Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mor vs. far

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-07, 01:44   #1
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Mor vs. far

Min Kjære og jeg har alltid vært enige om full likestilling i foreldrerollen. Med dette mener jeg at barna skal ha to likeverdig foreldre, mor er på ingen måte overordnet far. (Min venninne mener hun har lest at barn egentlig ikke trenger en farsfigur før 5 års alderen. )

Vi har nå vært foreldre i litt over 3 måneder. Hvorfor er det sånn at det bare er jeg som lider av konstante bekymringer og/eller dårlig samvittighet? Jeg bekymrer meg for om dronningen blir for lite stimulert, eller kanskje overstimulert? Er jeg dårlig mor som allerede har hatt barnevakt to netter, eller er det bra hun får et nært forhold til besteforeldre allerede nå? Jeg glemte D-vitamindråpene noen dager, har jeg gjort slik at hjernen hennes ikke utvikles på best mulig måte? Osv, osv. Hvorfor må jeg be mannen om å skifte bleie og kle på henne når jeg har dårlig tid og skal ut av huset? Ser han det bare ikke, eller er det fordi jeg er i permisjon og er mest vant til dette? Hvorfor klarer han å spontant dra til en kammerat, mens jeg må planlegge i den minste detalj og fortsatt lure på hva slags mor jeg er som forlater den lille jenta for egoistiske grunner? Hvorfor må jeg si ifra at jeg skal trene i kveld så du må være hjemme, mens han tar det for gitt? Noen ganger for jeg inntrykk av at jeg er et monster som lever et eget liv før hun er fyllt 2 år. Eller er jeg egentlig bare en sunn mor? :svett: Jeg forguder min datter over alt, men jeg savner å diskutere verdensproblemer med mine venninner over en flaske vin eller to.

Er det sånn morsrollen er? Vil far oppleve det samme når det er hans tid til å ha permisjon? Er dette vanlig, eller er vi ikke så likestillte som vi trodde?

Det skal sies at jeg er ganske trygg på min egen morsrolle sånn egentlig, men lurer i blant når jeg leser om disse som ikke har forlatt huset de første 6 månedene. Og hvorfor er far så avslappet?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 01:52   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mor vs Far

Du er fortsatt i unntakstilstand. Det går seg til etter hvert. Jeg tror det er et sunnhetstegn at du tenker på disse tingene, og savner å være deg selv sammen med venninner - men du trenger ikke være redd fordi du ikke greier å slappe av og "stikke fra" babyen nå, det er det mange som ikke kan, men som greier det helt fint noen måneder senere.

Det du beskriver, er høyst vanlig; far vil sannsynligvis ikke oppleve det samme som du gjør nå, men det betyr ikke at dere ikke er likestilte som foreldre. Kanskje du kommer til å bekymre deg mer over detaljer enn ham også senere, men det gjør da ikke noe. Det er vel egentlig bare en fordel å utfylle hverandre og bidra på litt forskjellige måter.

Jeg tror de fleste, også de mest likestilte, opplever at mor har/får en mer "dominerende" rolle de aller første månedene. Det henger vel sammen med mange ting - hormoner og amming er delforklaringer - og man kan fint vri dette etter hvert slik at foreldrene blir mer likestilte som omsorgspersoner. Men det er nok lurt å være bevisst på det, og gjøre en viss innsats for å overlate babyen til pappa ofte (og faktisk gjøre det, ikke henge over dem og mase).

Gammel 08-12-07, 01:58   #3
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Det går seg nok til skal du se.

