|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
rakkarpus
|
![]() Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?En professor mener forbud mot aksjehandel for politikere bør bli lovs form, så at brudd på dette kan få større konsekvenser, ikke bare som innhold i håndbok i politisk ledelse. Støre er i mot.
When you know better, you do better. Sist redigert av Ine : 18-09-23 kl 07:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?Jeg strever med å finne argumenter mot. Så lenge det er mulig å plassere penger i fond. Det må jo være lov å spare.
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?Mulig det er noen grenseoppganger som kan bli litt innviklet - jeg eier for eksempel aksjer i den bedriften jeg jobber i, og det ville vært litt plundrete om jeg ikke kunne det. Men det bør da være overkommelig å finne ut av?
![]() |
#4 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?
Det gjeld jo alle lovverk. Det er plundrete, det er ein del grensetilfeller som ein må ta må høgde for.
![]() |
![]() |
#5 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?I utgangspunktet tenker jeg at dette høres ganske enkelt og fornuftig ut. Men bør dette i så fall også gjelde ektefeller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?Jeg tenker at dersom man skal endre loven bør det utredes og sendes på høring etter vanlig prosedyre.
![]() |
#7 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?Jeg syns dette er en merkelig ting å foreslå. For det første: Hvilke politikere ser man for seg? Alle, eller bare de som sitter på Stortinget og/eller i regjering? Og hva med nærstående (ektefelle/samboer, barn, svigerbarn, barnebarn), som jo er den reelle problemstillingen her?
![]() |
#8 |
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?Enig med Lille meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?At en politiker og deres ektefelle/samboer o.l har aksjer er helt greit det, men jeg mener at den tid de sitter på Stortinget bør de ikke få lov til å kjøpe og selge aksjer.
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?Jeg syns også det KAN være problematisk at de eier, i enkelte posisjoner. Jeg syns det er dypt problematisk at Borten Moe satt i den regjeringen som tildelte hans eget oljeselskap fordeler og tok for ham fordelaktige beslutninger om for eksempel elektrisering.
![]() |
#11 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Nok en gang: Problemstillingen er ikke å eie aksjer. Det man ønsker å oppnå, er å forhindre at politikere meler sin egen kake. Dermed må politikere være flinke til å erklære seg inhabile når det kommer opp saker hvor de har egeninteresser. Og så må verken politikere eller deres nærstående drive med innsidehandel. Sistnevnte er straffbart, så den delen er allerede håndtert.
![]() |
#12 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Aksjehandel av politikere forbudt i lovs form?LoVeSe er vernet for leting, Lille Meg.
![]() |
#13 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Dypt problematisk ja. Forsiktig sagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|