|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Snert, nederlandsk ertesuppeJeg vil gjerne lage snert, den er så mye bedre enn tradisjonell norsk ertesuppe. Jeg finner mange oppskrifter (riktignok på nederlandsk, men det går forholdsvis greit å lese), men jeg finner ikke ut av følgende problemstilling: Skal splittertene bløtlegges før de kokes? Det står ikke noe om dette i noen oppskrifter. Men jeg trodde at erter generelt måtte bløtlegges og at vannet etterpå måtte kastes? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Snert, nederlandsk ertesuppeVossakorv kan erstatte rookworst. Jeg kan legge ut en oppskrift til deg, må sjekke Ang ertene.
![]() |
#3 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Snert, nederlandsk ertesuppeNår jeg nå googler, finner jeg kun gule splitterter i dagligvarebutikker i Norge. Men snert er jo grønn? Er det bare pga purren, eller finnes det grønne spliterter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Kleintje I + II
![]() Sv: Snert, nederlandsk ertesuppeAlbert Hein sine oppskrifter pleier å være gode. Her står det at man skal ha i splitertene og kjøttet og koke(Trekke?) i saltet vann i 1 time mens man skummer av. Deretter har man i resten av grønnsakene og koker videre i 1,5 time
![]() |
#6 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Snert, nederlandsk ertesuppe
Ja, det er gjengs i alle oppskrifter, merker jeg. Det kan jo tyde på at ertene ikke skal bløtlegges. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Kleintje I + II
![]() Sv: Snert, nederlandsk ertesuppeHer er link til https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1188121/snert
![]() |
#8 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Snert, nederlandsk ertesuppe
Tusen takk! Ser på ingrediensene at det er nokså likt i alle oppskrifter, egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Kleintje I + II
![]() Sv: Snert, nederlandsk ertesuppeJeg tror det pga fargen suppen har til slutt.
![]() |
#11 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Snert, nederlandsk ertesuppeSpliterter trenger egentlig ikke bløtlegges men jeg syns de blir bedre fordi suppa jevnes bedre. Bløtlegger over natten og siler de dagen etterpå før de kokes.
![]() |
#12 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Snert, nederlandsk ertesuppeDet finnes grønne erter. Vet ikke hvor enkle de er å få tak i da.
![]() |
#13 |
Utenlands
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Snert, nederlandsk ertesuppeDet er grønne splitterne som brukes i snert og de bløtlegges ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Utenlands
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Snert, nederlandsk ertesuppeVi fikk ikke tak i splitterter i dag og lager det med to poser ertestuing i stedet for erter. Spent på resultatet i morgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|