Vi er også veldig likestilte, og det er ikke noe jeg sier fordi det er "riktig", det er bare veldig naturlig for oss. Jeg er ikke så veldig huslig hønemor av natur, og pappaen i huset ser det som en selvfølge å være tilstede for barna sine. Minsten på 9 mnd er nok mest avhengig av meg enda, men snuppelure på fem er minst like knyttet til pappaen sin, og har vært det lenge. Det jevner seg ut etter babystadiet.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 02:18   #4
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Det er godt å lese svarene deres. Jeg vet det vel at det er sånn, men jeg var virkelig ikke forberedt på at jeg skulle bli så "mamma". Innlegget mitt er nok noe farget av at jeg sitter oppe med overvåken baby, mens kjære sover etter noen øl hos en kammerat. Jeg unner han det virkelig, men jeg unner meg selv det også. Nå har jeg allerede hatt noen alenekvelder, men de tynges litt av denne snikende dårlige samvittigheten.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 02:48   #5
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Du har nok rett i dine mistanker. Det er forskjell på oss. Menn og kvinner har kjønnsforskjeller. Det er bare ikke blitt forsket nok på, pga det store fokuset på likestilling.

Vi er født ulike.
Fra jentebabyer blir født søker de etter ansikter. Blikkontakt.
Guttebabyer blir fra fødselen av like gjerne fenget av objekter. Ikke mest blikkontakt.

Kvinnelige hjerner har en større aktivitet i hjernen som vises på plassen der empati holder til i hjernen. Kvinnelige hjerner har mere empati. Kvinner vil derfor ha lettere for å naturlig vise omsorg for små barn, enn det menn har. Ta en test selv, med en fremmed baby i et rom og så en og en kvinne i rommet, å se forskjellen på oppførselen i forhold til når det kun er en og en tilfeldig mann i rommet. Kvinnene er de som i klart flertall vil vise omsorg og entusiasme for den fremmede babyen, i forhold til de mennene som gjør det.

-Eller se bare på nettet her. Hvor mange millioner damer er det som logger seg på internett å prater i 100000timesvis om barns ve og vel? Spør om overhodet alt som kan omhandle barna, gir råd og trøster rundt seg.. I forhold til antall menn som bruker tid på det samme?
-Hvor mange menn er det som skriver flere A4-ark med beskrivelser til barnepassere, og som til enhver tid vet hva barna gjør, i forhold til kvinnene?
-Se bare hvor få kvinner som gir blaffen i småbarna sine, å gjerne stikker fra familien, i forhold til menn som faktisk gjør det.

Vi er forskjellige. Genetisk så er i hovedskap kvinnene skapt til denne oppgaven. Vi er designet slik at vi har egenskapene som er egnet til den.

Vi klarer å høre to forskjellige like ord samtidig med øreklokker, mens menn kun klarer å høre det ene. Dette fordi vi kvinner bruker begge hjernehalvdelene samtidig for å bearbeide informasjonen, mens menn bruker kun den ene til dette. Menn derimot har mye sterkere romfølelse, å er derfor god på bedømme avstander og samtidig ha treffsikkerhet. De har masse testosteron som gjør at de vil konkurrere for å fysisk hevde seg. Dette er egenskaper de er sterkere på enn oss. Fakta. Like fakta som at vi er sterkere på empati.

Det er noen kvinner som har hjerner som er mere lik menn sine, enn de fleste andre kvinner. De har hatt testosteronpåvirkning i løpet av tiden de var i livmoren. Det gjør at de er sterkere på menn sine egenskaper, og kansje svakere på kvinners egenskaper. Likedan er det noen menn som på noen områder, har kvinnelige hjerneegenskaper av andre årsaker. Men i all hovedsak så er disse forskjellene knyttet til kjønn.

Det er i hovedsak vi kvinner som er genetisk designet med de egenskapene som gjør at vi er sterke på å ta vare på barn. Som gjør oss veldig programmert til å automatisk vise omsorg, når noen trenger oss.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 02:55   #6
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

God skrevet nam

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 08:05   #7
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det ene og alene skyldes at det er du som har permisjonen nå. Dere har kanskje fordelt ansvaret slik at du har nattansvaret slik at mannen skal være uthvilt når han skal på jobb?

