Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva ER det med Elkjøp? (Langt)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-07, 22:22   #1
Left
Passiv

Tommel ned

Hva ER det med Elkjøp? (Langt)

Hos oss skjer gjerne handelen hos Elkjøp etter å ha fått et reklameblad i posten. Der har vi funnet et godt tilbud som vi har latt oss friste av, og drar for å ta en kikk på dette produktet. Jeg vil anta at det er sånn for ganske mange?
Når vi så kommer til Elkjøp, og finner "vårt" produkt, kommer det stort sett alltid en selger bort ganske så umiddelbart. Det skal de ha – man slipper som oftest å stå lenge uten å få ”hjelp”.
Vi forklarer hva vi har vurdert å kjøpe, og spør selger om litt mer info om produktet. Selgeren begynner omtrent umiddelbart å "rakke" ned på det aktuelle og billige produktet, for å gjøre et forsøk på å dytte på deg noe som er MYE dyrere, og selvsagt MYE bedre! Dette kan garanteres omtrent.
Jeg er forundret over at Elkjøp har varer i sitt sortiment som de ikke anbefaler?? Nei, de rett og slett fraråder folk å kjøpe det.
Siste opplevelse i så måte var da vi skulle ha ny vaskemaskin til feriehuset vårt. Vi ville ikke ha noen dyr maskin, for vi er ikke her så ofte, og trenger ikke 213 forskjellige datatyrte programmer på den. De mest brukte programmene som 40, 60 og 90 grader, samt ullprogram holder i massevis, og ikke trenger vi turbosenterifuge på ørtenhundre omdreininger heller.
Vi kikket derfor på den billigste modellen - men fikk vite umiddelbart at det var dårlige greier. Fra Kina. Med kinesiske deler, og
de billige delene ga maskinen et ganske dårlig vaskeresultat. Jaha...? ”Ja, men vi har en maskin HER som koster BARE 3000,- mer. Det er ikke å anbefale en så billig maskin”.
Selgeren sa ikke det i klartekst, men det var meget enkelt å skjønne at det var det han egentlig mente. Og det var underforstått at jeg som jente, burde overlate kjøp av elektronikk og hvitevarer til kjæresten min, som i kraft av å være mann nok ville ha større vurderingsevne.
Jeg spurte selger hvorfor de hadde tatt inn disse maskinene, hvis de var så utrolig dårlige? Jeg fikk ikke noe svar på det.
Jeg lurer derfor på om det er noen andre som kan forklare meg hvorfor en butikk tar inn varer de egentlig ikke vil selge? Det gir ingen logikk for meg. Antakelig fordi jeg har en jentehjerne som er ubrukelig til vaskemaskinogandremannetingkjøp?
Et lite PS: Ikke gå på kundetoalettet. DEN opplevelsen kan du få billig!
Svært billig til og med. Så billig at det er rart de i det hele tatt HAR et kundetoalett.

Svar med sitat
Gammel 12-07-07, 22:52   #2
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva ER det med Elkjøp? (Langt)

Ja, det kan du lurer på. Opplevd det samme selv.
De vil vel selge de dyreste produktene for å tjene mest mulig penger :logisk:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-07, 22:58   #3
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi lærte om denne teknikken på skolen en gang. Alle som jobber på Elkjøp får visst også opplæring i dette. Det virker vel, det er jo ingen som vil være gjerrig og kjøpe en dårlig vare (som man får inntrykk av å gjøre).

Personlig liker jeg ikke denne metoden.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-07, 23:09   #4
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Jepp, kjenner en som jobbet der før. De er nødt til å si akkurat det om alle lokkevarene. Det må være skikkelig vondt i integriteten til de stakkars selgerne.

Jeg pleier å møte de der utsagnene med at "ja ja, jeg vet at du er lært opp til å si det, men jeg skal faktisk ha den billige fryseren ". Kjøpsloven og garantien gjelder jo faktisk selv om de har "advart" deg på forhånd.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-07, 23:09   #5
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nok metoden deres å selge dyrere ting på. De prøver på det hver gang vi er innom også. Særlig når det gjelder hvitevarer. Ene gangen jeg skulle ha vaskemaskin så gikk jeg igjen bare på trass, og gikk til konkurrenten å kjøpte. Nå siste gangen var jeg veldig bestemt på at jeg skulle ha den vaskemaskinen jeg så i annonsen, for vi trengte ikke noe annet som nr.2 maskin. Jeg måtte spørre til slutt om jeg kunne få kjøpt DEN maskinen uten å høre på alt mulig annet.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-07, 23:18   #6
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg irriterer meg over med Elkjøp, er at de ofte ikke har tilbudsproduktet engang. Solgt ut før reklamen kommer i postkassa, har jeg inntrykk av.

Gammel 12-07-07, 23:20   #7
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det jeg irriterer meg over med Elkjøp, er at de ofte ikke har tilbudsproduktet engang. Solgt ut før reklamen kommer i postkassa, har jeg inntrykk av.

Men de har jo annonsegaranti da. Hvis det er noe jeg skal ha som er av tilbudsprodukter så bare er jeg innom og bestiller, så får jeg samtidig beskjed om når jeg kan komme å hente det. Akkkurat hentet et Siemens Gigaset med tre håndsett til kr 299,- i dag, som var dagens kupp på mandag.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 00:21   #8
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv

Lizzie sin avatar

Hvor: Oslo
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har inntrykk av at de prøver å få deg til å kjøre et noe dyrere produkt uansett hvilken prisklasse du har peilet deg inn på og uansett om det har vært annonsert eller ikke.
Jeg skal ikke påstå at de har snakket negativt om produktene jeg har valgt meg ut, men de har ivrig argumentert for en noe dyrere variant. Jeg tror det er en ganske vanlig salgsteknikk, og har vært borti det mange andre steder enn Elkjøp også. Innimellom er det jo positivt å få informasjon om løsninger man faktisk kunne ha behov for også...

