Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fødte 18 dager over - barnet døde (Dagbladet.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-07, 09:22   #1
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Fødte 18 dager over - barnet døde (Dagbladet.no)

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/11/16/518471.html

Jeg blir så forbanna!! Nå er jeg høygravid også, men jeg kjenner jeg blir så eitrende sint når jeg hører om slike historier. Jeg håper så inderlig at det kommer en debatt om hvor lenge det er forsvarlig å gå over, jeg synes jeg har hørt en historie for mye av denne arten.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 09:33   #2
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)

Det er rett og slett forkastelig. For en grusom måte å bli behandlet på..

INGEN skulle behøve å gå så lenge over tiden!!! Og at man ikke hører på foreldres engstelse over at noe er galt.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 09:37   #3
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg blir også sint og fortvilet over å høre slike historier. Jeg føler skrekken over det som denne familien opplevde strerkt på kroppen selv, som to ganger sterkt overtidig fødende. Jeg kjenner også at tillitten til helsevesenet er så som så.

Hva er det som får fødselsteamet til å ikke sette inn tiltak når et barn har oksygenmangel over lang tid under en fødsel? Inkompetanse hos jordmor og lege? Ressursmangel på jordmødre til å følge med og leger til å utføre inngrep? Sparing? Keisersnitt er dyrt!

Sist redigert av daffy : 18-11-07 kl 09:49.
daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 09:41   #4
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Og at man ikke hører på foreldres engstelse over at noe er galt.

Vel. Det er vel ikke uvanlig at man er engstelig, og det kan ikke være dette alene som skal styre hva som skal skje i forbindelse med en fødsel.

Riene ble stadig sterkere, og tidlig på kvelden fikk hun smertestillende i form av epidural.
- Vi var engstelige begge to, og jeg spurte om det ikke var best å ta keisersnitt, for jeg så hvor vondt hun hadde, sier Ahmed.

Dette er ikke unormalt.

Når det er sagt så burde man nok ikke la det gå så lenge over termin før man setter igang. Men det var dette med pengene, da.

Gammel 18-11-07, 09:51   #5
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Helt tragisk, stakkars mennesker.
Hvordan er praksisen i andre land, noen som vet? Jeg jobbet sammen med to islandske leger og de var begge helt sjokkert over hvor lenge vi lot kvinner gå over tiden, men jeg husker ikke hvordan det var på Island.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 09:55   #6
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ille for de som ble rammet denne gangen.

Synes det burde være lik praksis på alle sykehus med overtid på gravide.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 10:13   #7
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Vel. Det er vel ikke uvanlig at man er engstelig, og det kan ikke være dette alene som skal styre hva som skal skje i forbindelse med en fødsel.

Riene ble stadig sterkere, og tidlig på kvelden fikk hun smertestillende i form av epidural.
- Vi var engstelige begge to, og jeg spurte om det ikke var best å ta keisersnitt, for jeg så hvor vondt hun hadde, sier Ahmed.

Dette er ikke unormalt.

Når det er sagt så burde man nok ikke la det gå så lenge over termin før man setter igang. Men det var dette med pengene, da.

Det er forsåvidt greit men jeg syns man faktisk skal lytte til mødrenes magefølelse. Da jeg fødte snuppa visste jeg at noe var galt. Hjertelyden forsvant under hver rie men de sa det var så og si normalt sa de. Jeg følte noe var galt og jeg ville gjerne at de skulle ta keisersnitt fort. Jeg hadde hatt rier i 2 døgn uten framdrift. Jeg visste det var noe galt. hun satt fast oppi bekkenet.
Til slutt etter 2,5 døgn kom hun endelig ut med en kamp omtrent. Ungen var blå, ingen lyd og de bare løp avgårde med henne og hun måtte ligge på intensivavd sitt første døgn uten meg. Det kunne gått riktig dårlig. det var ikke mye liv de fikk i henne da hun kom ut. Og dette tror jeg kunne vært unngått hvis de hadde tatt affære tidligere.
Og jeg har lest flere slike tilfeller hvor moren ikke blir hørt. En magefølelse skal man ikke tøyse med..
DERFOR reagerer jeg på denne saken.
Pluss at jeg er helt sjokkert over hvor lenge de måtte gå over tiden.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 10:32   #8
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I mine øyne er dette nok et eksempel på hvordan de som ikke er ressurssterke nok til å kreve det de har rett på i norsk helsevesen, blir taperne. Det er grusomt, rett og slett grusomt.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 10:38   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt er det tragisk når et barn dør. Men 18 dager over tiden er nødvendigvis ikke ensbetydende med at barnet MÅ ut. Det nevnes også i artikkelen at barnet var stort, men 4,2 kilo er under hva forskriftene regner som et stort barn. Dessuten er jeg enig med Safran; skal smerter bestemme om KS er best eller ikke? Og det fra førstegangsfødende?

