Sv: Oslo: Valget, fritt skolevalg - hvordan blir det?
Enten det er fritt skolevalg eller ikke, så kan dere nok allikevel få gå på skolen som ligger nærmest og det med Opplæringsloven i hånda. Jeg siterer litt fra en sak jeg la frem for Bystyret på mandag:
Sitat:
Opplæringslovens § 8.1 – Skolen sier : Grunnskolelevene har rett til å gå på den skolen som ligg nærast eller ved den skolen i nærmiljøet som dei soknar til. Begrepet nærast refererer seg her til geografisk avstand, men i forarbeidene til loven står det bl.a. : Vurderinga av kva for skole som er nærmast skal ta utgangspunkt i geografiske forhold, men skal også ta omsyn til andre relevante forhold, til dømes om sysken er plassert på den same skolen, kapasiteten på skolane og om skolevegen er farleg.
Geir Helgeland sier i sin kommentarutgave ( 2006) til opplæringsloven dette : Ut fra en samlet vurdering av topografi, avstand og trafikkforhold kan enkelte boområder ligge nær to eller flere skoler. Når elever fra slike ”gråsoner” skal fordeles står kommunen forholdsvis fritt, så lenge det legges vekt på saklige hensyn. Blant annet kan kommunen legge vekt på hva som gir mest effektiv utnyttelse av de samlede personalressursene. Elever som kan vise til søsken på den ønskede skolen skal imidlertid gis prioritet, også når de bor i slike ”gråsoner”.
Kommunen kan, som de har gjort i deres tilfelle, velge å legge skolekretsgrensene slik at ungene ikke går til den skolen de er geografisk nærmest, men hvis det virkelig er som du sier at den ene skolen bare er noen hundre meter unna mens det er flere kilometer til den dere sogner til, da kan dere med stor sannsynlighet vinne frem dersom dere ikke får plass på skolen som ligger nærmest. Det er mange kommuner som ikke praktiserer fritt skolevalg, men som allikevel må bøye seg hvis noen pukker på retten sin til å gå på nærskolen. Jeg vet at Fylkesmannen har vært veldig klar på det her i hvert fall.