Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fortell meg om MDG

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-25, 23:13   #1
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fortell meg om MDG

I alle år har jeg stemt godt til venstre for Høyre, jeg har stemt både AP, SV og Rødt. I hovedsak har jeg stemt AP ved regjeringsvalg.

I år syns jeg valget er vanskelig. Jeg har nå tatt 4 ulike valgomater, og alle fire har kommet ut med MDG på topp.

MDG er et parti jeg aldri har vurdert å stemme.

Så FP fortell meg:

A) Hvorfor skal jeg stemme MDG

B) Hvorfor skal jeg ikke stemme MDG

C) Er en stemme til MDG en bortkasta stemme, da de havner under sperregrensa eller ikke?

D) Hvis jeg ikke skal stemme MDG, men vil ha rødgrønn regjering - hvem bør jeg stemme på og hvorfor.

Jeg skal stemme i morgen, så nå må jeg, bokstavelig talt, ta et valg.

Gammel 20-08-25, 00:03   #2
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om MDG

Jeg svarer mest på din A og C.

Jeg har alltid stor sans for venstresiden og tanken om å få etter behov og gi etter evne. Likevel har jeg de siste stortingsvalgene stemt på MDG. Dette skjedde etter at det gikk skikkelig opp for meg at vi er på full fart utenfor stupet miljømessig. Miljøsaken er det absolutt viktigste for meg. Det er ingen andre saker som for meg kan komme like langt opp. Vi har jo allerede sett dette i lang tid nå. Store skogbranner. Oversvømmelser. Gjennomsnittstemperaturer som stiger. Permafrost som tiner.

I dag oppfordrer SV-veteran Petter Eide folk som vanligvis ville stemt på Sv, Ap eller Rødt, om å stemme MDG. Jeg syns det var interessant.

Rent personlig har jeg fått SV-leder Kirsti Bergstø så ekstremt langt opp i halsen etter hennes skammens vegg-stunt at jeg aldri kommer til å stemme på SV så lenge hun er leder.

Å stemme på MDG er ikke en bortkastet stemme. Det kan være stemmen som er med på å vippe MDG over sperregrensa og slik gjøre at MDG får inn flere. Dessuten er det en stemme på miljøsaken.

Go MDG!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-25, 00:31   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk!

Tar gjerne fler for-/motargumenter.

Gammel 20-08-25, 05:55   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har stemt MDG siden de siste ti åra.

Fordi jeg oppriktig tror klimaendringene er det aller største utfordringen vi står ovenfor.
De har også god politikk på en del av mine kjernesaker (landbruk, mangfold, innvandring)
Og spiselig politikk på det meste annet.
Jeg er uenig med dem i synet på kjernekraft, av kriminalisering og EU. Men det kan jeg leve med.
Også liker jeg å vær trygg på at jeg aldri kommer til å våkne til overskrifter om at mitt parti har ment noe lysebrunt.
I år tror jeg en stemme til MDG er den minst bortkasta stemmen av alle!

Jeg har alltid MDG på topp tre i valgomater. Sammen med SV og Rødt. De bytter litt på plasseringen.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-25, 09:04   #5
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

MDG er uaktuelt for meg, fordi jeg opplever dem som ganske uforutsigbare i annen politikk. Miljøsaken er absolutt det viktigste for alles fremtid, men vi får ikke et bedre samfunn uten å se klima i sammenheng med fordeling og økonomi.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-25, 09:15   #6
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

MDG er uaktuelt for meg, fordi jeg opplever dem som ganske uforutsigbare i annen politikk. Miljøsaken er absolutt det viktigste for alles fremtid, men vi får ikke et bedre samfunn uten å se klima i sammenheng med fordeling og økonomi.

Dette.
Egentlig syns jeg Venstre er et godt alternativ, men det fungerer ikke når de vil forhandle med høyresiden og FrP, det er totalt uaktuelt.
Så jeg tror jeg rett og slett lander på AP i år som sist.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-25, 10:14   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Dette.
Egentlig syns jeg Venstre er et godt alternativ, men det fungerer ikke når de vil forhandle med høyresiden og FrP, det er totalt uaktuelt.
Så jeg tror jeg rett og slett lander på AP i år som sist.

