Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

Hårløse legger - er det helt frivillig?

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-25, 14:51   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hårløse legger - er det helt frivillig?

Svaret på spørsmålet i overskriften er selvfølgelig egentlig "ja", men i år har jeg møtt meg selv litt i døra på dette. Jeg har alltid barbert håret på leggene mine om sommeren, men i år hadde jeg egentlig bestemt meg for å la det være. Jeg er så heldig(?) å være begunstiget med såkalt nordisk hår. Det er derfor helt tynt, ganske sparsommelig og relativt lyst. Jeg er nå definitivt i kategorien ordentlig voksen, så jeg tenkte at jeg kunne bestemme meg for dette helt selv. Men så endte jeg opp med å barbere dem allikevel.

Jeg følte at det ble noe feil med å ha hårete legger. Selv om jeg er ganske sikker på at jeg var den eneste som så hårene, så få og tynne som de er/var. Jeg tenkte at alle andre "tenkte sitt" om mine legger. Og samtidig skammet jeg meg over at dette med å barbere leggene ikke var like frivillig som jeg hadde tenkt. Jeg liker det jo ikke når de sosiale kodene bestemmer over meg på slike ting.

Noen flere som har tanker om temaet?

Gammel 31-07-25, 14:58   #2
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?

Hårløse legger er helt frivillig. Det er veldig mange som ikke barberer legger eller armhuler lenger. Har lagt merke til det på strender, og tenker at det er jammen bra det presset er borte. Jeg har jo egentlig ikke veldig mye hår, så tenker sjelden på det.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-25, 15:01   #3
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Godt spørsmål. Jeg liker å gå med bare legger om sommeren, og har ikke veldig mye eller særlig mørk hårvekst, men jeg barberer likevel leggene før jeg skal svinse rundt i skjørt eller shorts. Skulle gjerne ha sluppet å barbere de, men synes jo de er penest uten hår da.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-25, 15:01   #4
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Om jeg har tanker om legger og hår. Jepp, absolutt. Barbering og voksing av legger har jeg prøvd mange ganger. Begge metoder resulterte i kløing når hårene vokser ut igjen. Det gidder ikke jeg slite med bare for at andre skal nyte mine lekre hårløse legger. Andre får finne seg i at det er noen hår på leggene mine, og i armhulene. Dog blir det stadig mindre av hår på de nevnte stedene. Jeg begynner å bli gammel i kroppen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-25, 15:01   #5
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er så heldig at jeg ser ut som en nordisk sasquash, så for min del er det ikke bare jeg som ser de hårete leggene mine.
Men det irriterer meg at det ikke er helt mitt eget valg, ja. Jeg er fryktelig lei av all barbering, og kanskje spesielt nå på sommeren hvor det blir så veldig synlig hvis jeg ikke gjør det.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-25, 15:09   #6
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Jeg tenker jo at det er helt frivillig, og har ikke så hårete legger selv. Jeg fjerner det når det blir sånn at jeg merker det når det blåser.

Gammel 31-07-25, 15:15   #7
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har nok lik behåring som deg Tjorven, og i år har jeg ikke fjernet noe hår ennå, så da blir det nok ikke noe av For hvert år bryr jeg meg mindre... Jeg tenker at når jeg har så lite kroppshår så er det nesten en plikt å ikke fjerne det på en måte? Ikke helt sikker på om det er basert på logikk....

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-25, 15:16   #8
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Det er helt frivillig. Det var nok mer «hva tenker andre» før, men nå bryr jeg meg ikke om jeg går barlegga og ikke nybarbert. Jeg har ganske sparsommelig behåring, men den er jo svart. Så når hårene blir veldig lange er de på ingen måte usynlige. Under armene barberer jeg oftere, men det er mye for å unngå lukt. Synes ikke jeg blir helt luktfri når hårene der er for lange.

Gammel 31-07-25, 15:21   #9
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er ikke så nøye på det som jeg var før. Har veldig tynne og nærmest usynlige hår på mesteparten av leggene, men en del hår på knærne. Hårene er mørkere og lengre på anklene, så de liker jeg å fjerne. Jeg pleier å bruke epilator, men den kutter hårene mine i stedet for å dra opp roten, sikkert fordi hårene er så tynne. Hvis jeg skal få silkeglatte legger så må jeg barbere i tillegg. Det er temmelig sjelden jeg gidder å dra over med høvelen.

Gammel 31-07-25, 15:24   #10
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler jo at det er frivillig fordi jeg barberer fordi det føles bedre, men det er jo helt klart styrt av en samfunnsnorm. Det innser jeg jo.

Gammel 31-07-25, 15:30   #11
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

I tidligere tider barberte jeg leggene kun fordi jeg måtte, ettersom det var ganske tydelig fra omgivelsene at det var uakseptabelt å ikke barbere dem.

Nå gir jeg blaffen i legg-barbering.

