Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Den optimale greske øya

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-25, 20:55   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den optimale greske øya

Jeg MÅ til en gresk øy snart. Og etter timer med research er jeg helt kokt i hodet. Jeg vil så gjerne velge en som er helt perfekt.

Jeg har vært på Samos, Santorini, Kos, Chios, Kreta, Naxos, Koifonisi og Lesvos, kan ha glemt en eller to her, men ihvertfall de.

Har hatt det veldig fint på alle de, men vil på en ny. Det aller viktigste er mest mulig hvite strender/bukter med finkornet sand og helt turkis hav. Et bra utvalg spisesteder og hyggelige små byer og landsbyer tilgjengelig. Vakker natur og god duft. Jeg har høydeskrekk og litt trafikkskrekk også egentlig, så det bør ikke være altfor ville stup. Og jeg tror jeg vil ha det litt enkel denne gangen, altså en øy med en flyplass som ikke er grusom å lande på, og heller ikke behov for båtreise.
Ikke masseturisme og partysted.

Takk for alle forslag!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-25, 22:50   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den optimale greske øya

Men det er vel ikke sånn kjempemange som har flyplass?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-25, 23:07   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

En kollega var på Mykonos og Syros i høst. Styr unna førstnevnte, «partyhelvete» omtalte hun øya som. Syros var fantastisk.

Gammel 01-02-25, 23:11   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mykonos er kjent som partyhelvete ja.

Gammel 01-02-25, 23:11   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Må ikke være flyplass, men ikke altfor lang båttur da.

Gammel 01-02-25, 23:48   #6
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Hvis det ikke absolutt må være en øy kan du vurdere Paxos på fastlandet. Søsteren min var der i fjor, og hadde det helt fantastisk.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-25, 06:24   #7
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Karpatos er nydelig. Absolutt ikke turistifisert, om man går alle andre steder en hovedbyen. Har flyplass. Men den har ikke veiene du ønsker. Jeg følte meg trygg, men er litt type klipper. Strendene er fine. Vi bodde på et lite 4 leilighets hotell eid og drevet av et homofilt par fra USA. Fantastisk sted.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-25, 09:22   #8
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Zakynthos har direktefly fra Oslo. Jeg har ikke vært der selv, men kjenner noen som hadde en nydelig ferie der.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-25, 09:33   #9
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Karpatos er nydelig. Absolutt ikke turistifisert, om man går alle andre steder en hovedbyen. Har flyplass. Men den har ikke veiene du ønsker. Jeg følte meg trygg, men er litt type klipper. Strendene er fine. Vi bodde på et lite 4 leilighets hotell eid og drevet av et homofilt par fra USA. Fantastisk sted.

Litt på siden, men hvordan sporer dere opp disse små, sjarmerende hotellene? Jeg finner bare gigakompleksene.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-25, 09:42   #10
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi var på Skiathos for et par år siden. Nydelig øy med over 60 ulike strender, noen isolerte og rolige, andre med mer liv, men fortsatt rolig. Øyen har egen flyplass, direktefly med Sunclass (Ving). En by på øyen som er veldig koselig, restauranter spredt utover. Det er en busslinje som dekker de viktigste stedene på øyen, men om man vil være litt for seg selv og se alle de nydelige strendene, anbefaler jeg å leie en liten jeep. Det gjorde vi og vi dro til nye steder hver eneste dag i løpet av de to ukene vi var der. Jeg har en lang liste med tips hvis du bestemmer deg for å dra dit.

Du kan komme til å savne flere landsbyer, det er som sagt bare en. Og litt vill natur enkelte steder, man kjører på små, smale grusveier for å komme til enkelte av strendene.

Sist redigert av liefje : 02-02-25 kl 09:49.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-25, 09:56   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Takk for tips så langt! Øya trenger ikke være FLAT altså, vi har leid bil og kjørt på mange slags rare veier både på greske øyer og rundt italienske landsbyer. Men jeg har et par skikkelig angstfylte opplevelser med taxi og buss på bratte stup blant annet på Santorini. Så jeg vil helst slippe å være nødt til å ta sånne ruter for å komme til og fra hotellet eller noe sted i det hele tatt, om dere skjønner hva jeg mener.

Skiathos har jeg kikket litt på, ser fin ut! Og lurer også litt på Kefalonia.

Gammel 02-02-25, 09:58   #12
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Litt på siden, men hvordan sporer dere opp disse små, sjarmerende hotellene? Jeg finner bare gigakompleksene.

Vi fant de på hotel.com

Er ikke så mange av disse gigantiske på Karpatos.
Der vi bodde var det eget basseng til alle, men de var ikke oppvarmet. Og nydelig fellesfrokost hver dag rundt et langt langbord. Stort sett var det oss og et par til. Siden det var 4 par og folk kom og gikk til ulike tider. Jeg er introvert men synes det var en morsom vri. Vi bodde der i 13 dager og møtte folk fra hele europa til fine samtaler. Var vel ca 50/50 hetrofile og homofile par. Annses nok som en trygg havn for homofile. Var ikke lov med barn der. Som passet oss ypperlig den ferien.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-25, 10:05   #13
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skiathos og Karpatos er det i alle fall veldig enkelt å besøke. Begge er fine, men etter min mening, når de jo ikke helt opp til de øyene man tar båt for å nå.

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Må ikke være flyplass, men ikke altfor lang båttur da.

I så fall ville jeg ha sjekket ut Sifnos, men selv om båtturen ikke er avskrekkende lang, er det jo likevel litt mer styr å komme seg dit, da.

Gammel 02-02-25, 10:26   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Mannen min skal ha en ganske stor operasjon, så det er mest derfor jeg prøver å gjøre reisen mest mulig lettvint.

Gammel 02-02-25, 13:58   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig i Skiathos, og Skopelos er også fin. Ligger en kort båttur unna.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-25, 15:27   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Milos har flyplass og mange spektakulære strender. Man må helst leie bil og kjøre litt rundt for å komme til de fineste stedene, da. Synes også Sifnos er en utmerket idé (eller Serifos rett ved siden av for en mye mindre og roligere øy).

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-25, 15:31   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Milos ja, den ser fin ut! Leie bil ingen hindring, det vil vi nok.

Gammel 02-02-25, 19:39   #18
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Den nydeligste ferien jeg har hatt, var på Palliokaliva village på Zakynthos. Anbefales.

Gammel 02-02-25, 21:37   #19
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært på Kefalonia. Det var en fin ferie, men jeg vil ikke si at jeg opplevde det som en spesielt sjarmerende øy.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-25, 22:04   #20
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg abonnerer på tråden i tilfelle vi tar ferie i Hellas neste år. Pga varmen blir vi i så fall å reise i mai/juni.
Vi har vært både på greske øyer og det greske fastlandet og har vært fornøyd alle gangene. Korfu for to år siden, da fløy vi til øya og leide bil.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:59.