|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!Jepp, det mener jeg.
![]() |
#2 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15% bør skrotes!Jeg personlig synes den er en uting nettopp nå, men det er jo fordi den rammer meg og henviser meg til leiemarkedet. En er seg selv nærmest, som oftest.
![]() |
#3 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15% bør skrotes!Jeg synes det er en uting. Jeg skulle ønske man kunne dele ut lån etter betalingsevne uavhengig av egenkapital. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15% bør skrotes!Jeg er enig. Og mener at man må se mer på den generelle økonomien og holdninger til økonomistyring. Kravet har jo ikke akkurat stoppet den helt vanvittige prisstigningen. Jeg ser bare hva vårt hus har økt i verdi og blir litt matt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15% bør skrotes!Ja, 15% sier jo null og nada om betalingsevne! Om du har 300 000 i banken, men lever av å være freelancekunstner som enda ikke har slått gjennom, så er jo det mye mer risky å låne til deg, enn om du er fast ansatt lærer med 400 000 + i fast inntekt?!
![]() |
#6 |
villende
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15% bør skrotes!Jeg tenker at det å basere meningene sine på enkelttilfeller er litt skummelt. Det er en grunn til at grensen ble innført, og det ser jo ut til at den har hatt en viss funksjon ift å stagge prisøkningen, som jo var alt annet enn ønskelig. Men jeg SKJØNNER at den kan oppleves kjip for enkeltindivider. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15% bør skrotes!Jeg mener at det er viktigere å se på betjeningsevne enn egenkapital. Og dermed er jeg imot dette egenkapitalkravet.
![]() |
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15% bør skrotes!Jeg syns den er usosial på generelt grunnlag, illustrert ved enkelttilfeller. Og tenker at betalingsvilje må være viktigere for å begrense "over-låning" enn krav til rike foreldre (som egenkapitalkravet i praksis er).
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!Den ER usosial. Vi har leid frem til nå, en knøttliten treromsleilighet. Og betalt 17.000 i måneden. Nå har vi kjøpt, tatt opp nesten tre millioner i lån. Med felleskostander, havner vi på 4000 MINDRE i boligutgifter enn nå. Det er brutalt og hjerterått.
![]() |
![]() |
#10 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!Poenget til Input er veldig godt. Det er ofte så dyrt å leie at utgiftene på ingen måte går opp når man kjøper og da blir det bare enda vanskeligere å spare opp til den egenkapitalen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15% bør skrotes!
Enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!Det er dumt at det blir foreldre som avgjør. Spesielt kjipt for dem som allerede var voksne da kravet kom og ikke har sjanse til å forberede seg.
![]() |
#13 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!Helt klart en uting, særlig for unge som skal inn på boligmarkedet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!Dette rammer også hardt utenfor byene, og i vår vesle bygd har et allerede tregt boligmarked stanset fullstendig opp. Det er flere faktorer som spiller inn, men faktum er at husene blir ikke solgt, fordi ungdommene og de nyetablerte familiene som skulle kjøpt disse boligene ikke har sjans til å spa opp egenkapital. Vi har prøvd å selge i et år uten resultat, og det er helt fortvilende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
heimføing
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!
Jepp. Der var jeg i cirka ti år. Ingen sjans til å spare opp egenkapital. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!Jeg hadde faktisk ALDRI kommet meg inn på boligmarkedet om jeg ikke hadde giftet meg med en mann som har ressurssterke foreldre. Og jeg er høyt utdannet og tjener godt (relativt), men som aleneforsørger har jeg ikke sjanse til å spare opp raskere enn boligprisene stiger. Jeg kunne selvfølgelig flyttet ut av Oslo, men i mannens hjembygd, som er en time-ish fra Oslo, koster en liten leilighet nesten det samme som den leiligheten vi har kjøpt i Oslo. Det begynner å bli veldig høye priser også i områdene rundt Oslo, og uten førerkort hadde det ikke vært praktisk mulig for meg å bo der. Og det er åpenbart ikke formålstjenlig at jeg må flytte fra hele mitt nettverk og barnets far for å kjøpe bolig.
![]() |
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!De jeg kjenner flytter til Vestlandet, tar permisjon fra jobb og bor hjemme hos hans foreldre et år, med to unger, for å klare det.
![]() |
#18 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!Med full BSU konto hadde jeg 20% egenkapital i 2001. Egenkapitalkravet er satt for at folk skal evne og lære å spare. Men det gjelder ikke for de som arver en halv mill til første bolig. Og det er urettferdig, men utgjør sikkert ikke risiko for banken da det gjerne kommer mer penger fra foreldre hvis nødvendig.
![]() |
#20 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!
Jeg fikk 45 kvm leilighet i blokk til 600', med 1960 standard på alt. Oslo, men 1,2 mil fra sentrum.
![]() |
|
|