Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

I lys av tråden om de ennå barnløse

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-07, 21:29   #1
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

I lys av tråden om de ennå barnløse

Hvor ofte forteller DU barnløse hvordan svangerskap, fødsel, spedbarnstiden, trassalderen og for den gangs skyld tenåringsalderen kommer til å være?

Det er noe av det mest irriterende jeg vet, men det har hendt jeg har merket at jeg gjør det selv også.

Og hvorfor er det gjerne bare skremselspropaganda basert på hva som er det verste i de ulike stadiene, som etter endt skremsel blir forsøkt relativert med klassikeren: "Men det er jo helt fantastisk å ha barn og oppleve den kjærligheten", eller noe i den duren.

Hadde jeg fått en tier for hver gang noen kom til å regne ut hvor lite jeg kom til å sove de første månedene, hvor såre pupper man får under amming eller hvor forferdelig vondt fødselen kommer til å bli ville jeg vært rik.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 21:33   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av tråden om de ennå barnløse

Jeg gjør det aldri med mindre de spør. Jeg har heller ikke opplevd at mine venninner dyttet på meg denslags da vi ikke hadde barn.

Gammel 21-10-07, 21:35   #3
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Om noen spør så får de svar. Bevares. Jeg ser ingen grunn til å hemmeligholde.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 21:35   #4
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg gjør det aldri med mindre de spør. Jeg har heller ikke opplevd at mine venninner dyttet på meg denslags da vi ikke hadde barn.

Samme her.

Gammel 21-10-07, 21:38   #5
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

For meg er det helt unaturlig å pådytte slik informasjon på barnløse, med mindre de spør.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 21:39   #6
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

HVa med de som allerede er gravide?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 21:40   #7
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Om de spør. Også hender det at jeg spør dem om hvordan de tror det blir.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 21:41   #8
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det samme gjelder:

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Ei heller da vi var gravide (jeg hadde faktisk egentlig skrevet det i det første innlegget, men tok det vekk da jeg ikke greide å bestemme meg for om det var vi eller jeg som var gravid ).

Gammel 21-10-07, 21:42   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper ikke jeg er typen som kommer med all verdens besserwisserråd, for jøye meg som det irriterte meg da jeg sjøl var barnløs.
Gravide som spør, bruker jeg å fortelle at ja, det gjør vondt, men det er verdt det og glemt når fødselen er overstått.

Men toppen av kaka tok forloveren til mannen min - selvoppnevnt ekspert på barneoppdragelse, og barnløs sådann. Det var ikke måte på så mange feil vi gjorde med Storebror. F.eks. skjemte jeg ham bort, da jeg gikk og hentet ham en gang gutten satt og gråt av redsel. Han var 1 1/2 år og hadde tullet seg bort fra mamma og pappa. "Jeg måtte da bare se at guttungen trassa..."

Den mannen har svelget mang en kamel etter at han selv ble pappa.

Gammel 21-10-07, 21:44   #10
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg spør dem om hvordan det går. Ellers svarer jeg hvis noen stiller spørsmål.
En nær kollega av meg er gravid for første gang. Hun lurer på mye, og syns at det er greit å spørre meg om råd. Da svarer jeg så godt jeg kan, men passer på å understreke at mine svar er subjektive.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 21:44   #11
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarer om noen spør, men er tilbakeholden med påtvungen informasjon. Jeg fikk mitt da jeg selv var gravid, så jeg passer meg vel for å gjøre det samme.

Gammel 21-10-07, 21:51   #12
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Eg svarar dersom nokon spør, ikkje ellers. Og eg prøvar å balansere informasjonen eg gjev, av typen "kortid kvalmen gjev seg? Nei, med meg ga den seg då barnet vart fødd, men vanlegvis er det etter 3 månadar, og nokon er ikkje plaga i det heile tatt..."

Ellers spør eg berre korleis det går, og forføl ikkje tema om dei ikkje legg opp til det.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 21:54   #13
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har vært og er fortsatt drittlei av at folk skal fortelle meg hvor vanskelig og tøft der er med barn. Først med ett barn, da jeg var gravid med nummer to var det "bare vent til de blir to"-kommentarer. Det irriterer meg såpass at jeg virkelig skal være obs på hva jeg svarer når folk spør, og jeg skal i hvert fall ikke slenge slike kommentarer ut uten at noen har spurt.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 22:03   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg TROR ikke jeg gjør det, faktisk. Jeg er nok mer på "åååh - det kommer til å bli så fiiint!!"-greia, tror jeg.

