Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Vanskelig å sy inn en helt enkel kjole?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-24, 20:55   #1
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanskelig å sy inn en helt enkel kjole?

Jeg har vært på utkikk etter en spesifikk kjole - mest på grunn av stoffet. Kjolen er ikke fra i år, så gjett om jeg ble glad da jeg fant en kjole i samme stoff, men annen modell. - kjolen er bestilt og betalt, men jeg innser jo nå at kjolen jeg har kjøpt i str L er jo kjøpt på Zizzi, så str L der er jo ikke str 42, men str 50…. Det er for stort.

Kjolen er som nevnt enkel. Vil det være mulig å sy inn denne ganske enkelt?

Gammel 30-07-24, 21:09   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vanskelig å sy inn en helt enkel kjole?

Njei. Dvs, det kommer jo an på hvor den er for stor. En kjole i str 50 har en annen konstruksjon enn en kjole i str. 42, for det er ikke slik at man øker likt i størrelse over hele kroppen. Så skal det bli pent må du ta mål av deg selv, dekonstruere kjolen helt og sy den sammen på nytt med riktige mål.

Sist redigert av Tallulah : 31-07-24 kl 10:11. Årsak: Et hav av autokorrekt
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-24, 21:43   #3
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Får vente til den kommer, så får jeg vurdere. Jeg er ikke nøyaktig nok til å våge å rekonstruere den, tror jeg. Kan jo se om jeg finner en god kjoleoppskrift.

Er egentlig denne kjolen jeg er på utkikk etter da. Kan jo evt finne noen mer sykyndige som kan bistå.

Sist redigert av Che : 30-07-24 kl 21:55.
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-24, 22:10   #4
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den kjolen i trådstarten ser ut som den ganske enkelt kan sys inn i sidene. Jeg har gjort det med lignende modeller, sydd inn sidesømmen og i ditt tilfelle ville jeg fortsatt sønnen min ut armene også. Vreng den og se på sømmene når du får den.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-24, 22:41   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Får vente til den kommer, så får jeg vurdere. Jeg er ikke nøyaktig nok til å våge å rekonstruere den, tror jeg. Kan jo se om jeg finner en god kjoleoppskrift.

Er egentlig denne kjolen jeg er på utkikk etter da. Kan jo evt finne noen mer sykyndige som kan bistå.

Du kan fint sy om til den, men jeg mener at om det skal bli pent må du sprette opp på sidene, ta av ermene og sy sammen på nytt. Men det er nok stoff til å sy om til puffermer, åpning i halsen og rynket liv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-24, 01:25   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har den ikke i S da? Da er det i tilfelke mindre som skal sys inn.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-24, 09:43   #7
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den vil sannsynligvis være opptil flere cm for bred i skuldrene også, og kanskje til og med ha for vid hals. Så utover å bare sy den inn i sidene må du nok også klippe til nye ermehull og flytte ermene inn, som Tallulah også skriver. Halsen får du ikke gjort noe med med mindre du wr villig til å ofre lengden, og da er det et større prosjekt.

Det spørs hvor mye du har sydd før hvor enkelt du synes det er, så ideen om å finne et kjolemønster er en god en!
Ta en titt på Fæbrik sine mønstre, de har flere som kan egne seg og med gode forklaringer og hacks på instagram

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-24, 10:07   #8
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

De har samme kjole i str 42/44 til 299,- på nett på zizzi nå.

Gammel 31-07-24, 10:29   #9
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

De har samme kjole i str 42/44 til 299,- på nett på zizzi nå.

Er samme tilbudet jeg har benyttet meg av - men koblet ikke str (selv om det står i parantes bak ser jeg). Jeg tenker jeg lett kan dele opp de ulike delene - så ser jeg hva jeg får til. - blir jeg motløs syr jeg meg et skjørt. Det kan jeg sy.

Gammel 05-08-24, 15:20   #10
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du fått kjolen og prøvd å sy den om?

Gammel 05-08-24, 22:03   #11
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Har ikke fått den, men har planer om å bruke marikjolen til Fæbrik som mønster og å i tillegg forsøke å gjenbruke ermene.

Gammel 05-08-24, 22:07   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spent på å høre hvordan det går!

Gammel 05-08-24, 22:09   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Jeg er spent på å se hvordan det går

Gammel 05-08-24, 22:52   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sydd Marikjolen fra Fæbrik. Men da med utgangspunkt i stoff som ikke har sømmer. Det høres ikke superenkelt ut det du ønsker å gjøre.

Fordelen med Fæbrikoppskriftene er at de har veldig mange tilpasningsmuligheter, så du får gode forklaringer.

Gammel 05-08-24, 22:55   #15
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har sydd Marikjolen fra Fæbrik. Men da med utgangspunkt i stoff som ikke har sømmer. Det høres ikke superenkelt ut det du ønsker å gjøre.

Fordelen med Fæbrikoppskriftene er at de har veldig mange tilpasningsmuligheter, så du får gode forklaringer.

Jeg håper jo at str 50 har nok wiggle room til å få det til - ellers er planen rett og slett å sy meg et skjørt av kjolen og heller lete videre.

Jeg er ikke HELT synovise, altså. Jeg kan sy glidelås

Gammel 06-08-24, 06:15   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, den Marikjolen var stilig! Så moro om du klarer sy om til en slik!

Gammel 06-08-24, 13:28   #17
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Er det bare jeg som blir betuttet over at kjolen du skal demontere er sydd med stoffet oppned/feil vei?

Gleder meg veldig til å se resultatet da, og stoffet ser lekkert ut.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-24, 17:04   #18
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Er det bare jeg som blir betuttet over at kjolen du skal demontere er sydd med stoffet oppned/feil vei?

Gleder meg veldig til å se resultatet da, og stoffet ser lekkert ut.

Haha! De er forskjellig vei på de to kjolene ja!

Gammel 07-08-24, 20:49   #19
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Da har kjolen kommet og jeg har startet. Jeg fikk alle delene, men måtte bruke ermene også. Bommet på sømmen mellom skjørt og topp , så må sprette opp, men det vil kunne gå dette.

Og stoffet var «riktig vei» på kjolen jeg fikk

Vedlagte bilder
Filtype: jpg IMG_3008.jpg (17,1 KB, 98 visninger)
Gammel 07-08-24, 20:54   #20
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Det blir så fint!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:53.