Vi har nok langt fra alle fakta her og jeg er helt enig i at generelt sett så bør ikke kvinner gå lenge over termin. Men jeg vil heller ikke ha amerikanske tilstander der man settes i gang kunstig før eller på termin, fordi man skal for all del ikke gå over, med alle de KS det medfører. Men ja, norske leger bør ta til seg litt mer i denne overtidsdebatten og det er kanskje gjort iom at man overtidsvurderes flere steder på dag 12 over termin fremfor dag 14.

Gammel 18-11-07, 10:48   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forferdelig tragisk sak, men jeg syns ikke det kommer fram i denne artikkelen at dødsfallet skyldes at hun gikk over tiden. 4,2 kg er ikke spesielt stort, heller ikke om dette er vekten ved termin. Og det med keisersnitt fordi man har veldig vondt - vel, det kan selvfølgelig bare være artikkelen som er dumt skrevet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 11:25   #11
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Det er forsåvidt greit men jeg syns man faktisk skal lytte til mødrenes magefølelse. Da jeg fødte snuppa visste jeg at noe var galt. Hjertelyden forsvant under hver rie men de sa det var så og si normalt sa de. Jeg følte noe var galt og jeg ville gjerne at de skulle ta keisersnitt fort. Jeg hadde hatt rier i 2 døgn uten framdrift. Jeg visste det var noe galt. hun satt fast oppi bekkenet.
Til slutt etter 2,5 døgn kom hun endelig ut med en kamp omtrent. Ungen var blå, ingen lyd og de bare løp avgårde med henne og hun måtte ligge på intensivavd sitt første døgn uten meg. Det kunne gått riktig dårlig. det var ikke mye liv de fikk i henne da hun kom ut. Og dette tror jeg kunne vært unngått hvis de hadde tatt affære tidligere.
Og jeg har lest flere slike tilfeller hvor moren ikke blir hørt. En magefølelse skal man ikke tøyse med..
DERFOR reagerer jeg på denne saken.
Pluss at jeg er helt sjokkert over hvor lenge de måtte gå over tiden.

Jeg har nok en lignende erfaring bak meg og det er nok derfor jeg reagerer sånn også.

Jeg synes heller ikke smerter skal være en målestokk mht keisersnitt eller ei, og 4,2 kilo er kanskje ikke i det største laget, men jeg mener 18 dager er alt for lenge og at her bør det være like regler for hele landet og som Sitron sier, kanskje man kunne diskutere tiltak fra 12 dager over (enn 14).. osv.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 11:40   #12
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener at å gå 18 dager over i 2007, er forbundet med risiko.Man får nøyaktige datoer med ul, og enkelt å rekne ut befruktingsdato ol.Man klarer også å estimere vekt, så jeg mener det er unødvendig å la en førstegangsfødende, som venter et stort barn, gå over tiden.

Praksisen bør bli lik ved alle fødeinstitusjoner, men selvfølgelig bør fødselshjelpere utøve skjønn, om man er kvalifisert for det. Evt. spørre andre til råds.Her hadde nok barnet hadde større odds for å overleve om det hadde blitt fødd 18 dager tidligere. Tragisk for de som må oppleve slike hendelser.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 11:44   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vektestimeringen er nå fremdeles ikke 100%, med over en halvkilos feilmargin vil jeg si at den ikke er noe å forholde seg 100% til. UL er faktisk ikke 100% heller. Jeg fikk legetermin og UL-termin med en mnds mellomrom med første, legen sa 24 juni og UL sa 23 juli. Emma var VELDIG overtidig da hun ble født 11 dager etter UL-termin.