Jeg syns jo ikke det ER fælt, så hvorfor i alle dager skulle jeg fortelle folk det?

Det eneste er at jeg av og til kan komme med noen forsiktige hint om at barseltida KAN være mer strevsom enn man kanskje har forventet, og at amming av og til er mer plundrete enn det det ser ut til på "Bryst er Best"-filmen. Men da alltid med mange understrekinger av at "men så går det over! Det virker bare litt altoppslukende der og da!"

Når barnløse legger veldig ut om hvordan de skal fikse ditt og datt, for eksempel med oppdragelse, så tenker jeg stort sett i mitt stille sinn at "nå skal jeg være like grei mot dem som mine venner var mot meg da jeg var på samme stadium!"

Gammel 21-10-07, 22:09   #15
Alexa
Nå da?

Alexa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Denne er jeg faktisk veldig obs på iom at jeg sleit veldig med andre venninners kommentarer. Har fått tilbakemelding på at vi er "flinke" til dette (altså å ikke komme med slikt), og håper det fortsetter. Folk gjør seg så forskjellige erfaringer, det er umulig for meg å vite hvordan det blir for andre. Å da skulle belære andre føler jeg ikke er verdt det, selv om jeg i noen tilfeller føler jeg ser ting fra begge sider ("husker hva jeg tenkte på forhånd, og opplevde overraskelser").

Gammel 21-10-07, 22:14   #16
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Så snart de spør så forteller jeg gjerne. Men, jeg kan ikke akkurat si at jeg bare kommer med skremselspropaganda. Selvsagt får de også opplysninger ved at jeg forteller om livet mitt, på samme måten som jeg snakker om livet mitt til venner med barn.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 23:11   #17
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke så mange trasige opplevelser i begynelsen med poden, det verste var at jeg var så usikker på alt. Det kan jeg godt snakke om til førstegangsgravide, helst etter de med bekymring i stemmen har spurt om det var jævlig å føde, mye nattevåk, såre brystvorter osv. "bla,bla,bla... jeg syns det verste i begynnelsen var at jeg var så usikker på meg selv og på rollen som mamma. bla, bla, bla"

Gammel 21-10-07, 23:17   #18
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Det har vel hendt at jeg har skravlet i vei om både det ene og dt andre til folk som venter baby. Til barnløse holder jeg munn hvis de ikke spør.

Gammel 21-10-07, 23:23   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, jeg gjør faktisk det.

Jeg var så lei av folk som fortalte meg at fødsler var grusomme, at jeg kom til å bli invalid (!) av bekkenløsningen og at jeg kunne vinke farvel til alt som heter nattesøvn at jeg av prinsipp videreformidler det jeg har av positiv informasjon. Til mine gravide venninner er jeg raus med følgende informasjon:

"Ikke tro på dem som sier at det er umulig å få sove. Man er selvsagt ikke garantert noe som helst, men Frøkna sov hele natten fra hun var tre uker gammel."

"95 % av de som sliter med bekkenløsning under graviditeten er helt friske igjen to måneder etter fødsel."

"En fødsel trenger ikke være verken skremmende eller uutholdelig; det kan være en sterk og flott opplevelse også. Jeg har hatt to fantastiske fødselsopplevelser, og det håper jeg du får også."

Jeg har fått en hel del hyggelige tilbakemeldinger når jeg har sagt slike ting, så jeg har ingen planer om å slutte å fortelle folk at det ikke nødvendigvis er noen grunn til å gå rundt og grue seg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 23:25   #20
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Til gravide så sier jeg stort sett "gled deg!"
Også legger jeg inn noen ord om at det å ha ett barn er mer fantastisk enn jeg trodde. At det kan være litt tøft i starten, men at det blir mer moro for hver dag som går.
Jeg kan fortelle om kamelene jeg har svelget ift. at prioriteringene mine har endret seg mye mer enn jeg hadde bestemt meg for at de skulle på forhånd.

Til barnløse, frivillig eller ufrivillige sådan så sier jeg ikke så mye, ihvertfall ikke uoppfordret.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:13.