|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Utfordrer du andre? (meninger, tanker, oppfatninger)Kom til å tenke på det på grunn av en episode jeg hadde på fredagen.
![]() |
#2 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Utfordrer du andre? (meninger, tanker, oppfatninger)Her tror jeg folk er veldig forskjellige. På grunn av opplevelser i barndommen liker jeg verken å utfordre eller bli utfordret. Kroppen går i stressmodus og vel så det. Jeg står i det når det trengs via jobb men det koster meg mye. Jeg er gjerne den som jobber i bakgrunnen og unngår diskusjoner, selv når jeg vet at jeg har rett. Jeg blir dog ikke sur når noen påpeker feil jeg har gjort, men kunne nok syntes det var ubehagelig å måtte påpeke andres feil. Derfor vil jeg heller aldri ha en lederstilling.
![]() |
#3 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Utfordrer du andre? (meninger, tanker, oppfatninger)Enig med Primrose. Jeg opplever at folk er veldig forskjellige. Selv er jeg veldig unnvikende og unngår helst diskusjoner, både på nett og i det virkelige liv.
![]() |
#4 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Utfordrer du andre? (meninger, tanker, oppfatninger)
Jeg tåler å bli utfordret, men synes folk som skal diskutere alt er fryktelig slitsomme. Jeg utfordrer ikke andre om det ikke er absolutt nødvendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Leser
|
Hmm, ja, hvis folk bare diskuterer for å diskutere, så kaller jeg det å kverrulere (typen folk som liksom sitter å "leter" etter noe de kan problematisere)
![]() |
#6 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utfordrer du andre? (meninger, tanker, oppfatninger)Jeg er glad i å ha rett, men veldig åpen for å høre på andres råd og meninger og forandre mening (slik at jeg har rett igjen - hahahaha). Jeg er definitivt mest glad i å diskutere skriftlig, utenom når det gjelder veldig nære personer i enkelte situasjoner. Jeg blir mer saklig, mindre emosjonell etc. Får også tenkt meg om mer enn når jeg står face to face eller i telefonen i løpet av en diskusjon. Jeg blir veldig ukomfortabel hvis en diskusjon eller korreks kommer som lyn fra klar himmel, blir helt satt ut og klarer ikke å si alle de lure tingene jeg ofte kommer på senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utfordrer du andre? (meninger, tanker, oppfatninger)Jeg er diplomatbarn. Vi fikk veldig klar beskjed om å holde oss lavt i diskusjoner, og dette klarte jeg aldri å vokse fra. Dette ble spesielt aktuelt i tenårene, da jeg bodde i et diktaturland hvor vanlige folk forsvant jevnlig for å stille spørsmål ved tingenes tilstand. Det beste og verste med oppdragelsen er at jeg lærte å se begge sider av en sak, noe som gjør det veldig vanskelig for meg å holde fast ved et standpunkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Leser
|
Jeg tenker at det også kan være at de blir overrasket, eller mistenksomme. Med mistenksom så tenker jeg for eksempel: Hadde en kollega som sa til meg her om dagen at "det er vel heller det at du er smartere enn de andre". Aner ikke om han var spydig eller ikke. Har i alle fall ikke tenkt å bli glad og ta det til meg. (Så tenker det kan være noe slik, når du blir overtalt. De hører det du sier, men de tror ikke på det?)
![]() |
#9 |
intro
|
Enig i dette. Og så ser jeg ikke helt sammenhengen mellom å "utfordre" på denne måten og å måtte fortelle f.eks. en kollega at hen har gjort en feil i jobben sin. Det kan jo alle måtte gjøre, uavhengig av hvor kverulerende man er som person.
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Utfordrer du andre? (meninger, tanker, oppfatninger)Det handler kanskje om hvordan man blir møtt i en diskusjon, eller hvordan man er vant til å bli møtt. Om denne mannen er vant til at andre blir rasende, eller om han er vant til en annen tone enn deg så vil det være vanskeligere å si i fra.
![]() |
#11 |
kamerat
|
![]() Sv: Utfordrer du andre? (meninger, tanker, oppfatninger)Tja, jeg er ikke så veldig konfronterende – jeg sier tydelig ifra om det som er viktig for meg (enten personlig eller prinsipielt), og lar andre ting fare.
![]() |
#12 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Utfordrer du andre? (meninger, tanker, oppfatninger)Ja, jeg utfordrer nok andre. Og ofte må vi gjøre dette på jobb, for hvis vi ikke er djevelens advokat mot hverandre så vil noen litt lenger ut i organisasjonen være det.
![]() |
#13 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mulig, men det er jo helt grunnløst. Jeg har nok et par ganger måttet si det rett ut: du hadde et godt argument, jeg måtte tenke på det, men nå er jeg enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Utfordrer du andre? (meninger, tanker, oppfatninger)Interessant. Jeg er vokst opp med foreldre, særlig pappa, som hadde et sterkt ønske om å ha barn som kunne og ville gi uttrykk for meningene sine. Og jeg har ikke noen problemer med å ta til meg den oppfordringen.
![]() |
![]() |
#15 |
Dig for victory!
|
Sånn gjør nok jeg også. Det kan også være at jeg ikke sier fra tydelig når en problemstilling er ny for meg, for ofte trenger jeg å tenke gjennom ting før jeg mener så mye. Da kan det være at folk blir litt overraska om jeg plutselig mener noe neste gang temaet kommer opp, men det får de heller tåle.
![]() |
![]() |
#16 |
Leser
|
Ja, det var dette jeg tenkte var grunnen til at han snakker så "rundt", og jeg ble så overrasket! (et annet alternativ som jeg kom på etterpå: Mange fagfolk bare øser ut av seg med fakta, og så overlater de til lytteren å trekke konklusjonen, fordi "det er jo åpenbart")
Ja, det er kanskje en sær bruk av ordet "utfordre" (er nok blitt indoktrinert). Jeg tenker på den settingen hvor man er nødt til å "vekke" folk (fordi de har mindre kunnskap) selv om de teoretisk sett burde vite det. Det trenger ikke nødvendigvis å være å peke på konkrete feil (selv om det kan være det), det kan like gjerne være at tankesettet ikke "passer" til situasjonen. Klarer ikke helt å formulere meg: Det at noe ikke er optimalt behøver ikke bety at det er "feil", men man bør alikevel gjøre det på en bedre måte.
![]() |
#17 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
#18 |
kamerat
|
![]() Sv: Utfordrer du andre? (meninger, tanker, oppfatninger)Men hvis noen tar noe opp med meg, er jeg som regel veldig kontant og direkte. :ikke diplomat:
![]() |
#19 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utfordrer du andre? (meninger, tanker, oppfatninger)For meg kommer det an på settingen og hvem jeg er der med. I min jobb er det kultur for å "utfordre" andre sine meninger og retning. "Jeg forstår ikke hva du mener, kan du utdype", "jeg er ikke enig med retningen du har valgt, hva er rasjonale bak dette" er noe vi ofte sier. Jeg liker ikke dem som konstant skal være devil's advocate og dem som skal utfordre for å sette andre på plass. Vi har et par kollegaer som konstant skal kritisere - de vil nok påstå at de "utfordrer". |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Utfordrer du andre? (meninger, tanker, oppfatninger)Jeg skriver på en eksamensoppgave i relasjonell ledelse akkurat nå. Jeg kunne skrevet langt om hvorfor folk kommuniserer ulikt, og hvorfor de opplever kommuniksjon ulikt, og at det danner grunnlag for mang en misforståelse og konflikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|