|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() En veldig viktig linkJa, om jeg bryter noen regler nå så får dere heller gi beskjed om det. For denne linken er viktig og å spre den kan muligens være livreddende. *engasjert*
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: En veldig viktig linkJeg meldte meg til registeret over beinmargsdonoerer da jeg ga blod en gang i tiden.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
![]() Sv: En veldig viktig linkJeg har ihvertfall stått i registeret tidligere, men er ikke sikker på om jeg gjør det lenger, siden jeg ikke har gitt blod siden 2002 (grunnet svangerskap og amming). Noen som vet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Pauset
Hvor: In Town!
![]() Sv: En veldig viktig linkEr ikke kvalifisert blodgiver og da kan jeg sikkert ikke gi benmarg heller? Eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
https://www.giblod.no/
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En veldig viktig linkJeg sender også den bloggen rundt omkring.
![]() |
#7 |
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: En veldig viktig link
Det lurer jeg på også. Jeg får ikke gi blod fordi jeg (når jeg ikke ammer) tar medisiner.
![]() |
#8 |
Skriv og skriv og skriv
Hvor: Det meste er nord
![]() Sv: En veldig viktig linkHva gjør at man ikke kan gi blod/bli beinmargsdonor?
![]() |
#9 |
weird
En jeg kjenner som jobber i blodbank fortalte at det har hendt at folk har blitt benmargsdonorer allikevel. Men da tror jeg at man må gå utenom blodbanken.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
![]() ![]() ![]() |
Hvem kan gi blod? 1. Personer som ikke er friske. 2. Personer under 18 og over 60 år. Registrerte blodgivere kan vanligvis fortsette til 65 år, i noen tilfeller lenger. 3. Personer som veier under 50 kg. 4. Personer som går på medikamenter. Årsak og medikament må vurderes av fagpersonell. 5. Personer som har hjerte-, lever- eller lungesykdom, eller har hatt kreft eller blødningstendens. 6. Menn som har eller har hatt sex med menn. 7. Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler via sprøyter eller sniffing. 8. Prostituerte og tidligere prostituerte. 9. Personer som har oppholdt seg sammenhengende i minst 6 mnd. i land der malaria har stor utbredelse (egen landliste finnes). Ved bekreftet negativ test kan en gi etter 6 mnd. 10. Personer som har oppholdt seg i Storbritannia i over 1 år til sammen i perioden 1980 - 1996 eller har fått blodoverføring her etter 1980. 11. Personer som er født i eller har fått blodoverføring i Amerika syd for USA, pga T. cruzi-virus. Ved negativ test kan en gi etter 6 mnd i Norge. 12. Personer som har oppholdt seg i over 5 år til sammen i Afrika syd for Sahara (dvs. gjelder ikke Egypt, Libya, Tunis, Algerie eller Marokko). Mange infeksjonssykdommer og risikosituasjoner gir œ års karantene, men avhengig av årsak kan karanteneperioden variere. Også seksualpartnere til personer i visse grupper skal avstå, her varierer reglene fra gruppe til gruppe og fra land til land. Årsaken til at personer ikke skal gi blod er enten at de selv ikke har godt av å gi blod eller de tilhører grupper som statistisk har en høyere frekvens av diverse sykdommer/bakterier/virus som kan smitte via blodet. Det er derfor ikke diskriminering i reglene, men kun sannsynligheten for at personens blod kan smitte pasient/blodmottager. https://www.giblod.no/
![]() |
#11 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: En veldig viktig linkJeg ser de har lempet på kravene...
![]() |
#12 |
Ustabil
|
![]() Sv: En veldig viktig linkJeg tror.... folk unnlater ikke å gi blod eller beinmarg fordi de er overflatiske, likegyldige og egoistiske. Jeg tror folk unnlater å bli donor fordi det er tungvindt og upraktisk. Det er så mange prøver, så mye om og men, så mange bestemmelser, så mange skjemaer - og i tillegg skal man altså avsette tid til dette, vanligvis midt i arbeidstida. Jeg skjønner jo at både blod og beinmarg skal være trygt, og at alle prøver og skjemaer derfor er nødvendige. Men det blir nok en slags terskel som gjør at mange ikke en gang orker å starte mølla. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: En veldig viktig linkJeg var der før, at det var bare så tungvindt og upraktisk... Men så bestemte jeg meg for å forsøke, men så fikk jeg ikke gi alikevel (var gift med en fra Afrika den gangen, da tok de Nord-Afrika også med i "dragsuget").
![]() |
#14 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: En veldig viktig linkEr det flere som bare får registreringsmailene i retur fra www.giblod.no?
![]() |
#15 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: En veldig viktig linkJeg var blodgiver før, og mens jeg var det meldte jeg meg som benmargsdonor.
![]() |
#16 |
er grønn og fin.
|
Å melde seg som donor og stå som det krever minimalt av deg. Et glass ekstra når man gir blod.
![]() |
#17 |
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En veldig viktig linkJeg mener jeg så på blodbanken i Oslo sine sider at de har kveldsåpent der nå, bina, så du er helt sikkert ikke alene om å ha uttrykt det der. Jeg er enig, jeg også, jeg må sikkert bruke flere timer på en session, komme meg fram og tilbake og sånt, så det er vel det som holder meg litt tilbake, jeg er så sliten. Men jeg har meldt meg, og jeg kommer når de spør. Egentlig har jeg tenkt å ringe, for de er visst ganske treige med å ta kontakt.
Nei. Men sa ikke du at du ikke fikk gi? Eller var det noen andre. Du burde ringe istedet.
![]() |
#18 |
Ustabil
|
Men jeg hører ikke til Oslo. Og skal jeg i Blodbanken så er det på dagtid, og jeg har en halvtimes kjøring hver veg... og så videre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ssscccuphersfantassschisk
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En veldig viktig linkjeg sendte inn for å melde meg som blodgiver..nå er jo ikke aj ett år enda, men fikk ett inntrykk av alt tok litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
![]() ![]() ![]() |
Bummer. Har du spurt dem om de kan ha kveldsåpent en kveld i uka eller så? Det er vel mangel på blod, så de burde jo gjøre det.
![]() |
|
|