|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvorfor er så mange briter venstrehendte?Er det bare jeg som syns det, eller er det flere venstrehendte i Storbritannia enn ellers i Europa?
![]() |
![]() |
#2 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Hvorfor er så mange briter venstrehendte?Vet ikke hva som er kilden deres, men det stemmer bare delvis i følge denne statistikken: https://leftyfretz.com/wp-content/up...by-country.png
![]() |
#3 |
can-jur
|
![]() Sv: Hvorfor er så mange briter venstrehendte?Kan Storbritannia ha vært tidligere ute med å la barn velge hvilken hånd de skriver med? Det vil jo påvirke statistikken i mange, mange år.
![]() |
![]() |
#4 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvorfor er så mange briter venstrehendte?Datapunkt: Mannen min er britisk og venstrehendt. Han er født i '76, og sier at han alltid har fått skrive med venstrehånden.
![]() |
#5 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hvorfor er så mange briter venstrehendte?Fordi de kjører på den siden av veien.
![]() |
#6 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hvorfor er så mange briter venstrehendte?Jeg er født i 71 og har alltid fått skrive med venstre, onkelen min som er født i 1946, fikk ikke velge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
bygger
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor er så mange briter venstrehendte?Venstrekjøring er et argument for høyrehendt. Venstrekjøring er fra gamle dager da de red på hest. Da var det best å ri på venstre side for å ha sverd i høyre hånd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvorfor er så mange briter venstrehendte?Det er vel en arvelig komponent involvert, og det er vel større grad av innavl i den britiske befolkningen enn andre europeiske land.
![]() |
![]() |
#9 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Hvorfor er så mange briter venstrehendte?Min far fikk ikke velge hånd å skrive med, jeg fikk velge. Jeg lurer på om det kan være en kulturell komponent, ref. venstrekjøring. Jeg gjør mange aktiviteter «høyrehendt» (f.eks. strikking) fordi det var enklere å både lære og å praktisere, selv om noen tenkte man må «snu» strikking. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hvorfor er så mange briter venstrehendte?
Jeg synes det har blitt flere produkter som begge kan bruke, feks. desilitermål med tall på begge sider, eller symmetriske sakser.
![]() |
#11 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hvorfor er så mange briter venstrehendte?Skolefotografen min i 1. klasse flyttet blyanten min fra venstre til høyre hånd to ganger, og da turde jeg ikke flytte den tilbake, så jeg sitter på det bildet og ser ut som en meget utilpass høyrehendt person
![]() |
#12 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hvorfor er så mange briter venstrehendte?
Det er massevis av nettbutikker som seleger greier beregnet på venstrehendte. Som f.eks https://thelefthandedstore.com/, https://www.leftshoponline.co.uk/shop/, https://www.leftyslefthanded.com/ m.fl
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-08-22 kl 14:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Hvorfor er så mange briter venstrehendte?Moren min, født i 49 fikk skrive med venstre, hennes far født på 20-tallet, not so much. Min bror og jeg, 84 og 75 fikk også lov å skrive med venstre. Jeg var kapphendt frem til jeg begynte på skolen og synes jeg har godkjent stil med høyre hånda. Ok, besides the point, men det er så sjelden jeg kan dra det fram
![]() |
|
|