Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Jeg skal male stuen

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-07, 22:05   #1
Stikka
...

Stikka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg skal male stuen

Eller, ikke jeg da, men malerene. Men jeg må velge farge og det er minst like vanskelig har jeg funnet ut. Hvit er jo ikke bare hvit. Jeg skal ha en lys stue. Både vegg, tak og lister skal males. Gulvet skal byttes også, så dette blir en total forvandling fra en mørk, mørk grotte til en deilig, lys stue. Det er ihvertfall planen, bare jeg kan finne riktige farger.

Noen som kan hjelpe? Jeg lurer litt på Chi til veggene, men hva bruker jeg da på lister og tak? Damen i butikken foreslo Skumring til vegger og Lys Antikk til taket, men Skumring så så mørk ut. Vil jo ikke ha grå vegger.

Gammel 29-11-07, 12:14   #2
Ekkir
Bree

Ekkir sin avatar

Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Sv: Jeg skal male stuen

Jeg ville valgt vanlig hvitt til tak og lister og funnet en annen hvitfarge som du synes ser pent ut til det til veggene.

Gammel 29-11-07, 12:22   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har S0502-Y over alt. Hadde vi malt et eldre hus ville vi valgt eggehvit 0502-Y ettersom industrihvit før var 0502-Y (nå er den i de aller fleste tilfeller S0502-Y).

Gammel 29-11-07, 13:00   #4
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Skumring er en deilig farge. Den er etter min oppfatning ikke mørk, men består kun av hvitt og svart, og varierer derfor mye etter lyset. Vi har malt alle vegger i skumring, alle tak i helhvit.

Gammel 29-11-07, 13:40   #5
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har lys antikk på alle vegger. Veldig fornøyd med det.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 14:11   #6
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har Magnolia, og elsker den!! Den forandrer seg også etter lyset. Den er hvit, men ikke hvit.

Gammel 29-11-07, 14:19   #7
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

På kjøkkenet har vi malt vegger, tak, lister og skapstammer i chi, og skapdørene er sprøytemalt i skumring. Skumring er en veeeeldig lys gråfarge.
Vi skal også igang med å male stua, både tak og vegger. Der skal vi ha chi på veggene, og vanlig hvit (den fargen som er på ferdigmalte dører og lister) i tak og på lister. Har hatt vannskade fra kjøkkenet, så vi får byttet gulv også. Gleder meg til en lys og trivelig stue!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 15:13   #8
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi er veldig fornøyde med vårt nymalte og helhvite hus.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 15:13   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

På kjøkkenet har vi malt vegger, tak, lister og skapstammer i chi, og skapdørene er sprøytemalt i skumring. Skumring er en veeeeldig lys gråfarge.
Vi skal også igang med å male stua, både tak og vegger. Der skal vi ha chi på veggene, og vanlig hvit (den fargen som er på ferdigmalte dører og lister) i tak og på lister. Har hatt vannskade fra kjøkkenet, så vi får byttet gulv også. Gleder meg til en lys og trivelig stue!

Den fargen som er på ferdigmalte dører og lister er eggehvit og ikke ren (vanlig hvit).

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 15:47   #10
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Den fargen som er på ferdigmalte dører og lister er eggehvit og ikke ren (vanlig hvit).

Ok. Har bare sett koden, så for meg er den hvit.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 15:57   #11
Evita
Superduperaktiv

Evita sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Evita er populærEvita er populærEvita er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Vi har lys antikk på alle vegger. Veldig fornøyd med det.

Denne har vi også, synes den er veldig fin.

Evita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 16:53   #12
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Vi har letthet på veggene og er veldig fornøyd med det.
Er en knekk av sort i den, så den passer til alt av farger. Julerødt som limegrønt.

Gammel 29-11-07, 18:51   #13
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvilke farger består Chi av da? Jeg vil ikke ha noe med gult i. Gulvet blir eik med hvit matt lakk, så det er litt gråaktig.

Opprinnelig lagt inn av Ekkir, her.

Jeg ville valgt vanlig hvitt til tak og lister og funnet en annen hvitfarge som du synes ser pent ut til det til veggene.

Ja det var det som var planen. Men jeg har gått meg litt vill i alle hvitfargene.

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Vi har S0502-Y over alt. Hadde vi malt et eldre hus ville vi valgt eggehvit 0502-Y ettersom industrihvit før var 0502-Y (nå er den i de aller fleste tilfeller S0502-Y).

Og forskjellen er?

Gammel 29-11-07, 19:00   #14
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forskjellen er at S foran NCS-koden betyr at det er 2. utgave av basisfargene. I praksis blir det ørliten forskjell. Hvis man bor i et hus med standardhvite dører så er disse høyst sannsynlig malt i 0502-Y hvis de er av eldre dato eller S0502-Y hvis de er av nyere dato. Det samme gjelder ferdigmalt standardhvitt listverk. For å slippe en fargenyanseforskjell hvis man ønsker å male veggene i standardhvitt så ville jeg derfor siktet meg inn på samme standardhvit.

Gammel 29-11-07, 19:32   #15
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

Ok. Takk for forklaringen.

Her i huset finnes ingenting i standard hvitt. Finnes ikke en hvit list eller et hvitt vindu eller noe som er ferdigmalt i det hele tatt tror jeg. I stuen skal gulvlister, taklister, dørkarmer og dører males. Så jeg trenger ikke tenke på fargeforskjeller.

På fargekartet så er Chi mye lysere enn egghvit, altså 1001. Jeg ser på Lady sitt fargekart. Blir ikke lister og tak seende gule ut da?

Gammel 29-11-07, 19:36   #16
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Hvis man maler i Chi så bør man sikte seg inn på tilsvarende hvitfarge eller helhvitt på lister og tak, ja. (Har vært hos noen venner som kjøpte et hus og gikk straks i gang med å male i Chi. Etterpå oppdaget de at de må gå i gang med å male listverk, vindusforinger, vinduer og dører i tillegg til å bytte ut stikkontakter for å unngå at disse elementene ser innrøykte ut.)

Gammel 29-11-07, 19:55   #17
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

Hvite stikkontakter har vi, men det er ikke det største problemet å få byttet.

Så da kan jeg male Chi både dører, vegger og lister? Eller bør man ha litt forskjell på vegger og tak?

Gammel 29-11-07, 19:58   #18
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Jeg synes ikke man trenger å ha forskjell på vegger og tak så lenge man har en lys veggfarge. (Mørkere veggfarger som f.eks. lys toscana synes jeg krever hvitt tak.)

Ofte så vil man ha forskjellige glansgrader også - forskjellige glansgrader oppleves som en liten fargeforskjell i seg selv. (F.eks. helmatt tak, silkematte vegger, helmatt listverk ved tak og halvblank listverk ved gulv.)

Gammel 29-11-07, 21:42   #19
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Vi har en farge som heter Ida på stua,kjøkkenet og gangen. Den er veldig fin og lys,men har litt mer farge i seg enn eggehvit (S0502-Y) På kjøkkenet og stua ser det noen ganger ut som at det er to forskjellige farger,men det er det ikke Det kommer jo veldig an på lyset i rommet hvordan fargen ser ut..

Gammel 29-11-07, 21:45   #20
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ILY, her.

eggehvit (S0502-Y)

Bare en presisering - "Eggehvit" et Jotuns betegnelse på fargen 0502-Y. Jotuns betegnelse på S0502-Y er "Bomull".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:56.