|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Leilighet kontra husFortell meg om fordeler med leilighet (fremfor eldre enebolig). Vil jeg like det? Noe som er en ulempe? Er ikke glad i hverken hagearbeid, snømåking eller å ta vedlikehold av huset.
![]() |
#2 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Leilighet kontra hus
Du slipper hagearbeid, snømåking og utvendig vedlikehold. Så jeg tror du vil like leilighet.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Leilighet kontra husOBOS-borettslag her; med ansatt driftsleder og vaktmester. Jeg sitter selvfølgelig i styret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Leilighet kontra husJeg liker oversikten som følger med det å ha leilighet i borettslag. Ingen store, uforutsette utgifter og lite penger/tanker knyttet til drift og vedlikehold. Det er lettere å ha økonomisk oversikt og kontroll i leilighet, synes jeg. (Jeg har hage og følgelig vedlikehold der, men det synes jeg bare er deilig).
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Leilighet kontra husFordelen med leilighet er jo at du slipper alt du ikke liker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Leilighet kontra husVi har bodd i leilighet i alle år før vi for 2 år siden flyttet i et slags rekkehus. Men rekkehuset inngår i et leilighetskompleks, så det føles ganske likt. Vi har gartner som fikser bakgården, vaktmester som måker snø, er noe feil så ringer vi utbygger (kan vi bare gjøre til boligen er 5 år), bilen står i oppvarmet garasje og naboene bor tett på (noe jeg oppfatter som en fordel). Vedlikehold begrenser seg til ting vi har lyst til å gjøre. Det kjedelige tar borettslaget seg av. Det har en kostnad, men jeg synes ikke den er skyhøy.
![]() |
![]() |
#7 |
Borte
|
![]() Sv: Leilighet kontra husSikkert kjekt å slippe snømåking, men for meg er det helt essensielt å ha den frihetsfølelsen jeg får av å bo i eget hus. Vi bor herlig usjenert midt i et boligstrøk og hagen er shabby uten at noen bryr seg, vi kan gå umerket inn i vårt eget hus og male i farger og til tidspunkter som passer oss. Jeg har bodd i borettslag og selv om det var praktisk så syns jeg det var masete med naboen kloss oppi oss, å alltid måtte møte på noen på vei inn med handleposer, at borettslagsvedtektene av og til var latterlig på snørra og alt maset om like hager, hekker, boder og whatsnot. Skal ikke legge skjul på at jeg er en ganske privat person med digre intimsoner, samtidig som jeg hater at andre ikke liker meg sånn at jeg bare må please og være hyggelig med alle.
![]() |
#9 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Leilighet kontra husLiker at jeg slipper å tenke på det praktiske. Liker ikke at andre skal bestemme for meg og jeg bare har en liten stemme. Liker at gjennomsnittet er 107 år minst der jeg bor, slik at det meste bråk vi har hatt er noe salmebasarmusikk på full gnu ei gang. Liker ikke at jeg fikk naboklage på sementsøl i gangen utenfor min dør, og det var bare noe byggestøv jeg lett moppet vekk. Liker at det er sentrumsnært.. Liker ikke at jeg må be barna snakke lavere i gangen fordi noen folk har soverom inntil gangen der vi går. Liker at vi har endeleilighet og ikke innsyn. Liker at jeg kan løpe ut i håndkle og badedrakt om jeg vil, og hoppe i sjøen til sommeren på brygga rett utforbi. Liker at jeg ikke behøver å rengjøre et helt hus og det er raskt å få leiligheten ryddig ....Og sikkert mye mer når jeg får bodd litt...
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Leilighet kontra husJeg er som Røverdatter en veldig privat person med enorme intimsoner, men følte veldig at disse ble mye mer utfordret da jeg bodde i hus enn nå som jeg bor i blokk. Jeg hverken hører eller forholder meg til naboer utover et lite hei når jeg en sjelden gang møter noen i oppgangen. Det skjer ikke hver uke engang.
![]() |
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Leilighet kontra husJeg elsker å bo i leilighet. Jeg er litt husredd så jeg liker å vite at jeg er ikke er helt alene, selv om jeg bor helt privat. Jeg liker å slipper tenke på vedlikehold, og at sommeren må gå med til å beise, eller at jeg må spare til drenering.
![]() |
#12 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Leilighet kontra husI leilighet er det lavere boutgifter, men det er nye hus i borettslag med samme fordeler. Vedlikehold og kommunale avgifter betales i husleien. Ellers enig med Input i at det kan være slitsomt sosialt å bo på bakken. Det er innsyn, naboer som slår av en prat og tomtegrenser å pleie. Lytt er det også ute, med mindre huset har et mål tomt, noe som er mangelvare i stor Oslo området.
![]() |
#13 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Leilighet kontra husDet jeg savnet i blokk var mligheten til å gå rett ut, spesielt da barna var små. Vi hadde også liten balkong. Med stor balkong i riktig retning ville jeg hatt det jeg trenger av uteplass og mulighet til å dyrke litt.
![]() |
#14 |
Tatt på
|
![]() Sv: Leilighet kontra husVi bor i leilighet i borettslag av akkurat de grunnene du misliker å gjøre. Vi har utvendig oppgang, stor veranda og fellesgarasje.
![]() |
#15 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Leilighet kontra husNår vi flyttet inn i leilighet satte vi som kriterie ar det skulle være øverste etasje for å slippe lyd fra naboer over, samt at jo høyere man bor jo mindre støy fra gatebildet. Flytter du inn i et nyere bygg er de dessuten godt isolerte, eldre bygg er gjerne mer lytt dersom de ikke er etterisolert i nyere tid.
![]() |
#16 |
![]() Sv: Leilighet kontra husSom dere skjønner har jeg eldre enebolig..... og er alene. Min mor og samboer begynner å bli eldre og kan ikke akkurat hjelpe til så mye lenger. De hjelper til med litt hagearbeid, men plutselig kan jo det bli stopp på det.
![]() |
#17 |
Leiligheten er ende, første etasje, rett ut. Ser ut over båthavn. Stor terrasse og plass til hagemøbler og krukker/blomsterkasser. Et par minutter å gå fra der vi bor nå. Lite nytt i området, men det skal bygges flere leiligheter ved siden av, men de blir enda dyrere. Tenker jeg i alle fall går og ser på den, skader ikke.
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
Det er en sannhet med modifikasjoner altså. Om man bor på et sted med kraftig utbygging er ofte nybygg bygget raskt og billig, og er minst like lytte som eldre bygg.
Jeg ser knapt naboene mine i oppgangen. Spesielt ikke i vinterhalvåret. Og et kort hei når vi en sjelden gang går forbi hverandre i trappa tåler jeg fint.
Ja, gå og se på den! Veldig mange av oss lever veldig fint uten loft, stue og vaskerom.
![]() |
#19 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Leilighet kontra husDet er ikke gitt at nye leiligheter mer mer lydtettte enn gamle. Vi har nå bodd i 3 nybyggprosjekter, og det er overhodet ikke lytt. Vi hører ikke noe til naboene, men da Liverpool snudde tap til seier i semifinalen i Champions League, så hørte visst naboene oss.
![]() |
![]() |
#20 |
Regner med at eldste flytter ut når hun er 19. Hun er 15 nå og har planer om å studere utenbys.
![]() |
|
|