Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjemmelaget pepperkakedeig - har du en knallgod oppskrift?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-24, 21:10   #1
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Hjemmelaget pepperkakedeig - har du en knallgod oppskrift?

Lurte på å lage deigen selv i år..
Skal lage et lite pepperkakehus, og resten pepperkaker som skal pyntes.

Har du en oppskrift som aldri skuffer?

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-24, 21:16   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget pepperkakedeig - har du en knallgod oppskrift?

Jeg liker jo best den oppskriften jeg har fra mamma, men den er ikke super-ideel for pepperkakehus, for den hever seg litt/vokser, men så lenge man er påpasselig og kutter til delene med en gang de kommer ut, før det blir stivt, så går det jo bra.

Men så idiotisk Google disk skal være nå da, jeg får ikke åpnet den.

Sist redigert av Malama : 26-11-24 kl 07:00.
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-24, 23:26   #3
Señora

Señora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Steinerskolens pepperkaker

1/2 liter sukker
1 1/2 dl vann
3/4 dl mørk sirup
1 ss malt kanel
1 ss malt ingefær
1/2 ss malt nellik
250 gram smør
1/2 ss natron
1 1/2 liter hvetemel

Bland sukker, vann, sirup og krydder i en gryte som varmes opp. Ikke kok.

Ta gryten av varmen og ha i smør.

Avkjøl blandingen og ha i natron som oppløses i en ss varmt vann.

Bland i mel, la deigen stå kaldt 1 døgn.

Stekes ved 180grader Celcius i ca. 5-10 minutter.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-24, 23:58   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lagt ut en, men tror ikke den passer til pepperkakehus. Den er ikke hard nok, men farlig god.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-24, 07:13   #5
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Her er vår favoritt og som har vært brukt siden jeg var liten. Dette er en stor oppskrift så den er nok til både pepperkakehus og pepperkaker (om du lager bare pepperkaker blir det kanskje 300 stk).

300 g mykt smør
5 dl sukker
1 dl sirup
1 ss malt ingefær
2 ss kanel
2 ts malt nellik
2 ts kardemomme
1 ss natron
2 dl vann
ca 1,5 liter (900 g) hvetemel

Rør smøret smidig med sukker og sirup. Bland inn krydderne, natron, vanet og til slutt halvparten av melet. Arbeid inn resten av melet på kjøkkenbenken og la deigen hvile kjølig over natten. (Når deigen står godt tildekket og kjølig, kan den stå lenge før man behøver å bake den ut). Stek ved 200 grader til de blir sprø og får fin farge (ca 10 min).

Gammel 26-11-24, 08:05   #6
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Takk

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-24, 11:31   #7
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Denne er den beste, både på smak, og fin å bruke til hus. (Flyter minimalt utover)

140-150 g melange
200 g mørk sirup
120 g brunt sukker
140-150 g sukker
1,5 dl fløte
3 ts kanel
2 ts kardemomme
2 ts nellik
2 ts ingefær
1 ts natron
9-10 dl hvetemel

Ha sirup, sukker, fløte og krydder i bollen.
Tilsatt smeltete margarin, så hvetemelet med natron.
Arbeid deigen til den blir jevn og glatt.
Dekk til og la stå kjølig til neste dag.
Stekes 180 grader i 6-8 min.

Har brukt den samme oppskiften (fant i et julehefte fra melange på slutten av 90-tallet) i årevis. Og barna liker ingen andre pepperkaker bedre.

Gammel 26-11-24, 13:23   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ingen av dere som bruker pepper i? :tullerdumednisselue:

Jeg har ingen spesiell fast oppskrift, googler når det trengs, men jeg tripler alltid kryddermengden. Minst.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-24, 15:18   #9
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har ingen spesiell fast oppskrift, googler når det trengs, men jeg tripler alltid kryddermengden. Minst.

Ja, å øke kryddermengde er min go-to også. Jeg har pleid å bruke den fra Trines matblogg - men med mer krydder da.

Gammel 26-11-24, 17:34   #10
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Enig i at den fra Trines blogg har altfor lite krydder i, men jeg synes personlig at den oppskriften ikke er god i det hele tatt. Det året vi prøvde hennes oppskrift gikk alle i søpla.

Gammel 26-11-24, 17:41   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Enig i at den fra Trines blogg har altfor lite krydder i, men jeg synes personlig at den oppskriften ikke er god i det hele tatt. Det året vi prøvde hennes oppskrift gikk alle i søpla.

Enig.

Jeg synes pepperkaker skal være tynne, sprø, litt mørke og smake mye krydder.

Gammel 26-11-24, 17:42   #12
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Helt enig, sett inn skingrestemme! Må jo ha pepper i pepperkaker!!

Gammel 26-11-24, 17:44   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg husker som sagt ikke, men det kan hende det var denne jeg brukte i fjor. I tilfelle med 3 x krydder.

https://www.geitmyra.no/blogg-geitmy...ra-krydretnbsp

Gammel 26-11-24, 17:45   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Og så er jeg så sær at jeg kun bruker ceylonkanel. (Og ja, det er stor forskjell!)

Gammel 26-11-24, 19:32   #15
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Endelig samarbeidet Google disk.
Her er min
140 gr sirup
140 gr sukker
140 gr margarin
1 egg
1 ts nellik
½ ts ts pommeranskall
1 ts natron
400 gr hvetemel

Sirup smeltes

Rør i sukkeret og la det smelte

Ta gryta av varmen

Tilsett kaldt margarin, rør godt

Avkjøl til fingervarm

Pisk egget og rør det inn

Sikt krydderet i og rør godt

Tilsett litt mel

Rør natron ut i litt varmt vann og ha det i

Tilsett mer mel, til deigen er så fast at den kan arbeides sammen på benken

Deigen skal stå kaldt til neste dag

Kakene stekes i varmluft 170 gr ca 10 min to brett om gangen

Gammel 26-11-24, 19:35   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

+1 på triple kryddermengden. Det må være minst en spiseskje ingefær for at det skal bli noe særlig godt!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-24, 19:46   #17
Malama

Malama sin avatar

Standard

Mine har jo ikke ingefær engang

Men ingen andre bruker pommeransskall

Gammel 26-11-24, 21:23   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som tripler, bruker dere sånne måleskjeer? Når jeg bruker dem, som er en god del større enn en faktisk teskje man bruker til te, så syns jeg det blir passe, med de oppskriftene jeg bruker (Haugesund Husmorsskoles kokebok).

Gammel 26-11-24, 22:01   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dere som tripler, bruker dere sånne måleskjeer? Når jeg bruker dem, som er en god del større enn en faktisk teskje man bruker til te, så syns jeg det blir passe, med de oppskriftene jeg bruker (Haugesund Husmorsskoles kokebok).

Jeg måler ingenting. Jeg åpner lokket på boksen og heller oppi noe jeg antar er sånn ca en teskje eller to.

Gammel 26-11-24, 22:23   #20
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Min oppskrift er det pepper i.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:14.