|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fjellpiper
|
![]() Krig i Europa i 2022?Hva tenker FP om utviklinga i forholdet mellom Ukraina, Nato og Russland? Er det grunn til å frykte at sabelraslinga fører til noe mer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg får skikkelige assosiasjoner til første verdenskrig nå. Machogubber som ikke skal gi seg på tørre møkka.
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg blir også bekymret av økningen i alvorlige dataangrep. Det på Amedia er jo et direkte angrep på demokratiet. Og det i matforsyningen også. Det at fremmede makter faktisk klarer å hindre at vi får gitt ut aviser og får mat til butikkene!
![]() |
#4 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Krig i Europa i 2022?
Ja, det er veldig bekymringsfullt, og potensialet for skade på ulike samfunnsstrukturer er jo nesten uendelig. Hvis man f.eks. tar ned eksamenstjenestene på våren kan man lamme utdanningssystemet, hvis man tar ned nettbankene og betalingssystemene rammer man hele økonomien og folks grunnleggende tillit til disse systemene, osv osv. Jeg opplever at det har blitt større fokus på datasikkerhet på egen arbeidsplass bare det siste halvåret. Mye av det vi nå blir advart mot går stikk i mot utviklingen som har vært det siste tiåret, f.eks. når det gjelder enkeltheten av å ha med seg filer og tilganger til jobbsystemene på reise. Jeg tror vi har vært ekstremt naive og gjort oss selv veldig sårbare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Fjellpiper
|
Ikke minst hvordan ingen egentlig har interesse av krig men tar små skritt i feil retning der ingen kan trå tilbake for å ikke miste ansikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Fjellpiper
|
Og mens jeg skrev kom omtale av denne pressemeldinga på NRK, om at viktige funksjoner i pasientsystemene til OUS er ute av drift : |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg ble også skremt over nyheten at Sverige øker den militære beredskapen grunnet alle de russiske militærskipene som befinner seg i Østersjøen. Håper de gamle mannfolka tar til vett og finner seg en fin Netflix-serie å bruke tiden sin på, i stedet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg får mer Kald Krig-vibb enn første verdenskrig. Opprustninga stresser meg og man skulle tro at den gjengen her nå kjente til konseptet "sikkerhetsdilemma" så godt at de kan snakke sammen i stedet for å drive og føle på hverandres våpenstyrke, men tydeligvis ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Krig i Europa i 2022? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Shake it out!
|
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Krig i Europa i 2022?Altså, på onsdag forsøkte jeg å muntre opp et par kollegaer med å referere til Historiepodden og deres referering til at pandemier historisk varer et par år, pluss minus litt. Og når de snakket om «men så kommer finanskrise og alt sånt», så fortsatte jeg med «men det er topp for oss, de fleste kriser er positive for vår bransje, brød og sirkus til folket og så videre - kanskje med unntak for krig», og så åpna jeg NRK og toppsaken var «større fare for krig i Europa enn på 30 år». |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Krig i Europa i 2022?Det er noen tråder på dette forumet som utvikler seg i samtid med store hendelser - sånn som det første pandemitråden, tråden 22. juli og Trump-tråden. Dette er jo materiale som kan være interessant for ettertiden, jeg synes det er spennende å lese dem nå allerede.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg er fornøyd med svaret mitt i Heilos forrige bekymringstråd.
![]() |
#19 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg syns denne sabelraslingen er ubehagelig, og jeg frykter egentlig at Russland gjentar «suksessen» med Krim. Krig, men ikke krig. Sånn smygende ullteppe. Og så klarer ingen å finne gode måter å stoppe det på. Vi blir stående på sidelinjen som tafatte mehe-er og oppdager for sent hva som skjer.
![]() |
#20 |
Vinter
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Krig i Europa i 2022?Men har USA råd til å svi av så mye krutt i denne konflikten, de må også holde kontroll på Kina og det må forsåvidt Russland også. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|