Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kjøkkenutstyr for å lage ganske mye mat samtidig

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-25, 14:50   #1
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kjøkkenutstyr for å lage ganske mye mat samtidig

Litt klønete overskrift, men:

Jeg trenger å bake flere brød i slengen, minst 4, veldig gjerne flere. Hvilken Kenwood-maskin kan fikse dette, og hvilket antall boller, med hvilken størrelse, er smart å skaffe seg? Jeg er litt lat, og vil helst ha det enklest mulig, i tillegg til at det må ta minst mulig plass på benken (baker eltefritt, så det må stå fremme en stund). Jeg er fortsatt litt usikker på hva som er mest styrete av å ordne deig i mange boller, eller å prøve å dele én stor deig opp i like mange deler. (Så vi er på dét nivået på latskapsskalaen her)

Lurer også på hvor store kjeler, panner osv det er lurt å ha for å kunne lage mat til rundt 10-12 personer uten å måtte servere pølser i brød (som jeg gjør nå)?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-25, 16:24   #2
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenutstyr for å lage ganske mye mat samtidig

Skjønner ikke helt hvorfor du trenger Kenwood til å bake eltefritt? Jeg baker fir tida surdeigsbrød som står over natta i bolle, jeg synes det er praktisk å ha deig til ett brød i en bolle når det skal helles over i form. Hvis jeg skulle bakt mange brød på en gang hadde jeg nok valgt å bruke Kenwood, men da ertet deigen sånn at den ble fastere og kunne deles i flere emner for utbaking. Jeg liker ellers å ha et sett med boller i ulik størrelse som kan stables inni hverandre, med lokk. De kan da også stables oppå hverandre hvis de skal stå på benken over natta.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-25, 16:53   #3
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Eltefritt brød røres sammen i en bolle med ei enkel tresleiv. Ett brød pr bolle, men veldig sjelden jeg lager mer enn et par om gangen.
Eltet brød lages i Electrolux assistent og der elter jeg greit fire store brød om gangen. Kenwooden min er kastet ut av huset for lengst, den funket overhodet ikke til mitt bruk. Jeg er mye mer fornøyd med den jeg har nå.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-25, 17:05   #4
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville gått for én boks pr deig. Jeg bruker rektangulære bokser fra Ikea til min eltefrie deig. De har ikke de 365-boksene jeg har lengre, men kanskje denne på 2 liter passer bra. For store bokser har lite cross over bruk, så det er unødvendig, samt at da må du dele opp og det blir jo mer kliss med en eltefri deig.

Du trenger ikke kjøkkenmaskin til eltefri, kun gaffel/skje.

Gammel 15-06-25, 22:26   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker mine 8, 10 og 12 L kjeler ganske mye. Og store, dype langpanner.
Har også en stor jerngryte (har flere) som er fin til gryter osv, men tror den bare er rundt 5 L og det blir snaut. En slik 5l er perfekt til å koke poteter. Den rommer 1,5 kg poteter (en pose) og er akkurat nok til en vanlig potetservering her
Men anbefaler altså 10 eller 12 L kjeler. IKEA har noen som er skikkelig gode.
Jeg bruker også mine til å koke kraft, poppe popcorn og grøt.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-25, 22:28   #6
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en Bosh kjøkkenmaskin. Den bakte jeg 12 brød i slengen med ( mener å huske den fint eltet deig til fire-fem brød i en runde).

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-25, 08:49   #7
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hahaha, nei dette med Kenwood og eltefritt var en logisk brist. Jeg baker som regel eltefritt, men vil samtidig ha en Kenwood som kan takle såpass store deiger. Sorry forvirrende start.

Tusen takk for tips og triks! Perfekt.

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Kenwooden min er kastet ut av huset for lengst, den funket overhodet ikke til mitt bruk. Jeg er mye mer fornøyd med den jeg har nå.

Hva var det som ikke fungerte?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har en Bosh kjøkkenmaskin. Den bakte jeg 12 brød i slengen med ( mener å huske den fint eltet deig til fire-fem brød i en runde).

Oi, funker den til andre ting også?

Gammel 16-06-25, 09:48   #8
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Mulig ting har endret seg, men Ankarsrum Assistent (tidl. Electrolux Assistent) er kjent for å være større og kraftigere enn andre kjøkkenmaskiner.

Gammel 16-06-25, 09:55   #9
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Et par store kjeler så kan du koke pastat til mange. Vi har en stor kjele, jeg er usikker på om den er 10 eller 15 liter. det holder egentlig med denne ene som er kjempestor og så har jeg en annen på ca 5 liter som supplerer.

En stor ildfast form som kan settes rett på bordeet er også lurt. Jeg har noe slik. Den fungerer også som serveringsfat:

None ekstra store serveringsboller og fat er også nyttig.

Gammel 16-06-25, 10:34   #10
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Hvor ofte skal du servere 10-12 personer? Er det hverdagsmat, eller til fest et par ganger i året?

Vi er 4-6 til hverdags - og kan bikke 15 ved familieselskap 2-4 ganger årlig. Løser de større anledningene med gryter eller ovnsbakte retter. Sjelden vi bruker pinnekjøttgryta til noe annet enn nettopp pinnekjøtt, men den har nok vært i bruk til suppe/gryte i festlig lag. I tillegg har vi en stor kjele som vi koker pasta i til familien (5-8 pers), men ville ikke lagd ren pastarett til 10-12 med mindre det er hverdagsantallet.

