|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Dette er noe jeg har blitt mer bevisst de siste årene. Det startet med at jeg hang meg opp i noen på jobb som i møter snakket veldig upresist, og sa «ikke sant» og «på en måte» i annenhver setning. Det er skikkelig irriterende!
|
|
|
#2 |
|
Tatt på
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Jeg er av og til i teamsmøter med en person som lager bekreftende lyder i tide og utide, gjerne for hvert punkt om det er en rekke punkter etter hverandre og midt en persons gjennomgang. Det setter meg ut og jeg mister konsentrasjon og fokus. Men det er mitt problem, men er det virkelig nødvendig.
|
|
|
#3 |
|
koko
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Eg tenkjer mykje på korleis eg pratar og er nok over snittet opptatt av ord og formuleringar. Det betyr ikkje at eg nødvendigvis er så velformulert altså.
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Jeg snakker kjempefort og ganske etter innfallsmetoden. Jeg har prøvd å bli bedre, men det er vanskelig. Sønnen min lo godt da jeg satt hjemme og skulle holde et innlegg i et større politisk møte, på Teams. Jeg innledet med å si "Jeg hører at lyden deres er litt dårlig, så jeg skal prøve å snakke langsomt og tydelig", før jeg la i vei, og i løpet av første setning var oppe i full fart.
|
|
|
#5 |
|
kamerat
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Nå må dere ikke være så strenge mot «unødvendige» ord. De fleste av dem er såkalte diskursmarkører. De har ikke den typen betydning som «vanlige» ord har, typ jakke = plagg som svarer til (mesteparten av) følgende kriterer: langermet, dekker overkroppen, åpen foran, kan lukkes med glidelås eller knapper, ikke lengre enn rett nedenfor rumpa. Så de refererer ikke til ting eller handlinger i verden på den måten. Derimot refererer de til kontekst på forskjellige måter, de forteller ofte hva slags holdning taleren har til utsagnet. «Jeg har jo jakke på» betyr strengt tatt det samme som «Jeg har jakke på», hvis vi bare tenker på ord som refererer til ting og handlinger i verden (jeg, ha, jakke, på). Men det betyr ikke at ikke «jo» bidrar med noe, det gjør det, og bidraget er noe sånt som «du er fullt klar over dette, la meg minne deg på at dette er relevant i diskusjonen». De kan også markere større blokker av kommunikasjon, for eksempel innleder vi ofte et nytt emne eller en ny historie med ord som «ja», «vel», «altså», «så» o.l. og avslutter dem med lignende ord.
|
|
|
#6 |
|
Textrovert
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?
|
|
|
#7 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Toffskij:
|
|
|
#8 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#9 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Jeg legger merke til hvordan andre og jeg selv utrykker meg, men lar meg ikke irritere av det. Jeg er kanskje litt flisespikker til tider. For eksempel når klokken har passert midnatt sier jeg i dag om den kommende dagen, mens de fleste andre sier i morgen. 'Jo' er et ord jeg tar meg i bruke vel mye, spesielt skriftlig. Har sikker andre og, men kommer ikke på flere akkurat nå. Og så starter jeg ofte spørsmål med 'om'. Men det tror jeg kan være en dialektgreie. Moren min har stavangerdialekt, og hun gjør også det.
|
|
|
#10 |
|
Protonterapeut
|
|
|
|
#11 |
|
intro
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Jeg snakker fort, spontant og kan nok bli litt mumlete. Nå skal jeg være en slags konferansier på en korpskonsert, og veit med meg selv at jeg må konsentrere meg veldig for å være tydelig og ikke lese for fort. (Det er (selvsagt) limericker, ikke "vanlig" tale.) Jeg ble en gang trukket en tidel på en muntlig eksamen for å snakke for fort.
|
|
|
|
#12 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Jeg kan nok ha en tendens til å både snakke litt for lavt (som kanskje er rart, siden jeg hører litt dårlig |
|
|
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Jeg snakker også ofte fort og kan, som Bluen, nok litt for ofte avbryte folk eller bryte inn for å «hjelpe til»; det er ikke alltid så høflig eller hyggelig. (En tidligere sjef sa i en jobbsammenheng at jeg ofte snakket veldig fort (hun lurte på om jeg greide å snakke langsommere når det var behov for det); da jeg viderefortalte dette til en kollega/venninne, så hun litt grublete ut og sa «jeg har aldri tenkt over at du snakker så fort? men jeg synes ofte at andre folk snakker sakte!».
|
|
|
#14 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Toffskij:
|
|
|
|
#15 |
|
Introvert optimist
|
Jeg har en kollega som snakker sånn, men han avslutter med "sant ja" så å si over alt.
|
|
|
#16 |
|
Leser
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Tja ... Tenker en del over hvordan jeg snakker. Er så "heldig" at jeg kan høre meg selv på opptak. Snakker med ganske mange folk så prøver å være hyggelig i formuleringene, noen synes jeg blir for "ullen og rund" av det, men
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
En kollega bruker det mye. Det er fryktelig irriterende. Hen bruker det ofte ved forklaringer når hen er usikker og da blir det enda tydeligere at hen er usikker på faget.
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Ja, jeg tenker over det. Diskursmarkører er fint, men jeg satt en gang i et møte hvor en av deltagerne sa «på en måte» i begynnelsen og slutten av hver eneste setning, og SMITTET de andre. Jeg følte meg fanget i en evig «på en måte»-loop. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
ctrl+z
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Jeg jobber med å bli mindre selvbevisst i slike settinger og tilpasser ikke annet enn det som er naturlig. (At jeg ikke sier «faens idiot» når eksen prater, for eksempel, men legger meg på en mer nøktern linje).
|
|
|
#20 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?Fullstendig digresjon: vår forrige direktør snakket så sakte at jeg til slutt ikke orket å gå på allmøtene våre. Jeg så heller opptak av møtene i etterkant på 1,5 i hastighet. Da snakket han omtrentlig i normalt tempo.
|
|
![]() |
|
|