Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Slikt man egentlig burde vite

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-07, 00:15   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Slikt man egentlig burde vite

Kan vi ha en tråd om det?! Jeg leser Jane Eyre nå, og har kommet over to referanser til ting jeg sikkert burde vite.

1) Guy Fawkes - hvem var det igjen?
2) Rubicon - er det han samme kuben er oppkalt etter?

Jeg kunne selvsagt bare googlet, men det er jo mye hyggeligere å få svar av dere.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 00:26   #2
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slikt man egentlig burde vite

Jeg vet ikke annet enn at Guy Fawkes forsøkte å sprenge parlamentet som del av et slags opprør mot kongen, jeg tror det var tidlig på 1600-tallet. Jeg vet også at filmen V for Vendetta (basert på en tegneserie) har visse Guy Fawkes referanser, som bl.a Guy Fawkes-masker, opprør mot myndighetene og sprenging av parlamentet.

Rubicon er et tv-produkjsonsselskap og sikkert noe annet også.

Sist redigert av ~TM~ : 29-11-07 kl 00:31. Årsak: Tilføyelse av filminfo ;); full tittel og bilde.
~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 00:45   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå måtte jeg sjekke teksten for å komme på sammenhengen til Rubicon.

Sitat:

A pause--in which I began to steady the palsy of my nerves, and to feel that the Rubicon was passed; and that the trial, no longer to be shirked, must be firmly sustained.

Rubicon var navnet på en elv i romerriket. "Å gå over Rubicon" er, mener jeg å huske, å gjøre noe definitivt, brenne alle broer, passere point of no return. Jeg tror det var i forbindelse med Rubicon at Cæsar sa "terningen er kastet".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 00:49   #4
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Kan vi ha en tråd om det?! Jeg leser Jane Eyre nå, og har kommet over to referanser til ting jeg sikkert burde vite.

1) Guy Fawkes - hvem var det igjen?
2) Rubicon - er det han samme kuben er oppkalt etter?

Jeg kunne selvsagt bare googlet, men det er jo mye hyggeligere å få svar av dere.

Fawkes vet jeg ikke noe om.
Men kuben tror jeg er oppkalt etter en som het Rubik.

(kunne ha googlet, men jeg gidder ikke nå så seint på kvelden)

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 08:00   #5
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Er det ikke Guy Fawkes som er årsaken til at man feirer Bonfire i Storbritannia? Han var med i et opprør som hadde som mål å styrte regjeringen, men han ble tatt, satt i Tower og ble brent på bål, dersom minnet mitt ikke lyver for meg.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 08:23   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

satt i Tower og ble brent på bål, dersom minnet mitt ikke lyver for meg.

Hengt og partert, mener jeg å huske.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 09:42   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Er det ikke Guy Fawkes som er årsaken til at man feirer Bonfire i Storbritannia? Han var med i et opprør som hadde som mål å styrte regjeringen, men han ble tatt, satt i Tower og ble brent på bål, dersom minnet mitt ikke lyver for meg.

Ikke bare styrte regjeringen, men sprenge hele Parlamentet på åpningsdagen. De hadde nok sprengstoff til å ha tatt ut flere kvartaler, mener jeg å ha lest. Skikkelig 11. september-størrelse på den terrorhandlingen, om de ikke hadde blitt tatt i tide. The Gunpowder Plot kalles sammensvergelsen.

Jeg leste om Guy Fawkes første gang i en Paddington-bok da jeg var barn, der de sang "Remember, remember, the fifth of November; The Gunpowder treason and plot" og brente Guy Fawkes-dukker på bålet. Rimelig grotesk barnetradisjon, vil jeg si. Only in Britain.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hengt og partert, mener jeg å huske.

Hung, drawn and quartered høres vel omtrent riktig ut?

Og Rubicon er elven som Cæsar krysset da han sa "terningen er kastet", ja. I overført betydning "the point of no return".

Gammel 29-11-07, 09:45   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Wikipedia sier forresten at de ikke kom så langt som til å henge, skjære opp og partere Guy Fawkes selv, fordi han greide å hoppe ned fra galgen der han skulle henges og dermed brakk nakken. Da tenker jeg de var skuffet. (Ikke rart de har måttet brenne ham symbolsk hvert eneste år siden.)

Gammel 29-11-07, 10:23   #9
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Angående Bonfire day og Gay Fawkes så går britiske unger rundt i forkant med sin "guy" og tigger. "a penny for the guy". Det legges av enkelte mye arbeid i en guy. Noen ganger får denne dukken også et ansikt som en slags protest. Det er da ikke barnas Guy.

Jeg har sett mange med Mrs Thatcher masker.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 11:00   #10
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda

Jeg leste om Guy Fawkes første gang i en Paddington-bok da jeg var barn, der de sang "Remember, remember, the fifth of November; The Gunpowder treason and plot"

Dette diktet sitter spikret hos meg også, etter at vi lærte det på barneskolen. Jeg har med andre ord fulgt oppfordringen i de første linjene.

Gammel 29-11-07, 11:06   #11
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Dette diktet sitter spikret hos meg også, etter at vi lærte det på barneskolen. Jeg har med andre ord fulgt oppfordringen i de første linjene.

Det sitter som spikret hos meg også, selv om jeg var 20 før jeg hørte det har jeg ingen problemer med å vite når Bonfirenight er.

Gammel 29-11-07, 13:26   #12
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Når bøker referer til Guy, er det som til en opprører da skulle man tro?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 13:31   #13
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Når bøker referer til Guy, er det som til en opprører da skulle man tro?

Det spørs jo på sammenhengen. Guy kan jo bety "fyr" men om du mener Guy Fawkes er det vel mere som "traitor" enn som opprører. Opprører kan jo være positivt.

Hadde han klart det ville han nok vært husket som opprørshelt heller en Landsforeder.

Gammel 29-11-07, 15:04   #14
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å spore av litt (sorry, Daffy):

Mulig dette også er noe man burde vite, men hva betyr "Et in Arcadio ego" og hvor kommer det opprinnelig fra? Har det noe med et maleri å gjøre? (Har lest Brideshead Revisited, derav spørsmålet).

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:40.