Jeg var så syk etter fødsel og da vi endelig kom ut fra sykehuset så ble jeg så opptatt med pumpeprosjekt at jeg ikke byttet en eneste bleie eller hadde en eneste mating av barnet før han var over en måned gammel. Så måtte jeg lære meg det. Det gikk fint det også. Vi var begge hjemme i 10 uker etter fødsel - og etter det delte vi permisjonen. For oss var det dermed umulig ikke å bli likestilte i omsorgsrollen.

Gammel 08-12-07, 08:06   #8
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men selv om vi er forskjellige betyr det ikke at vi ikke kan ta like stor del av foreldrerollen. Jeg var nok en slik mor som Pia beskriver de første månedene barna var små, men sakte men sikkert så lot jeg mannen slippe mer og mer til, og nå er han omtrent like flink som meg til å tenke detaljer, planlegge dagen etter hva familien trenger og han er en helt superduper fantastisk pappa. Men det har krevd at jeg har lært meg å slakke litt på kravene, det gjør for eksempel ingenting om jentungen blir sendt i barnehagen med rosa genser og rød bukse, så lenge hun har nok klær sånn at hun er varm og god når hun er ute og leker.

Jeg måtte lære meg å la han få skape sin foreldrerolle på samme måte som jeg skapte min, bare at for meg så skjedde det hele mye mer naturlig, siden jeg var den som var hjemme nesten et år i permisjon, jeg var den som ammet og jeg var den som brukte timer etter timer på å finne ut informasjon om alt mulig som var babyrelatert.

Gammel 08-12-07, 08:23   #9
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så mye du kunne om dette, nam!
Interessant.

Jeg opplever det på samme måten som deg, Pia.
Samtidig så tenker jeg at "likestillte" ikke betyr "like".

Mannen min er akkurat like glad i barna som jeg, og han synes de er det viktigste i hele verden.
Men han er veldig mye mer avslappet enn meg i forhold til det meste.
Av og til synes jeg det blir sløvt - og da sier jeg i fra. Og det er ikke alltid vi er enige om hvor grensen mellom avslappet og sløv går...

Jeg tenker at det er meningen at vi skal utfylle hverandre, og jeg er glad for å ha en avslappet mann som balanserer mine hønemortendenser.

Det er nok også sånn at jo mer ansvar vi tar, jo mindre tar mannen.
Je har alltid vært bevisst på å unngå å deltaljinstruere mannen når jeg skal bort en kveld eller en lengre periode. Barna overlever jo andre mate-, sove- påkledningsrutiner enn mine...

Gammel 08-12-07, 08:27   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bra skrevet, nam.

Sist redigert av Dixie Diner : 08-12-07 kl 08:47.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 08:35   #11
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Hvorfor må jeg be mannen om å skifte bleie og kle på henne når jeg har dårlig tid og skal ut av huset? Ser han det bare ikke, eller er det fordi jeg er i permisjon og er mest vant til dette? Hvorfor klarer han å spontant dra til en kammerat, mens jeg må planlegge i den minste detalj og fortsatt lure på hva slags mor jeg er som forlater den lille jenta for egoistiske grunner? Hvorfor må jeg si ifra at jeg skal trene i kveld så du må være hjemme, mens han tar det for gitt?

Han har kanskje mentalt plassert hovedansvaret hos deg, og ser ut til å oppfatte sin rolle som "far hjelper til"? Altså at han ubevisst ser det som barnet som ditt hovedansvar og derfor lar det være din jobb å ha kontroll på bleieskift og planlegging, selv om han sikkert "stiller opp" når du ber han om det? At han tar det for gitt at han kan trene/stikke ut når som helst akkurat som da dere var uten barn syns jeg er rart.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror de fleste, også de mest likestilte, opplever at mor har/får en mer "dominerende" rolle de aller første månedene. Det henger vel sammen med mange ting - hormoner og amming er delforklaringer - og man kan fint vri dette etter hvert slik at foreldrene blir mer likestilte som omsorgspersoner. Men det er nok lurt å være bevisst på det, og gjøre en viss innsats for å overlate babyen til pappa ofte (og faktisk gjøre det, ikke henge over dem og mase).

