Forbrukerhjelp - hvordan gå frem?
Jeg har blitt lurt. 
Jeg falt for en annonse for et tilsynelatende norsk selskap som selger SUP-brett. Vi har hatt lyst på det en stund, og så slo jeg til.
Det er en tlsynelatende norsk nettbutikk, med .no-adresse, en norsktalende video som forteller om "hvem er vi" (norsk jente med DIALEKT og greier), lovnad om rask frakt og fri retur og bestillingsbekreftelse som sier sum og frakt (69 kroner i frakt, så det tyder jo også på relativt "kortreist").
https://coolsnow.no/
Det falt meg rett og slett ikke inn i måneskinn at dette kunne være et utenlandsk selskap.
Nå ser jeg at i vilkårene, laaaaaaangt nede, under masse informasjon om delbetaling og betingelser for det, så står det "du handler fra Coolsnow Aps, og det er derfor en mulighet for at det påløper importskatt", elns. Men etter det jeg hører fra andre, er dette oppdatert nylig. Jeg så det uansett ikke, men tilstår at jeg ikke finleser fjørtiørten sider med vilkår hver gang jeg kjøper noe.
Så får jeg varene, ganske røft håndtert, så det er et hull i en av baggene, men ellers fine. Og så kommer det en regning på masse penger, for import-toll! Det viser seg at selskapet er dansk, og sender fra Danmark.
Jeg ser mange har prøvd å ta dette til forbrukerrådet osv., men de henvises til Danmark og der står man.
De har masse falske, positive anmeldelser på Trustpilot, så jeg catchet ikke svindelen.
Nå prøver jeg å kansellere resten av ordren, men det er selvsagt full radiotaushet. 
Jeg vet ikke helt om jeg har noen rettigheter, og hva, i så fall, hvordan gå frem? Egentlig vil jeg bare at de skal svi noe så inn i helvete.
Hvis resten av varene plutselig kommer, selv om jeg har kansellert dem, kan jeg nekte å motta dem? (Fedex)
__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
|