Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme i praksis

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-07, 14:30   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Rasisme i praksis

----------------------------

Sist redigert av Mei : 25-11-07 kl 00:24.
Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 14:32   #2
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rasisme i praksis

Makan til oppførsel, jeg hadde eksplodert.

Gammel 30-10-07, 14:33   #3
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Dette har jeg også opplevd. Uten kvittering får du ikke penger tilbake. Du kan få tilgodelapp, eller bytte der og da. Det er dessverre vanlig praksis i en del kles-kjeder.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 14:34   #4
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Makan til oppførsel, jeg hadde eksplodert.

Ja jeg er helt ærlig ganske flau over meg selv og tafattheten min. Jeg tror alt det rosa tøyet jeg hadde sett på gjorde meg litt for myk og svimete :unnskylder:.

Gammel 30-10-07, 14:35   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Dette har jeg også opplevd. Uten kvittering får du ikke penger tilbake. Du kan få tilgodelapp, eller bytte der og da. Det er dessverre vanlig praksis i en del kles-kjeder.

Jo og det er helt greit. Men MÅTEN det måtte dras ut av den ansatte på!? Det hørtes ikke ut som hun hadde tenkt å opplyse om den muligheten til kunden, før kunden ba om det selv. Generelt var hun skikkelig sur og "huggete" også. Og smørblid da det ble min tur.

Gammel 30-10-07, 14:35   #6
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så ekkelt. Men altså, for ordens skyld. Jeg har opplevd samme type ekspeditører selv.

Gammel 30-10-07, 14:37   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det var vel ikke heeelt det det ble reagert på her. Jeg hadde sendt en mail til ledelsen i butikken og fortalt hva jeg opplevde. Dette er skikkelig søppel-kundebehandling!

Gammel 30-10-07, 14:37   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så utrolig kjipt. Nesten gang eksploderer du. Eventuelt kan du ringe til butikken, snakke med daglig leder og fortelle hvordan du opplevde situasjonen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 14:38   #9
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men det var vel ikke heeelt det det ble reagert på her. Jeg hadde sendt en mail til ledelsen i butikken og fortalt hva jeg opplevde. Dette er skikkelig søppel-kundebehandling!

Det var en god idé!

Gammel 30-10-07, 14:38   #10
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jo og det er helt greit. Men MÅTEN det måtte dras ut av den ansatte på!? Det hørtes ikke ut som hun hadde tenkt å opplyse om den muligheten til kunden, før kunden ba om det selv. Generelt var hun skikkelig sur og "huggete" også. Og smørblid da det ble min tur.

Ja, jo, enig i at den ansatte burde oppført seg annerledes. Men EGENTLIG bytter de ikke i det hele tatt uten kvittering eller sånn lapp over prisen. Så EGENTLIG strakk hun seg et stykke for å hjelpe damen.

(De ansatte i butikker skal jo på en måte sikre at folk virkelig har med seg varen når de kommer inn i butikken og ikke bare rasker med seg noen plagg og hevder "gave" for å få penger igjen. Tror det er derfor de har blitt strengere og bruker dette gave-lapp-systemet.)

Gammel 30-10-07, 14:38   #11
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Så utrolig kjipt. Nesten gang eksploderer du. .

Ja :lover:

Gammel 30-10-07, 14:39   #12
bina
Ustabil

Standard

Nøyaktig HVA var det som var dårlig kundebehandling?

Gammel 30-10-07, 14:40   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jo, enig i at den ansatte burde oppført seg annerledes. Men EGENTLIG bytter de ikke i det hele tatt uten kvittering eller sånn lapp over prisen. Så EGENTLIG strakk hun seg et stykke for å hjelpe damen.

Jeg har aldri noensinne fått trøbbel med å bytte tøy i kjedebutikk uten lapp over prisen eller kvittering. Jeg har heller aldri noensinne blitt opplyst at det er noe jeg trenger når jeg forklarer at det er en gave.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 14:40   #14
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det jo for sent å reagere der og da, men jeg synes faktisk at ledelsen i Lindex eller den aktuelle butikken burde få vite hva du synes om saken. For sånn skal det ikke være mot noen kunder, uavhengig av klesstil og etnisitet.