Til rundstykker så bruker jeg kenwood som tar 2 kg mel - og elter heller i flere omganger dersom jeg skal lage mer enn dobbel porsjon. Har to store bakeboller med lokk: en fra tupperware og en fra obs. De kan vel ta ca 5 liter.

Steik og ovnsbakte grønnsaker er lett å lage til mange - og får plass i ovnen mens poteter og saus koker i kjeler på kokeplatene.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-25, 11:53   #11
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Standard

Supert!

tink, det er ikke hver dag, men kanskje et par-tre ganger i måneden?

Gammel 16-06-25, 13:05   #12
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Aha - oftere enn 2-4 ganger i året altså. Da er det greit å ha skikkelig utstyr lett tilgjengelig!

Og gode oppskrifter som fungerer til mange.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-25, 21:44   #13
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Hvis du bruker kjøkkenmaskinen til nesten bare elting anbefaler jeg Wilfa probaker. Den tar ganske stor deig og elter som en gud. '

https://www.bakerenogkokken.no/p/wil...SABEgIsRPD_BwE

Gammel 16-06-25, 21:50   #14
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Mulig ting har endret seg, men Ankarsrum Assistent (tidl. Electrolux Assistent) er kjent for å være større og kraftigere enn andre kjøkkenmaskiner.

Etter mange år med Kenwood arvet fra svigermor investerte jeg endelig i en ankarsrum, og livet er uendelig mye enklere. Det er null problem å piske smør og sukker til 2-3 kaker hvitt, mandelmaling til 8 kransekaker er unnagjort på sekunder, og en hjort blir brått til mange kg kjøttdeig. Nå mangler jeg bare pastatilbehøret, så er alt på stell.

Noe lages for salg eller dugnader, men hovedgrunnen til at jeg trenger store og effektive maskinger er at jeg syns det er kjedelig å lage middag hver dag. Derfor lager jeg heller lasagne/moussaka/kjøttsaus for et år av gangen og fryser ned.

Gammel 16-06-25, 22:37   #15
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Hvis du bruker kjøkkenmaskinen til nesten bare elting anbefaler jeg Wilfa probaker. Den tar ganske stor deig og elter som en gud. '

https://www.bakerenogkokken.no/p/wil...SABEgIsRPD_BwE

Dette skal bli min neste kjøkkenmaskin

Gammel 17-06-25, 09:45   #16
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Hvis du bruker kjøkkenmaskinen til nesten bare elting anbefaler jeg Wilfa probaker. Den tar ganske stor deig og elter som en gud.

Njææ, jeg vet ikke! Jeg har faktisk aldri eid en kjøkkenmaskin og vet ikke helt hva jeg bør ha. Hva egner Wilfaen seg ikke til?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Etter mange år med Kenwood arvet fra svigermor investerte jeg endelig i en ankarsrum, og livet er uendelig mye enklere. Det er null problem å piske smør og sukker til 2-3 kaker hvitt, mandelmaling til 8 kransekaker er unnagjort på sekunder, og en hjort blir brått til mange kg kjøttdeig. Nå mangler jeg bare pastatilbehøret, så er alt på stell.

Noe lages for salg eller dugnader, men hovedgrunnen til at jeg trenger store og effektive maskinger er at jeg syns det er kjedelig å lage middag hver dag. Derfor lager jeg heller lasagne/moussaka/kjøttsaus for et år av gangen og fryser ned.

Oh, jeg som trodde jeg bare måtte velge mellom Kenwood og KitchenAid. Skjønner jeg har gått glipp av noen år med kjøkkenmaskindiskusjoner. Hvilken type har du?

Gammel 17-06-25, 12:12   #17
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Jeg er også forelsket i min Ankarsrum med diverse ekstrautstyr. De er blitt forskrekkelig dyre, så sommersalg eller Black Friday-salg anbefales om du kan vente så lenge.

Ankarsrum 6230 er visst standardmaskinen nå, med diverse tilleggsutstyr.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-25, 12:23   #18
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Min Kenwood eltet dårlig (til tross for justering og service) og den sto ikke i ro på benken, så den måtte holdes fast. Den døde heldigvis til slutt. Nå har jeg Assistent med det meste av tilbehør til og den brukes til alt fra å kverne kjøttdeig fra hele kjøttstykker til å rive epler før pressing til å lage milkshake og bake boller og brød. Den tar plass og utstyret tar plass, men jeg er superglad i maskinen og bruker den mye!

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-25, 22:29   #19
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Njææ, jeg vet ikke! Jeg har faktisk aldri eid en kjøkkenmaskin og vet ikke helt hva jeg bør ha. Hva egner Wilfaen seg ikke til?

Oh, jeg som trodde jeg bare måtte velge mellom Kenwood og KitchenAid. Skjønner jeg har gått glipp av noen år med kjøkkenmaskindiskusjoner. Hvilken type har du?

Wilfaen er en maskin som elter fantastisk, og funker ellers helt greit til pisking av eggehvite, kremfløte, smør og sukker hvitt osv. Den kan foreløpig ikke settes på ekstrautstyr som mange andre har (for å kværne osv feks). Baker man endel gjærdeig er den verdt pengene. Man slenger bare alt i bollen og den trenger ikke passes på underveis før deigen er ferdig. Kenwood og ankarsum er det sånn sett litt mer dilling med, men de har nok mer multifunksjoner enn wilfaen har. Wilfaen er nokså stille også.

Gammel 19-06-25, 14:04   #20
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Standard

Ok, skjønner. Tusen takk for hjelp!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:38.