|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Spørsmålet oppstår etter at jeg i affekt nærmest skjelte ut en nabo som lot sin svære hund løpe etter et rådyr i boligområdet der vi bor. Bikkja minner meg om flatcoated retriever, men er både litt større og vesentlig kraftigere. Han gikk tur og hadde en hund i bånd og altså denne hunden løs. Den jaget rådyr hit og dit gjennom hager og på veier. Jeg sa at det der kan umulig være lov, han sa at det er ikke båndtvang, og dessuten klarer ikke hunden å ta dem igjen. Jeg spurte hva han gjør hvis noe skjer så hunden faktisk tar igjen et rådyr, og da sa han at den kommer til å stoppe den også, og ikke gjøre noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Slik jeg leser loven om forsvarlig hundehold er det ikke lov.
![]() |
#4 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Det er jo helt hårreisende uansvarlig av hundeeier! Jeg hadde blitt helt månebedotten hvis jeg hadde fått et slikt argument servert. Noen mennesker skjønner bare ikke at dyr er dyr uansett hvor kosete de er i sofaen.
![]() |
#5 |
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Det er virkelig ugreit |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
can-jur
|
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Nei selvfølgelig ikke.
![]() |
![]() |
#7 |
Har ingen tittel
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?
Nei, ut fra bildet er det ikke det. Jeg tror kanskje det kan være en gatemix av noe slag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
can-jur
|
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Her er paragrafen
![]() |
![]() |
#9 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Nei, hunder har ikke lov til å jage verken mennesker eller dyr.
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Har ingen tittel
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Jeg er ikke det ringeste i tvil om at hunden ville kunne anrette betydelig skade dersom den fikk sjansen. Rådyret klarer jo bare å løpe fra så lenge det ikke hindres av noe, og dette kan jo også fort bli en trafikkulykke med bil/buss/barn på sykkel involvert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Bra banana. Det var slik det var hos oss, rådyret kom frem til et veldig høyt gjerde som gjorde at den ikke kom videre og da kom hunden i kapp rådyret. Det var på andre siden gjerdet hos naboen og Pelenmannen prøvde å få fjernet hunden fra rådyret gjennom å bruke et kosteskaft, men hunden var i aggressiv-modus og var helt fjernt. Og det var en gordonsetter som er en apporterende hund, ikke en som skal angripe levende dyr sånn i utgangspunktet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Har ingen tittel
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Men jeg tror ikke politiet har ressurser til å gjøre noe uansett, så det blir bare for å statuere et eksempel i såfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
can-jur
|
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Er du heldig ringer de hundeeier og gir klar beskjed. Det er nemlig avlivningsgrunn. Og skjer det igjen så ligger saken der.
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Uff, så trist, på vinteren er det tøft å være rådyr om det er kaldt og mye snø, de trenger å spare på energien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Er det mulig, noen personer skulle virkelig ikke hatt lov å ha hund.
![]() |
#19 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Selv om hunden ikke klarer å ta igjen rådyret, kan det slite seg ut og dø. Mannen er tydeligvis ikke egnet til å ha hund eller andre dyr.
![]() |
#20 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?Selv om båndtvangen generelt er i perioden 1/4-20/8 kan kommunene har særskilte forskrifter for båndtvang.. Asker Kommune har en slik forskrift som sier at hunder skal være i bånd hele året i tettbygde strøk og i friområder i tettbygde strøk.
![]() |
|
|