Men at de ikke gir seg når man gir klart uttrykk for at man faktisk har bestemt seg, det syns jeg er uhøflig.

Gammel 13-07-07, 08:23   #9
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjenner meg svært godt igjen i det du beskriver - utrolig lite tiltalende.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 08:27   #10
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette er jo typisk Elkjøp. Men som regel er det som følger syns jeg: "Ja jeg skulle se på x som er annonsert til 399.-" og dette har jeg mange ganger fått til svar: " Nei det kan jeg aldri tro vi har inne, men Y tiil 599 har vi. Den er mye bedre...."

Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 08:28   #11
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, ja - det er helt typisk Elkjøp. Enten har de ikke tilbudsvaren, og hvis de har den er de veldig negative til den. (men har selvfølgelig noe som er MYE bedre og "litt" dyrere).

Vi kjøpte en billig støvsuger der en gang, og når vi kom til bake etter en stund for å få støvsugerposer (som de ikke hadde) så fikk vi høre at vi kunne ikke regne med å få tak i poser når vi kjøpte en slik støvsuger...

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 08:33   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er ikke bare Elkjøp som kjører den linjen. Jeg har vært borti det samme i en lokal "expert"-butikk. Det er grusomt irriterende når folk prøver å pushe på deg ting du ikke vil ha, samtidig som de har liten peiling på produktene de selger.

Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 08:53   #13
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sånn er det de fleste steder. De er nok pålagt å si det. Jeg må innrømme at jeg ofte lar meg lure .

Gammel 13-07-07, 09:06   #14
Left
Passiv

Standard

At de har lokkevarer er jo en kjennsgjerning, men at disse lokkevarene er så dårlige at de nesten NEKTER å selge dem er jo patetisk.

Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 09:24   #15
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er kjent Elkjøp-taktikk det der. Du kommer ikke ut derfra uten en runde med det. Mannen min opplevde en gang å nærmest måtte sloss seg vei til kassa med produktet han hadde valgt seg ut fordi selger forsøkte mer eller mindre å rive det ut av hendene på ham. Jeg lurer på om de kanskje jobber i hvert fall delvis, på provisjonsbasis.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 09:27   #16
Myggstukket
sjelden

Myggstukket sin avatar

Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Hvertfall sier de det.
Her jeg bor er jeg sikker på at de aldri hadde tilbudsvarene inne engang.
Her ble Elkjøp nedlagt for ikke så lenge siden, og jeg syns ikke det er det minste rart.

Gammel 13-07-07, 09:28   #17
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Mannen min kjøpte for noen år siden en TV for å ha på kontoret sitt slik.

Mannen: Hei jeg skal ha den der.
Selger: Det er nå det æ seie, vi har nå itj noen dårlige TVea mennnnn,
Mannen: Den er helt grei til mitt bruk.
Selger: Vi har jo denne da som e myti bedre
Mannen: Nei takk, jeg vil ha denne.
Selger peker på tven som står sammen en del andre med samm program. Bildet er tydelig uskarpt,
Mannen: Jeg vil ha den jeg:
Selger: E det prisen da har æ en som e billigar.
Mannen: Nei takk, jeg skal ha denne.
Selger sukker : Hva med forsikring om det kommer lynedslag får du itjno.
Mannen: nei takk jeg skal ha TVen og det er det.

Når mannen kommer hjem, pakker ut TVen så er det superenkelt å stille inn, bildet er sylskarpt. (de må ha seriekoblet signalet på butikken.

De annonserte produktene er kun der for å lokke. De kan ikke lyve om dem så de holder stort sett det de lover i annonsen, men av avansen på disse er minimal. Selgere tjener penger på å selge annet.

Det gjelder nesten alle slike butikker.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 09:40   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Når mannen kommer hjem, pakker ut TVen så er det superenkelt å stille inn, bildet er sylskarpt. (de må ha seriekoblet signalet på butikken.

Jeg mistenker også at de bevisst feilinnstiller signalet på de billigste tv-ene slik at folk skal kjøpe noe dyrere.

Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 10:03   #19
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

De annonserte produktene er kun der for å lokke. De kan ikke lyve om dem så de holder stort sett det de lover i annonsen, men av avansen på disse er minimal. Selgere tjener penger på å selge annet.

For å illustrere denne strategien kan jeg ta med følgede "vandrehistore", hvis opprinnelse er høyst usikker: Vistnok skal de selgerne som ikke lykkes med å få kjøperne over på andre, dyrere varer, men som selger kunden en av disse lokkevarene, bli tvunget til å gå med en "dustelue" på pauserommet i lunchen.

Jeg liker elkjøp. Man kan gjøre en god deal hvis man bare gjør jobben som kundebehandler selv.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 10:11   #20
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Vi handler ikke på Elkjøp. Jeg synes hele kjeden stinker og av erfaring ( jobbrelatert over flere år) er nesten alltid de ansatte så utrolige arrogante. I tillegg til en ovenfra og ned holdning.
Elkjøp har jo flere ganger brutt med markedsføringsloven også nettopp pga lokketilbudene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:53.