|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Leilighetsnormen i Oslo
Hva tenker dere om leilighetsnormen i Oslo? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Leilighetsnormen i OsloMan kan bygge det, men ikke i Oslo sentrum. Og det finnes allerede en rekke mindre leiligheter sentralt i Oslo, så man kan fint finne seg en leilighet på 18 kvadrat.
![]() |
#3 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Leilighetsnormen i OsloTallulah påpeker noe jeg også synes er viktig. Nemlig at variasjon også er viktig for mye. Jeg aynes leilighetsnormen i Oslo, slik jeg har forstått den, virker fornuftig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Leilighetsnormen i OsloDet tally sa. Det er viktig for at byen skal inneholde et mangfold av mennesker i ulike livssituasjoner.
![]() |
#5 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Leilighetsnormen i OsloJeg simpelthen elsker å se små, arkitekttegnede leiligheter hvor alt er optimalisert. Utrolig hva man kan få til på få m². Jeg synes det er viktig å ha et godt spenn i størrelse og form. Nå har det vel vært et sterkt ønske om at man skal få større familier til å kunne bo sentralt i Oslo og ikke bare 1-3 persons familier, så det er fint at det reguleres. Det er også bra fordi utbyggere ønsker å maksimere profitt, og med et regelverk som dette så legges det gode føringer for bredden som er ønskelig slik at det rommer alle livets stadier.
![]() |
![]() |
#6 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Leilighetsnormen i OsloSe befolkningspyramiden her, aldersgruppen 5 - 15 år mangler nesten helt i noen bydeler.
![]() |
#7 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Leilighetsnormen i Oslo
Ja, man må nesten omfavne Marie Kondo-livsstilen or like hvis man skal bo i byen
![]() |
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Leilighetsnormen i OsloJeg skal også se om jeg får gravd frem kurven over flyttemønsteret, men den viser i hvert fall helt tydelig hvordan småbarnsfamilier flytter fra byen. Det er trist.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Leilighetsnormen i OsloForskjellige størrelser på leiligheter i samme bygg er stort sett bare en gode (til tross for at det som regel blir dyrere å bygge). Ulempen kan være steder der det virkelig er vanskelig å bygge differensiert. F.eks. ble det (før leilighetsnormen) bygget boliger her |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Dragedytteren
|
Det kan vel like gjerne være et tegn på at noen er så opptatt av å bo i byen at de tar til takke med en minileilighet.
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Leilighetsnormen i OsloObos har leiligheter der man kan åpne en foldevegg mellom to leiligheter og dermed få større stue så at man kan være sammen om man vil. Normalt sett leier vel ikke Obos ut leiligheter, men dette var et prøveprosjekt. Utfordringen var angivelig at om den ene familien flyttet så var det nødvendigvis ikke så enkelt å få fatt i noen andre som ville leie den andre leiligheten og bruke denne muligheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
... eller at prisen på leiligheter i Oslo er så høy at det kun er de minste man har råd til. Dette er jo veldig sammensatt og det er en forenkling av problemet å si at det er et bevis på at vi trenger flere små leiligheter, eller at folk får finne seg et billigere sted å bo (et annet sted).
Sist redigert av Tallulah : 19-06-23 kl 09:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Leilighetsnormen i OsloEg trur og dette er eit viktig grep for å få variert demografi i indre by.
… Eller viss eksen får seg ny partner
![]() |
![]() |
|
|