Gammel 18-11-07, 11:46   #14
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Min første fødsel kunne også gått galt. 19 dager over termin, han veide 4400, men h.o. på 40 cm ble et problem.
Han satt godt fast, det tok lang tid. De har jukset i fødselsjournalen og skrevet at jeg hadde pressrier i 50 min. noe som er langt fra sanneheten.
Da jordmor 1 gikk var kl. 22.30 og hun fortalte svigers at jeg hadde begynt å trykke så de burde regne med at jeg var ferdig innen en time.
Han er født 02.41.
De brukte evigheter og flere personer måtte til for å dra han ut med vakuum. 3 personer prøvde seg før vakthavende lege (en mann) klarte det.
Gutten var blå og så død ut. De løp ut med han, slik at de fikk tømt han for skittent fostervann.
Heldigvis gikk det bra.

Når svigermor spurte hvordan det stod til etterpå, svarte de bare; joda, barnet går det bra med.
Jeg var deformert og måtte sy i 2 timer. Jeg burde nok fått KS.

Uansett så skjønner jeg at man ikke kan gi KS på bakgrunn av at noen mener at det er for vondt å føde.

Gammel 18-11-07, 11:50   #15
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Da jeg var til UL kontroll med førstemann var det nettopp avsluttet et forskningsprosjekt i regi av KK som skulle endre overtidsvurderingene i Norge. Bl.a. at dersom det var mer enn 14 dager i forskjell på menstermin og UL termin skulle damene inn til ytterligere vurderinger for å vurdere termindatoene på nytt, og at å gå lenge over tiden skull unngås. Jeg vet ikke om det er publisert noe på disse funnene enda, eller om de har blitt "motbevist" uansett så synes jeg det er sterkt beklagelig at noe sånt skal skje.
Selv om det at hun har vondt ikke er grunnlag for noe KS, så burde kanskje det at hun har gått så pass lenge etter termin ha gitt grunn for å agere raskere. Men det er alltid mye lettere å uttale seg i ettertid.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 11:50   #16
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skulle ikke igangsettes på dag 15 på overtid, legen ville sende meg hjem, så jeg er ikke overrasket over dette. Dessuten var jeg VELDIG uenig i ultralydtermin, men ble avfeid glatt, og ble idiotforklart da jeg forsøkte fortelle om kvinner som har tatt IVF, som VET når de ble befruktet og alikevel fått flyttet termin med 14 dager ekstra. Legen mente at jeg løy, eller så løy de.

Gammel 18-11-07, 11:54   #17
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Da jeg var til UL kontroll med førstemann var det nettopp avsluttet et forskningsprosjekt i regi av KK som skulle endre overtidsvurderingene i Norge. Bl.a. at dersom det var mer enn 14 dager i forskjell på menstermin og UL termin skulle damene inn til ytterligere vurderinger for å vurdere termindatoene på nytt, og at å gå lenge over tiden skull unngås.

Når var dette? Altså hvilket år? Jeg har nemlig hatt store forskjeller på ul-termin og menstermin, og har aldri fått noe gehør for det overhodet. Kun fra fastlegen min, han var den eneste som hørte på meg, og forsto meg, og sendte meg til en ekstra ul i uke 27, men jordmoren eller legen som tok den, bare målte og sendte meg ut igjen, og sa at den riktige termin lå nok midt i mellom, men de kan ikke endre det uansett.

Gammel 18-11-07, 11:57   #18
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Uff så tragisk og stakkars foreldre.

Dette minner meg om fødselen til Christian. Jeg gikk 16 dager over termin og det endte med hastesnitt p.g.a. at han fikk lav fosterlyd for andre gang. Men her gikk det heldigvis bra.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 12:10   #19
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

En tragisk sak. Noe som bare ikke skal skje. En ting som kan ha vært på å gjøre ting vanskeligere for det stakkars paret er språkproblemer. Kanskje de ikke kunne uttrykke seg på riktig måte? Uansett er dette noe som ikke skal skje. barnet hadde hatt bor lite oksygen under en lengre periode. Det burde vært oppdaget.

Gammel 18-11-07, 12:24   #20
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Vektestimeringen er nå fremdeles ikke 100%, med over en halvkilos feilmargin vil jeg si at den ikke er noe å forholde seg 100% til. UL er faktisk ikke 100% heller. Jeg fikk legetermin og UL-termin med en mnds mellomrom med første, legen sa 24 juni og UL sa 23 juli. Emma var VELDIG overtidig da hun ble født 11 dager etter UL-termin.

Sant nok.
Jeg mener i slike tilfelle som ditt, så hadde risikoen vært mindre om de hadde satt deg i gang 10.juli istedefor å la deg gå til langt ut i august. Nå gikk det jo bra i ditt tilfelle, men hvorfor "gamble" så mye med liv?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:14.