Jepp. Og kanskje en ide som gir deg mer egentid og samtidig gjør far mer selvstendig, er å ta noen venninnekvelder/dager (fint med helg) mens far og barn er for seg selv mer enn bare 2-3 timer (jeg aner jo ikke hvor mye far har vært alene med barnet, så jeg bare tipper på at han kanskje ikke har hatt så mange hele dager alene?).

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Det er noen kvinner som har hjerner som er mere lik menn sine, enn de fleste andre kvinner. De har hatt testosteronpåvirkning i løpet av tiden de var i livmoren. Det gjør at de er sterkere på menn sine egenskaper, og kansje svakere på kvinners egenskaper. Likedan er det noen menn som på noen områder, har kvinnelige hjerneegenskaper av andre årsaker. Men i all hovedsak så er disse forskjellene knyttet til kjønn.

Det er i hovedsak vi kvinner som er genetisk designet med de egenskapene som gjør at vi er sterke på å ta vare på barn. Som gjør oss veldig programmert til å automatisk vise omsorg, når noen trenger oss.

Hjernen er alene? Jeg savner ideen om kjønnsroller i utgreiingen om hjerneforskjellene på kjønnene. Jeg syns også du legger vel mye i forskjellene som forskningen indikerer, jeg har i hvert fall oppfattet det slik at det er tendenser, ikke kategoriske forskjeller når vi snakker om romfølelse, empati osv. Å bruke hjerneforskjeller som forklaring på at far ikke klarer å huske at det er lurt å skifte juniors 4 timer gamle bleie før hele familien legger ut på en lengre handletur, det syns jeg er skivebom.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 08:43   #12
mumrik
Egenial

mumrik sin avatar

Hvor: Trondheim
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg måtte lære meg å la han få skape sin foreldrerolle på samme måte som jeg skapte min, bare at for meg så skjedde det hele mye mer naturlig, siden jeg var den som var hjemme nesten et år i permisjon, jeg var den som ammet og jeg var den som brukte timer etter timer på å finne ut informasjon om alt mulig som var babyrelatert.

Jeg tror dette er en "felle" mange mødre går i. De har en idé om at likestilt betyr lik, og forventer at farsrollen skal være lik morsrollen. Når far ikke klarer å levere, så blir han skviset ut og stemplet som udugelig. Da er det godt å ha forum der man anonymt kan sukke oppgitt over mannens utilstrekkelighet.

Det var litt satt på spissen, og ikke i retning HI i det hele tatt. Dere har vært forelder i tre måneder, Pia, og er fremdeles i fasen hvor dere prøver å finne hode og hale på den nye verdensordningen. Prøv å ikke fokusere så mye på dårlig samvittighet, og gjør det som føles naturlig for dere begge.

mumrik er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 08:44   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bare ikke blitt forsket nok på, pga det store fokuset på likestilling.

Sorry, nå måtte jeg bare: Det får da være måte på hva man skal beskylde likestillingen for.

Opprinnelig lagt inn av Zoë

Så mye du kunne om dette, nam!

Nam referer bare til ett program som gikk på NRK i forigårs. Og for å utdype litt: De testene de gjorde i det programmet beviser ikke at det er medfødte forskjeller på empati, den beviser bare at det enten er det, eller miljø, kultur, historie og oppdragelse.

Ellers til Pia: Jeg kjenner meg igjen i det du skriver og signerer Skilpadda helhjertet.

Sist redigert av Tallulah : 08-12-07 kl 09:07. Årsak: utdype litt.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 08:47   #14
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

nam, hva er forresten kildene dine? Jeg har søkt litt nå, men har problemer med å finne gode kilder.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 09:37   #15
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Sorry, nå måtte jeg bare: Det får da være måte på hva man skal beskylde likestillingen for.

