|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Absolute Beginner
|
![]() Er advent byttet mot tidlig jul?Vi skal ha gjester til helgen, og i den forbindelse hadde jeg lyst til å pynte litt ekstra til advent. Jeg var innom fire ulike interiørbutikker på det lokale senteret, og det var knapt noe advent å spore, men masse nisser og røde lys. Det er vel en tendens til at flere og flere pynter juletreet tidlig(ere) enn før, men er adventtida i ferd med å bli litt borte? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Jeg har i grunn ikke hatt noe forhold til adventstida utover å telle ned til jul, noensinne. Og ikke er jeg religiøs heller, så lilla lys er liksom ikke noe jeg må ha, særlig ikke når jeg ikke er begeistret for lilla som farge. Hva er egentlig adventspynt utover det?
![]() |
#3 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Jeg tror ikke advent er borte, men jeg tror folk føler seg veldig lite bundet av hvordan dwn tradisjonelt sett ble markert. Jeg kjenner få som pynter med lilla, men heller ikke mange som er på utpreget julerødt. Jeg pynter huset med julepynten til advent, men det er advent.
![]() |
![]() |
#4 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Hva er egentlig adventspynt da, utover lilla lys?
![]() |
#5 |
fri
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Ja, enig. Det er sørgelig lite adventpynt å oppspore, var en liten hylle med nesten bare mørkelilla adventslys på Nille, mens resten av butikken bugnet over av nisser og annet julepynt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Jeg har ikke sett så mye nisser, er jeg blind? Ser misteltein, granbar, vintermotiver, kranser, sølv, gull, trær, grønt, brunt og litt rødt, emn ikke så mye. Jeg har forresten grønne lys i adventsstaken min.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Nisserødt kommer ikke frem her enda. Vi hadde ikke så mye rødt, men de siste årene har mannen gått b-a-n-a-n-a-s på Kopshop, så her har jeg (motvillig) mye Liverpoolrødt til jul!!!!!!
![]() |
#8 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Jeg har litt inntrykk av det ja. Men jeg har funnet lilla lys. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Tror vi skal gå for å tenne det siste adventlyset litt ut i den siste uken før julaften. det er det vi har gjort før når den fjerde søndagen er julaften.
![]() |
#10 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Det ser ut til at det er sånn for mange, ja, at adventstida er borte. Man går rett på julefeiring fra slutten av november og kaster ut treet og all julepynten i romjula. Helt amerikansk tidsforskyvning
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?
Det blir litt krøkkete når julaften er fjerde søndag, for de lilla lysene passer ikke helt på julaftenbordet, men vi tenner det nok i alle fall til frokost, og muligens til middag og, dog synger vi nok i alle fall bare til frokost vil jeg tro.
![]() |
#12 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Jeg har ikke lagt så godt merke til hva det er mest av der ute, jeg kjøper ikke så mye nytt siden jeg har den pynten jeg trenger og har hatt i mange år. Men jeg har heller ikke pyntet med noe spesielt til advent, det som kommer opp når advent starter er et begrenset utvalg av julepynt, som krans på døra, stjerne i vinduet, og lysestake med fire lys. Det er jo framme videre gjennom hele jula, det byttes ikke ut når advent er ferdig og jula kommer.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 27-11-23 kl 16:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Definitivt vanligere med julepynt fra 1.12 som ryker ut i romjula, hos noen allerede første juledag, det merker jeg både på nett og i egen omgangskrets.
![]() |
#14 |
Klar
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Nisser i slutten av november er ikke jeg klar for, altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Vi pynter ikke lenger til advent, dvs i år har jeg fått noen lilla lys som jeg sikkert kommer til å putte i en stake og brenne opp. For meg er advent veldig religiøst, man venter på jesusbarnet. Jeg tror ikke på den historien, og pynter like gjerne til jul når jeg først pynter. Jeg feirer vintersolverv et par dager forsinket. Vintersolverv er jeg sikker på at er en greie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
koko
|
![]() |
#17 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Lilla har aldri vært min farge #shallow#. Men jeg kan ikke huske at det ble brukt særlig lilla pynt i mitt barndomshjem, til tross for at det var et veldig "julete" hjem - kun lilla lys i adventsstaken. Jeg har inntrykk av at det gjaldt og gjelder mange, at folk ikke har hatt/har så mye lilla pynt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jeg klarer heller ikke å framkalle noen minner om lilla adventspynt i barndommen, men skal ikke si det alt for sikkert. Men min mor har alltid vært opptatt av det estetiske, og i min barndom (slutten av 70-tallet og utover 80-tallet) var hun glad i trehvitt (les: furu) og rødt/rust/tegl, som seg hør og bør. Naturmaterialer, keramikk og husflid. Tror kanskje ikke lilla passet helt inn i stilen, mens julerødt var midt i. Men hun pyntet ikke med julepynt i advent heller altså, kun stjerne, stake og kalender (brodert pakkekalender - som en av de første jeg kjente). Julepynten ble tatt fram lille julaften.
![]() |
#19 |
intro
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Jeg pynter med lilla lys, duker, blomster og annen dekor.
![]() |
![]() |
#20 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Vi hadde mørkelilla lys og i midten av adventsstaken sto en engel i tekstil. Litt sånn strieaktig i lilla og gult, tror jeg. I min barndom altså.
![]() |
|
|