|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Dagbladet har i dag en artikkel hvor det ytres kritikk mot serien Snøfall 2. Årsaken er tematikken, kreftsykdom, som blir belyst. Kritikken støttes av barnepsykolog Magne Raundalen, som riktignok presiserer at han ikke har sett serien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Jeg svarer på noe helt annet, men jeg kjenner at etter denne Bamsegutt-skandalen, så er min tillitt til NRK ekstremt svekket. Jeg har ikke lenger samme tro på at de klarer å ta rasjonelle beslutninger.
![]() |
![]() |
#4 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Jeg er i grunnen litt enig med deg. Kan ikke man av og til få et lite avbrekk fra verden? Det kan vel ikke være så farlig at barn får et 20 minutters friminutt der man koser seg med noe som kanskje ikke er helt realistisk, men likevel en deilig distraksjon? Juleseriene i gode gamle dager :fossil: var jo akkurat det. Nå må liksom alt innom krig, fattigdom, sykdom, utenforskap, lidelse. Ja, det er bra at barna lærer at ikke alle har det bra og at vi har et kollektivt ansvar etc, men må det være hele tiden?
![]() |
![]() |
#5 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Jeg er enig med deg i at barn ikke trenger eller bør skånes for livets realiteter, men jeg synes ikke disse temaene trenger å være med i en julekalender.
![]() |
#6 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Ja, da er dere på linje med meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2
Helt enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Introvert optimist
|
Akkurat dette!
![]() |
#10 |
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Og så er jo tilbakefall en stor frykt for både den som har vært syk og de rundt.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Erfaren
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Ungene vil veldig gjerne vi skal se den sammen. Jeg synes det er tøft/trist å se på, og jeg tilgir ikke NRK om dette ikke får en positiv slutt. Det finnes så mange andre anledninger til å lære barna om livets realiteter. En julekalender skal være kos! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2(Jeg har ikke sett noe av serien)
![]() |
#13 |
Kontrollfrik
Ja, jeg ser dette også. Så det var i grunnen mitt ambivalente forhold til temaet som fikk meg til å starte tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Lillesøster (11) og jeg ser serien, og liker den ganske godt. Vi har ingen nære erfaringer med kreft. Det kjennes likevel som pusterom når vi er i Snøfall i motsetning til VU. Forstår at det kan være skummelt for yngre barn og selvsagt at det blir vanskelige eller umulig å se dersom man har nær erfaring. Jeg tror likevel det kan være nyttig for oss som ikke har denne erfaringen i kroppen. Om det er riktig å bruke NRK sin adventkalender for dette formålet kan vi selvsagt diskutere. Men det vil nå bredt ut! På godt og vondt.
![]() |
#15 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Jeg synes egentlig at sykdommen tar akkurat passe stor plass og blir håndtert pent. Noah har en tøff virkelighet og nettopp derfor blir drømmen og det alternative viktig. Det hadde vært noe annet om det var helt 70 talls og bare grå realisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Tja, julekalendere har da aldri bare vært kos og idyll? De har jo ofte vært spunnet rundt alvorlige tema som mobbing og utenforskap, fattigdom, rasisme og fordommer, og sikkert andre ting også, mer og mindre innpakket i humor og/eller eventyr. Juleevangeliet er jo strengt tatt ingen solskinnshistorie det heller, spesielt ikke sett i lys av situasjonen i dagens Palestina, med fullt av folk som må søke ly der de kan og føde barn under fortvilte forhold. Den første Snøfall-serien ble kritisert for hvordan fosterforeldre ble framstilt, kritikk blir det uansett. I år er det barn med alvorlig sykdom i familien som får et ansikt, formidlet med et nydelig samspill mellom mor og barn, vekselvis med julemagien i Snøfall. Og forhåpentligvis går det bra til slutt.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 07-12-23 kl 13:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Som Pompel og Pilt barn må jeg si at grunnen til dens enorme suksess var at den ikke var pedagogisk korrekt, og jeg var livredd når jeg så på den som barn. Men livredd som jeg ser tilbake på som et kjært minne. Pompel og pilt ble også kritisert kraftig av samtiden.
![]() |
#18 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Mine to har jo mistet sin far til kreft for tre år siden, men de vil likevel se serien og koser seg med den.
![]() |
#19 |
Introvert optimist
|
Mens jeg tenker at Pomple og Pilt er stjerneeksemplet på hvorfor vi er noen hardhauser vi som overlevde 70-tallet.
![]() |
#20 |
Kidding, right?
|
Det blir jo «feil» det og, om det går «bra» med mor til slutt. Det KAN gi falskt håp til noen. Den eneste fornuftige slutten er en glad slutt, der det går bedre med mor og «åpen slutt» vedrørende sykdommen.
![]() |
![]() |
|
|