Hvor mye forskning er gjort på kjønnsforskjeller i Norge? Litt rart at kjønnsforskjeller overhodet ikke har kommet opp i debattene når det gjelder omsorg av barn, eller andre likestillingsområder. At det ikke kommer fram i det hele tatt. Fokuset på likestilling er veldig sterkt. Samtidig som det gies ikke fokus på at menn og kvinner er forskjellige. Menn og kvinner har områder de hovedsaklig er sterkere og svakere på, grunnet kjønn. Og merkelig nok sier ingen noe om det.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nam referer bare til ett program som gikk på NRK i forigårs. Og for å utdype litt: De testene de gjorde i det programmet beviser ikke at det er medfødte forskjeller på empati, den beviser bare at det enten er det, eller miljø, kultur, historie og oppdragelse.

Ellers til Pia: Jeg kjenner meg igjen i det du skriver og signerer Skilpadda helhjertet.

Så du vet at jeg bare til ett program. Det var jo spesielt.
Ja, jeg har sett forskerforsøket som ble vist på Nrk, og tidligere har jeg sett dokumentarer på Discovery om kjønnsforskjeller. Og som eksemplene jeg ga.. Det går faktisk an å tenke selv. Det er ikke da vanskelig å se at det er forskjell på damer og menn, spesielt når det kommer til omsorg.

Forskjellene på nyfødte barn viser at dette er kjønnsbaserte forskjeller. Som ikke er tillærte. Hjernescanninger er ny kunnskap, som viser uten tvil viser forskjellene med empati fysisk i menns og kvinners hjerner.

Av en eller annen grunn har altså vi kvinner egenskapene som gjør oss bedre egnet til å ta vare på små barn.
Enten du liker det, eller ei.

(Å nei, jeg sier ikke at dette derfor er kun kvinnenes ansvar. Eller at menn ikke gode omsorgspersoner. Men det er slik at kvinnene er de som plages med samvittigheten av å forlate barna. Kvinnene er laget slik. )

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 09:51   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor mye forskning er gjort på kjønnsforskjeller i Norge? Litt rart at kjønnsforskjeller overhodet ikke har kommet opp i debattene når det gjelder omsorg av barn, eller andre likestillingsområder. At det ikke kommer fram i det hele tatt. Fokuset på likestilling er veldig sterkt. Samtidig som det gies ikke fokus på at menn og kvinner er forskjellige. Menn og kvinner har områder de hovedsaklig er sterkere og svakere på, grunnet kjønn. Og merkelig nok sier ingen noe om det.

For det første så trengs ikke slik forskning gjøres i Norge for at det skal være relevant. For det andre, hva vet du om hvor mye slik forskning som er gjort? For det tredje, forskjeller og likheter mellom menn og kvinner er en vesentlig del av likestillingsdebatten, så jeg er ikke helt sikker på hvilken debatt du har fulgt.

Så du vet at jeg bare til ett program. Det var jo spesielt.

Nei, jeg vet ikke at det er det eneste programmet du har sett, men jeg vet at så godt som alt du skrev i det forrige innlegget ditt kom fra det programmet. Uten at du henviste til kilden du hadde det fra.

Av en eller annen grunn har altså vi kvinner egenskapene som gjør oss bedre egnet til å ta vare på små barn.
Enten du liker det, eller ei.

Nå vet jeg ikke helt hvilke egenskaper du sikter til? Pupper som gjør at vi kan amme? Empati? Bruk av to hjernehalvdeler samtidig? Det er ekstremt vanskelig å "bevise" hva som er medfødt eller som en konsekvens av miljø, historie, kultur og oppdragelse. Men gi meg gjerne link til seriøse kilder som kan det.

Sist redigert av Tallulah : 08-12-07 kl 10:09.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 09:54   #17
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mor vs. far

Hos oss var det omvendt. Far var hjemme, og jeg studerte på fulltid. Jeg kom sliten hjem og skulle overta stellet av Poden, som jeg ikke kjente like godt som Temmern gjorde.

Jeg syns det var vanskelig. "Du må jo snakke med ham mens du gir han grøt!" sa Temmern og snakket med babyen mens han lurte i han grøten. Da var det nok. "Du må jo gi meg tid til å finne ut hva jeg skal si til ham!"