Gammel 30-10-07, 14:40   #15
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

(De ansatte i butikker skal jo på en måte sikre at folk virkelig har med seg varen når de kommer inn i butikken og ikke bare rasker med seg noen plagg og hevder "gave" for å få penger igjen. Tror det er derfor de har blitt strengere og bruker dette gave-lapp-systemet.)

Jeg har byttet både gaver uten kvittering og ting jeg angrer på at jeg har kjøpt. Det har aldri, aldri vært noe problem. Og ingen spurte meg om klærne jeg kjøpte skulle være en gave, det kunne jo godt hende? (selv om jeg så på dem med et kjærlig blikk). Om det er så strengt systemet er burde de kanskje gjøre oppmerksom på det?

Gammel 30-10-07, 14:41   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Elendig kundeservice, og desverre ikke uvanlig i det hele tatt. Det hun forklarte er da helt vanlig praksis i mange kjeder, men det er noe med måten det framlegges på.
Men jeg vet ikke om det skal kalles rasisme.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 14:42   #17
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg har byttet både gaver uten kvittering og ting jeg angrer på at jeg har kjøpt. Det har aldri, aldri vært noe problem. Og ingen spurte meg om klærne jeg kjøpte skulle være en gave, det kunne jo godt hende? (selv om jeg så på dem med et kjærlig blikk). Om det er så strengt systemet er burde de kanskje gjøre oppmerksom på det?

Jeg har nå i alle fall opplevd det flere ganger. Spesielt på H&M. De bruker konsekvent "gave-lapp" og setter det ofte på selv om jeg ikke ber om det, og uten at de spør om det er en gave. Og det å bytte uten kvittering... tilgodelapper er historie. Man kan bytte der og da - men penger tilbake er bare hvis man har kvittering og de har garantert "åpent kjøp".

Min svigermor skulle bytte en topp hun hadde fått i gave (av oss...), og måtte returnere med uforrettet sak. Ikke snakk om å bytte, nei. Ikke før vi hostet opp kvitteringen...

Gammel 30-10-07, 14:44   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nøyaktig HVA var det som var dårlig kundebehandling?

Hvis du ikke klarer å se det, så blir jeg mer sjokkert over deg enn jeg noensinne har blitt. Les igjen. Rasisme vet jeg ikke om jeg ville kalt det, men hvis du mener dette er normal/bra kundeservice, så jøje meg. Jeg kunne aldri oppført meg slik som butikkansatt, og jeg hadde rimelig fort fått sparken om jeg hadde gjort det der jeg jobbet før.

Gammel 30-10-07, 14:45   #19
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Elendig kundeservice, og desverre ikke uvanlig i det hele tatt. Det hun forklarte er da helt vanlig praksis i mange kjeder, men det er noe med måten det framlegges på.
Men jeg vet ikke om det skal kalles rasisme.

Det var i grunnen det jeg også mente. Kjedene er blitt kjempestrenge på det med bytting. Og jeg syns forsåvidt ikke det som ble referert i hovedinnlegget var spesielt nedlatende. Litt vanskelig for begge parter. Den ansatte prøver å forklare, men når hun sier at "Nå forteller jeg deg hvordan vi pleier å gjøre" så vender kunden tilbake til "Jeg vil bytte denne". Da kan det være vanskelig å skjønne om kunden i det hele tatt har skjønt poenget.

Gammel 30-10-07, 14:47   #20
bina
Ustabil

Standard

Hvis du ikke klarer å se det, så blir jeg mer sjokkert over deg enn jeg noensinne har blitt. Les igjen. Rasisme vet jeg ikke om jeg ville kalt det, men hvis du mener dette er normal/bra kundeservice, så jøje meg. Jeg kunne aldri oppført meg slik som butikkansatt, og jeg hadde rimelig fort fått sparken om jeg hadde gjort det der jeg jobbet før.

Det jeg leser (og da leser jeg, jeg var ikke der, så ikke ansiktsuttrykk og fakter) er en ansatt som saklig forsøker å forklare hvordan ting henger sammen. Og kunden skjønner ikke, eller vil ikke skjønne. Et sukk - ja det er unødvendig. Og kanskje er det ikke god kundeservice, men hva skal man gjøre hvis kunden kommer inn og ber om å få bytte en vare på en måte som man ikke kan gjøre?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:32.