Jeg opplever forresten at ungdommen i større grad også gir blaffen i barbering. Jeg ble nesten rørt da jeg så en venninne av min datter som hadde mørke hår under armene.

Jeg mener det er en vesensforskjell mellom å barbere leggene, som jeg mener ikke egentlig har en funksjon (med mindre du er proff syklist) og å barbere seg under armene. Selv opplever jeg at det å la håret gro under armene gjør at det raskere lukter svette.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-25, 15:31   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg føler jo at det er frivillig fordi jeg barberer fordi det føles bedre, men det er jo helt klart styrt av en samfunnsnorm. Det innser jeg jo.

Dette.

Jeg har korte og lyse hår, så om det vokser, så ser ikke andre det uansett, med mindre de stryker hånda over leggen min, og de færreste gjør det.

Men jeg liker dem glatte. Synes det er deilig å ta på, og leggene er mye finere uten hår enn med. Men klart, som Blondie sier, dette kommer jo fra et sted, det også, som alt annet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-25, 15:42   #13
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg kjenner på eit visst press. Når eg ser folk som ikkje shaver på stranda eller andre plassar, tenker eg at eg skulle ønske eg var like modig. Og kvar vinter har eg tenkt på kor deilig det er å ikkje tenke på det. Men når det kjem til stykket, klarer eg ikkje gå av gårde med kvite leggar med lange, mørke hår på og føle meg velstelt. Eg vel jo sjølv å gi etter for presset, men eg vel å shave fordi det er ei norm rundt det.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-25, 15:43   #14
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det at kvinner skal fremstå som hårløse på kroppen er jo en samfunnstyrt norm, som vi har vent oss sånn til at de fleste av oss også føler at vi foretrekker det.

Jeg opplever likevel at "kravet" er mindre nå enn det var da jeg var ung. Og ser ganske mange unge som ikke fjerner hår.

Selv har jeg kraftig og mørk hårvekst og fjerner både under armer og på benene. Jeg har til og med av og til barbert armene. Jeg foretrekker å være glattbarbert, men er helt klar over at det er fordi jeg er sosialisert til at det "skal være sånn".

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-25, 15:45   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har mørke hår på leggene enn innser at jeg har altså hårete legger i dag. Ikke barbert legger i sommer. Tok dem nok i vår en gang. Men i sommer har jeg tatt under armene en gang og ellers ikke noe på de ukene det har vært så varmt at jeg har brukt bikini og korte kjoler mm.

Under armene klarer jeg ikke helt å se som som helt frivillig enda for meg, der barberer jegbpgs opplevde sosiale normer. Men leggene klarer jeg visst finfint ignorere.

Gammel 31-07-25, 16:21   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg foretrekker å barbere meg også om vinteren, når ingen andre enn jeg ser leggene. Fordi jeg liker det best selv.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-25, 16:26   #17
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen av døtrene har noen gang barbert legger eller armhuler, selv om begge har en god del hår begge steder. Jeg er ganske stolt av dem for det. Selv barberer jeg armhuler og epilerer legger når det er singlet-og-bare-legger-sesong, men jeg overdriver ikke akkurat hvor ofte jeg gjør det. Jeg forteller døtrene at jeg er offer for min 80-tallssosialisering.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-25, 16:44   #18
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Nå er min sønn yngre enn mange andre FB-barn men min oppfatning er ikke at det er mer sosialt akseptert å ha hårete armhuler enn det var i min ungdom. Nesten tvert om og det virker veldig «strengt» hva som er estetisk akseptert men det kan jo også reflektere ulike krav i ulike sosiale settinger.

Jeg shaver «alt» og gjør det frivillig hele året. Jeg vet jo at jeg er sosialisert inn i denne adferden (og ikke av min BH-løse, hårete, mamma)men nå er jeg på det punktet at jeg ikke føler meg fresh eller «ordna» hvis jeg ikke har shavet. Jeg er opplever også mer og kjipere svettelukt når jeg ikke har shavet under armene. Mulig det er sånn fordi jeg har føkka med opplegget men sånn er det nå.

Gammel 31-07-25, 16:53   #19
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Det er litt pussig det der med hår under armene og svettelukt. Innbiller meg det samme selv, men kan ikke si at jeg merker mer svettelukt av de ellers renslige mennene jeg omgås hjemme og på jobb.

Mellomste (gutt 17) utbrøt tilsynelatende overrasket: "barberer du leggene" da vi satt i utesofaen en ettermiddag. Litt usikker på om han mente jeg ikke burde gjøre det, eller at han var overrasket over at det faktisk vokser hår på damlegger.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-25, 16:57   #20
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er jo helt frivillig, men det går jo på hva en føler seg vel med selv. Her er det et must med barberte legger og velstelte føtter og lakk på tærne sommerstid med sandaler og kjole vær. Legger faktisk mere merke til om folk har ustelte føtter/negler på beina enn om de har hår på leggene.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:13.