Summa summarum - det krever tilpassning, og det krever at den forelderen som er mest sammen med barnet tar sjansen på å slippe den andre til.

(Jeg var så sliten at hadde jeg ikke ammet, hadde jeg bare meldt meg ut. Jeg forstår godt at enkelte menn melder seg ut, uten at jeg skal forsvare det.)

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 10:06   #18
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Er det sånn morsrollen er? Vil far oppleve det samme når det er hans tid til å ha permisjon? Er dette vanlig, eller er vi ikke så likestillte som vi trodde?

Det skal sies at jeg er ganske trygg på min egen morsrolle sånn egentlig, men lurer i blant når jeg leser om disse som ikke har forlatt huset de første 6 månedene. Og hvorfor er far så avslappet?

Det å være likstilte betyr ikke at man er like. Jeg tror det du beskriver er litt typisk, jeg kjenner meg i hvert fall godt igjen, til tross for at vi også er opptatte av å ikke gjøre foreldrerollen veldig stereotyp. Det handler ikke om hvem som er best egnet eller hvem som har maten. Sannsynligvis handler det litt om at du som er hjemme går veldig opp i dette akkurat nå, det er jo en kjennsgjerning at livet blir litt snevert når alt dreier seg om bleieskift og mat (jeg er hjemme med en på 2 måneder).

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 10:38   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jepp. Og kanskje en ide som gir deg mer egentid og samtidig gjør far mer selvstendig, er å ta noen venninnekvelder/dager (fint med helg) mens far og barn er for seg selv mer enn bare 2-3 timer (jeg aner jo ikke hvor mye far har vært alene med barnet, så jeg bare tipper på at han kanskje ikke har hatt så mange hele dager alene?).

Mannen min var veldig oppsatt på at jeg skulle komme meg ut og se film og gå på kafé og snakke med andre voksne og ikke "sitte hjemme og bli kjedelig", og det tror jeg er et godt råd til mange andre også. Dessuten hadde han f.eks. ansvaret for bading og kveldsstell stort sett hele det første året, siden jeg var hjemme med poden hele dagen og dette var på en måte det eneste det passet at han fikk hovedansvar for, og det ble en hyggelig greie for dem to. Og han skiftet nesten alle bleiene de første månedene; jeg brukte jo så mye tid på amming, så hvis faren skulle få noe særlig våkentid sammen med ham, måtte det bli under bleieskift (som jo er mye mer av en kosestund enn en ekkel plikt, spesielt på de helt små babyene).

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Hjernen er alene? Jeg savner ideen om kjønnsroller i utgreiingen om hjerneforskjellene på kjønnene. Jeg syns også du legger vel mye i forskjellene som forskningen indikerer, jeg har i hvert fall oppfattet det slik at det er tendenser, ikke kategoriske forskjeller når vi snakker om romfølelse, empati osv. Å bruke hjerneforskjeller som forklaring på at far ikke klarer å huske at det er lurt å skifte juniors 4 timer gamle bleie før hele familien legger ut på en lengre handletur, det syns jeg er skivebom.

Enig igjen. Om det så skulle være statistiske tendenser til kjønnsforskjeller (som jeg jo tror selv også), så er ikke dette en forklaring for manglende bleieansvar som man bare skal slå seg til ro med. Kanskje fedre har en annen tilnærming og en annen holdning til babyer enn mødre har - det er for det første ikke noe problem, og det betyr for det andre ikke at de ikke er i stand til å ta seg av babyene. (Det er også store forskjeller fra én mamma til en annen når det gjelder hvor "hønemorete" og detaljstyrende de er, uten at dette behøver bety at den ene gjør det feil og den andre riktig.)

Gammel 08-12-07, 10:48   #20
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helhjertet på Skilpaddas og torskens side her. Det hadde jammen vært trist og nedslående om mannehjernen var designet slik at den dessverre ikke mestret bleieskifting.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.