|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
I mål
|
![]() Spotter i tak - nei, nja, tja, eller jaJeg skal snart pusse opp en leilighet og har egentlig lyst på spotter i taket i mest mulig av leiligheten. Synes det er pent, gir behagelig lys, man slipper ha noe hengende ned etc. Men så blir jeg usikker. Prisen er selvsagt et element, men det må jeg vurdere. Men så tenker jeg, blir man lei av det, er det plutselig helt "ut" etc. Er det bedre å ha det kun i stue, kjøkken, gang og droppe på soverom feks? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Med nebb og klør
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spotter i tak - nei, nja, tja, eller jaJeg syns det gir godt lys da. Har Fredrik spotskinner (dimmes) fra Christiania Belysning, som jeg forøvrig brukte på lysplanlegging i stue/kjøkken i min leilighet. Fikk kjemegod hjelp, kjøpte inn noen av lampene i forslaget, bla. en vegglampe jeg aldri ville tenkt på, samt noen bordamper. Har ikke behov for gulvlampe, de er ofte bare i veien syns jeg. Har også egen taklampe over spisebord i tillegg til skinner. Fint med lys i ulike høyder i stue, og syns skinner passer best i stue. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Spotter i tak - nei, nja, tja, eller jaVi har innebygde spotter i gang, stue og på kjøkken. I gangen har vi kun spotter, men på kjøkkenet bruker vi mest taklampen og belysningen under kjøkkenskap. Stuen var bortkastet, jeg synes de gir all for sterk belysning selv når de er dimmet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Spotter i tak - nei, nja, tja, eller jaEg fekk spotter med på kjøpet då eg kjøpte leiligheit (sånn innbygd kasse rundt taklista). Eg er ikkje sånn superbegeistra for det, fordi det gir veldig flatt lys og liker betre lampar i ulike høgde. Så eg har supplert litt med hengelamper og stålamper i tillegg. Men eg tenker det er ein smakssak, eigentleg.
![]() |
![]() |
#6 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Spotter i tak - nei, nja, tja, eller jaJeg misliker spotter sterkt, mest fordi jeg ikke synes det er pent. Det er så mange pene lamper som kan være et interiørelement i seg selv. Vi er på boligjakt nå og jeg vurderer aldri boliger med spotter.
![]() |
#7 |
I mål
|
![]() Sv: Spotter i tak - nei, nja, tja, eller jaDet er mange gode poeng her. Jeg hadde ikke tenkt på at alt ble veldig lyst faktisk. Det er helt sant og gav allerede et svar. Jeg er enig ift brannfare også, selv om jeg tror at med ordentlig elektrikerarbeid er det ok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spotter i tak - nei, nja, tja, eller jaVi har spotter i alle tak i boetasjen. De er godt inndelt i soner og alle er stilt slik at den lyssvakeste innstillingen går langt ned. Den høyeste er veldig sterk og noe Helten bruker når han støvsuger. Jeg lurer på om det var noe vi kunne bestemme da de ble installert. Jeg er lysømfintlig selv, så det var et absolutt krav at svakt lys var svakt nok. Systemet heter Plejd. Spotter egner seg ikke som koseleselampe, så vi har hver vår lille leselampe ved sofaen. I tillegg har vi en taklampe over spisebordet. Vi, særlig jeg, er fornøyd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Spotter i tak - nei, nja, tja, eller jaVi bor i antakelig ikke veldig langt fra hverandre. Prikk meg om du vil ta en tur og se hvordan det funker hos oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Tøff
|
![]() Sv: Spotter i tak - nei, nja, tja, eller jaVi har spotter i taket i ny leilighet. Satt opp av elektriker, med dimmer. Jeg synes det gir et pent og jevnt lys, i tillegg sparer det meg all støvtørking av lampeskjermer ...
![]() |
#12 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Spotter i tak - nei, nja, tja, eller jaJeg har spotter i oppholdsrom og kjøkken. Dimbare. Byttet til LED for noen år siden og det jeg har å utsette på dem er at jeg gjerne skulle kunne dimmet dem mer ned. Jeg synes ikke det er noe must, men stemmer på lysrådgiving fra noen som kan det.
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08 "Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli Sist redigert av sindrome : 19-03-24 kl 14:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Spotter i tak - nei, nja, tja, eller jaJeg har hatt lysrådgivning, og jeg er veldig fornøyd med spotskinne i L form eller U form rundt nesten hele rommet. ca 0,7 til 1 m fra veggen for å lage bakgrunnbelysning. Den skinnetypen vi bruker kan brukes med mange forskjellige spotter og man kan også henge på pendel lamper med større skjermer om man ønsker det. I spottene bruker vi hue lamper som gjør at vi sparer mye på at det ikke trengs brytere eller bryterledning, siden styringen av spottene er trådløs. Jeg kan dimme mine helt ned til nattbelysning og opp til operasjonstuebelysning. I tillegg har vi noen der vi også kan styre fargene, og lager lilla lys til advent feks og gult lys til påske.
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Spotter i tak - nei, nja, tja, eller jaDet blir jo litt lavere under taket hvis du har innebygde spotter, og hvis leiligheten ikke er så stor i utgangspunktet, så vil det være et minus. Synes jeg.
![]() |
![]() |
#15 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Spotter i tak - nei, nja, tja, eller ja
Grunnen til at jeg skiftet til LED var nettopp for å unngå brannfare, da LED-spotter ikke blir varme på samme måten. Moren min bekymret seg nemlig for dette, så jeg tenkte jeg skulle være snill mot henne
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08 "Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli Sist redigert av sindrome : 19-03-24 kl 16:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Spotter i tak - nei, nja, tja, eller jaJeg syns det kan bli veldig rotete visuelt med mange spotter. Må innrømme at jeg velger bort leiligheter med utstrakt bruk av spotter når jeg ser på Finn. Ofte er det bygget ned en kanal for å få plass til alt, eller så er taket senket. Det begrenser veldig hvordan man innreder og lyssetter. Jeg oppfatter det som «ut» trendmessig. Men dette er jo ikke noe du trenger å ta hensyn til i ditt hjem! Der syns jeg du skal velge det som funker for deg. Jeg tror moderne spotter ikke utgjør særlig brannfare lenger, de lager ikke mye varme.
![]() |
#17 |
Tatt på
|
![]() Sv: Spotter i tak - nei, nja, tja, eller jaVi har delvis åpen løsning og har spotter i grupper på et vis. Det er spotter innerst i stuen lengst vekk fra vindusrekka og et par spotter i vinkelen med kjøkken (som heller ikke har vindu). Begge disse gruppene er dimbare og det varierer hvor sterkt vi har det. Vanlig taklampe over spisebord som står ved vinduene.
![]() |
#19 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Spotter i tak - nei, nja, tja, eller ja
Jeg er helt enig med Tjorven. Vi har det samme i huset her og jeg er veldig fornøyd med det. Stuer/ soverom og kjøkken har annen belysning. Jeg er veldig glad i ulike lyskilder og nivåer.
![]() |
#20 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Spotter i tak - nei, nja, tja, eller jaJeg var passe lunken til spoter da vi bygde hus, men de ble likevel slike overalt i hovedetasjen. De er helt diskret og innebygd og gjør lite av seg, rent visuelt.
![]() |
|
|