Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Fortolling av alkoholholdige drikker

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-25, 15:02   #1
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Fortolling av alkoholholdige drikker

Det blir en stor fest neste år og det trengs endel alkohol. Lønner det seg og kjøpe i f.eks Sverige og fortolle på grensa, kjøre en million turer over og kun ta med kvota, eller det da like greit å kjøpe det meste i Norge mtp kostnaden ved fortolling, kjøring osv? Jeg har folk som også kan ta seg noen turer over grensa med ujevne mellomrom

Og hvor mye øl, vin, bobler osv trengs det til mellom 50 og 60 gjester?

Sist redigert av Obelix : 02-07-25 kl 15:08.
Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-25, 15:23   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortolling av alkoholholdige drikker

Mange spørsmål.

Fortolling av vin er billig og det vil kanskje lønne seg, men du bør sjekket at det du kjøper faktisk er mulig å sammenlikne pris på. Smarte penger har en artikkel her.

De bruker eksempelet at om vinflasken koster 100 kroner i Sverige må du betale 53 kroner for å tolle den inn og prisen blir da 153 kroner per flaske. Så det må være ganske stor forskjell i prisen før det lønner seg med billige flasker.

Hvis du kjøper dyrere vin vil jo de 53 kronene per flaske bli en mindre og mindre utgift, naturlig nok. Du kan tolle inn inntil 27 liter i tillegg til tollfri kvote.

Hvis du kjøper i Norge, kan du avtale med polet å levere tilbake alt som ikke er åpnet. Så da kan du handle mer enn nok av alt og bare levere og få pengene igjen etterpå.

Hvor mye du skal ha av hvert slag handler om hvordan du vil servere det. Velkomstbobler? eller vil noen ha bobler hele kvelden kanskje? Er det noen som helt sikkert bare vil ha øl. Hvor mange regner du med at kjører?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-25, 15:24   #3
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker tolletaten sin kvote-app og fortoller når jeg er ute og reiser. Nå sist til 50-års dagen min kjøpte jeg mengder øl og vin i Danmark og fortollet alt - og gikk fint i pluss selv om jeg fortollet.

Jeg sjekket på forhånd tilbudene de hadde - fikk pakke med 20 stk carlsberg 0,33 bokser til 89 DKK - hvilket da ble ca 140 NOK - og altså ca 7 kroner per boks. Fortolling er 25 kroner per liter øl, så da ble det 8, 33 i toll og dermed totalt ca 15 kroner per boks øl som vanligvis koster litt over 28 kroner i butikken her. Vi kjøpte 100 øl til 30 gjester og sitter igjen med ca 50 øl ...

Vin kjøpte vi også i Danmark, da de hadde ene yndlingsvinen vår på tilbud til 199 DKK for 6 flasker. Fortolling der er kr 69 per liter, altså ca kr 52 per flaske, og dermed kom vi opp i en flaskepris på rett over 100 kroner flasken av en vin som ville kostet en del mer i Norge.

Vi kjøpte 6 flasker rød og 6 flasker hvit, pluss noen 3-liters dunker på polet (2 x rød, 1x hvit og 1 x rose). Vi gikk tom før rødvin i løpet av kvelden og burde hatt mer av det, men hvitvin har vi mye igjen av. Og øl som sagt. Så om jeg skulle hatt samme gjengen (30 stk) på fest igjen, hadde jeg nok kjøpt mer rødvin og mindre øl.

Bobler kjøpte jeg på polet hjemme, for jeg fant ikke noen gode tilbud på det og da ble prisen ca den samme.

Konklusjon herfra er at det lønner seg å kjøpe øl/vin i utlandet om du kommer over gode tilbud, men der det er ordinærpris (og det er det kanskje alltid i Sverige - eller kjører Systembolaget tilbud på alkohol?) vil det ikke lønne seg.

Priser fortolling:
Øl - kr 25 per liter
Vin - kr 69 per liter
Sprilt - så mye at det trenger du ikke vurdere engang (kr 423 per liter).

Gammel 02-07-25, 15:24   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min erfaring fra fest for to år siden er at i sommervarmen går det veldig mye rosévin og så å si ingen rødvin for eksempel.

Gammel 02-07-25, 15:28   #5
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Min erfaring fra fest for to år siden er at i sommervarmen går det veldig mye rosévin og så å si ingen rødvin for eksempel.

Så da tenker jeg man kanskje bør kjenne vennene sine og hva de foretrekker. Vi hadde sommerfest i hagen og det var godt og varmt.
Jeg hadde trodd det skulle gå mer hvitvin og øl, men her var det allikevel rødvin som var mest populært.

Gammel 02-07-25, 16:06   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Standard

Vi var ca. 80 stykker. De 18 flaskene med rosé var vekk før noen fikk snudd seg. Det gikk også ca. 35 flasker Champagne og så vil jeg tippe 3 flasker rødvin og 10-12 flasker hvitvin eller noe sånt. Jeg husker ikke hvor mye øl som ble drukket i tillegg. Det gikk også rikelig med mineralvann og alkoholfrie bobler.

Jeg vil tippe at det gikk ca. 1 flaske vin per person som drakk alkohol og kanskje like mye øl + alt det alkoholfrie.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.