gjorde noe spesielt ut av det), men vi har i allefall videreført min barndoms påskeeggjakt til våre barn og utvidet den til at de også må lete etter det store påskeegget (her får de lapper med rebuser). Vi er ville og gale og fyller eggene kun med sjokolade og godteri og de får dem på påskeaften.
![]() |
#14 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?Vi har fått påskeegg som lørdagsgodt-i-egg, men har de senere årene arrangert påskeeggjakt, hvor vi inviterer venner på lunsj, og etter maten sendes unga ut på påskeeggjakt. Fortrinnsvis ute, hvis det er vær til det. Det har vært rebusløp hvor sporene ligger i påskeegg rundt i hagen. Ved enden av jakten er det godteposer til alle i et kjempeegg. I oppveksten var påskelammet egentlig en viktigere tradisjon, med familiemiddag, fortrinnsvis hos besteforeldre. De var religiøse, så det var betydning i det lammet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?Ateisthjem her også, ungene får påskeegg på påskeaften. Vi bruker å ha et slags rebus/gåte-greier for å finne dem, men har aldri sagt at det er påskeharen som gjemmer dem. Vi har lite tradisjoner knyttet opp mot påsken ellers, så det er vel et slags utvidet lørdagssnop med litt moro for å finne det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?Lam har vi aldri hatt tradisjon for. Kan i grunnen ikke huske at vi hadde noe særlig med tradisjoner for påske da jeg vokste opp, bortsett fra egget, og en og annen skitur, hvis det var vær til det. Husker best at jeg ofte hadde bursdag, og var fornøyd de årene det falt seg slik, så slapp jeg sang og oppmerksomhet på skolen. :introvert:
![]() |
#17 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?Jeg er vokst opp med påskeegg som utvidet lørdagsgodt på påskeaften. Selv har vi valgt å la ungene lete etter eggene skjærtorsdag, slik at de kan spre godteriet over flere dager.
![]() |
#18 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?Vi har også påskeegg på påskeaften, som utvidet lørdagsgodt med innlagte overraskelser ut over det de bruker å spise som lørdagsgodt. Hele gjengen er ateister; jeg assosierer ikke egget med noe religiøst, bare en koselig tradisjon.
![]() |
#19 |
Epikur
|
![]() Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?Ignorante barbarer.
![]() |
#20 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Forklar meg - hva er greia med påskeegg?For meg har aldri påskeegg hatt noen religiøs betydning. Godis i påsken liksom. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|