Jeg tenker at en stemme til MDG er å gjøre AP grønnere.
Som nevnt her vil MDG uansett ikle bli kjempe store (Gud forby, da havner jeg på Stortinget ) og et sterkt MDG vil dra en rødgrønn regjering i riktig retning.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-25, 09:25   #8
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

I år tror jeg en stemme til MDG er den minst bortkasta stemmen av alle!

Det tror jeg også. MDG er et miljøparti. At de ikke har en fullstendig gjennomtenkt politikk på absolutt alle andre områder blir på mange vis uinteressant. Som et forholdsvis lite parti, så har de uansett ikke mulighet til å påvirke samarbeidspartnere i så alt for mange saker.

Dermed blir det innenfor miljø de vil stå med på. Det tror jeg er lurt.

Gammel 20-08-25, 09:06   #9
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som celeben opplever jeg også MDG som uforutsigbare og at de kanskje ikke har helt definert hva/hvor de vil i andre saker enn miljø.

Gammel 20-08-25, 12:13   #10
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Som celeben opplever jeg også MDG som uforutsigbare og at de kanskje ikke har helt definert hva/hvor de vil i andre saker enn miljø.

Jeg synes at dette er en positiv side, at de alltid vil avveie saker/områder mot klima og miljø, og at det kan vippe beslutninger. Jeg liker ikke altfor faste plattformer, for ny kunnskap kan endre meninger.

Min stemme går til MDG i år. Jeg vet at de normalt ikke vil velge side heller, men liker at de peker klart mot Støre.

Gammel 20-08-25, 09:08   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vurderer også MDG i år. For første gang.

Hovedargumentene mine er klima/miljø og ekstremt tydelig støtte til Palestina.

Gammel 20-08-25, 10:08   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg vurderer også MDG i år. For første gang.

Hovedargumentene mine er klima/miljø og ekstremt tydelig støtte til Palestina.

Her også, og jeg er også for EU og kjernekraft.

Skal ratt se jeg stemmer MDG for første gang i mitt liv.

Takk for innspill!

Gammel 20-08-25, 09:32   #13
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg vurderer det òg for første gong og grubler på dei same spørsmåla som deg.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-25, 10:23   #14
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror sannelig jeg også kan komme til å stemme MDG for første gang.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-25, 11:17   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror de fleste partiene nå har programfestet en eller annen støtte til kjernekraft, altså. Bare så det er sagt.

Det er tross alt relativt uforpliktende, all den tid det meste av forskningen og utviklingen på området nå drives - og kommer til å enten lykkes eller mislykkes - av de store IT-gigantene, og det enn så lenge er verdens dyreste og vanskeligste energiform.

Gammel 20-08-25, 12:02   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Gammel 20-08-25, 13:56   #17
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Morsomt å lese at så mange tenker det samme som meg i årets valg! Inaghs første innlegg kunne jeg ha skrevet selv (bortsett fra at jeg som regel har landet på SV).

I år tenkte jeg først å stemme Ap, men nå tenker jeg at jeg skal kunne se meg i speilet, i dag og om noen år, og vite at jeg stemte på et parti som er klokkerene i Palestina-spørsmålet.

Jeg har aldri tidligere vurdert MDG pga at de ikke helt tydelig har valgt side, men i år er det jo rene i spyttet om at de peker på Jonas. Håper denne tråden er symptomatisk, og at MDG kommer over sperregrensen!

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-25, 21:20   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husk nå likevel at en stemme på mdg er ca like mye en stemme på sp som en stemme på venstre er en stemme på FrP.

Vi kommer ikke bort fra realitetene at FrP og sp og Rødt og alle andre slags populister er i vinden og kommer til å prege Stortinget med sin politikk.

Gammel 21-08-25, 10:40   #19
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Husk nå likevel at en stemme på mdg er ca like mye en stemme på sp som en stemme på venstre er en stemme på FrP.

Sp er ikke i nærheten av å ha samme oppslutning som det FrP har. Det er ikke engang promillers sannsynlighet for at Trygve Slagsvold Vedum skal bli statsminister. Jeg ville garantert resonert annerledes hvis han kunne endt opp på toppen.

Gammel 20-08-25, 21:24   #20
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Da har jeg stemt, det ble MDG - jeg føler meg utro.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:27.