|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Mor vs. farMin Kjære og jeg har alltid vært enige om full likestilling i foreldrerollen. Med dette mener jeg at barna skal ha to likeverdig foreldre, mor er på ingen måte overordnet far. (Min venninne mener hun har lest at barn egentlig ikke trenger en farsfigur før 5 års alderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Mor vs FarDu er fortsatt i unntakstilstand.
![]() |
#3 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Mor vs FarDet går seg nok til skal du se. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Sv: Mor vs FarDet er godt å lese svarene deres. Jeg vet det vel at det er sånn, men jeg var virkelig ikke forberedt på at jeg skulle bli så "mamma". Innlegget mitt er nok noe farget av at jeg sitter oppe med overvåken baby, mens kjære sover etter noen øl hos en kammerat. Jeg unner han det virkelig, men jeg unner meg selv det også. Nå har jeg allerede hatt noen alenekvelder, men de tynges litt av denne snikende dårlige samvittigheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Ser flere sider enn..
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mor vs FarDu har nok rett i dine mistanker. Det er forskjell på oss. Menn og kvinner har kjønnsforskjeller. Det er bare ikke blitt forsket nok på, pga det store fokuset på likestilling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Nysgjerrig
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mor vs FarGod skrevet nam
![]() |
#7 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mor vs FarJeg tror det ene og alene skyldes at det er du som har permisjonen nå. Dere har kanskje fordelt ansvaret slik at du har nattansvaret slik at mannen skal være uthvilt når han skal på jobb?
![]() |
#8 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Mor vs FarMen selv om vi er forskjellige betyr det ikke at vi ikke kan ta like stor del av foreldrerollen. Jeg var nok en slik mor som Pia beskriver de første månedene barna var små, men sakte men sikkert så lot jeg mannen slippe mer og mer til, og nå er han omtrent like flink som meg til å tenke detaljer, planlegge dagen etter hva familien trenger og han er en helt superduper fantastisk pappa. Men det har krevd at jeg har lært meg å slakke litt på kravene, det gjør for eksempel ingenting om jentungen blir sendt i barnehagen med rosa genser og rød bukse, så lenge hun har nok klær sånn at hun er varm og god når hun er ute og leker.
![]() |
#9 |
By the Sea
|
![]() Sv: Mor vs FarSå mye du kunne om dette, nam!
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Mor vs FarBra skrevet, nam.
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 08-12-07 kl 08:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
<*(((<
|
![]() Sv: Mor vs Far
Han har kanskje mentalt plassert hovedansvaret hos deg, og ser ut til å oppfatte sin rolle som "far hjelper til"? Altså at han ubevisst ser det som barnet som ditt hovedansvar og derfor lar det være din jobb å ha kontroll på bleieskift og planlegging, selv om han sikkert "stiller opp" når du ber han om det? At han tar det for gitt at han kan trene/stikke ut når som helst akkurat som da dere var uten barn syns jeg er rart.
Jepp. Og kanskje en ide som gir deg mer egentid og samtidig gjør far mer selvstendig, er å ta noen venninnekvelder/dager (fint med helg) mens far og barn er for seg selv mer enn bare 2-3 timer (jeg aner jo ikke hvor mye far har vært alene med barnet, så jeg bare tipper på at han kanskje ikke har hatt så mange hele dager alene?).
Hjernen er alene? Jeg savner ideen om kjønnsroller i utgreiingen om hjerneforskjellene på kjønnene. Jeg syns også du legger vel mye i forskjellene som forskningen indikerer, jeg har i hvert fall oppfattet det slik at det er tendenser, ikke kategoriske forskjeller når vi snakker om romfølelse, empati osv. Å bruke hjerneforskjeller som forklaring på at far ikke klarer å huske at det er lurt å skifte juniors 4 timer gamle bleie før hele familien legger ut på en lengre handletur, det syns jeg er skivebom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Egenial
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror dette er en "felle" mange mødre går i. De har en idé om at likestilt betyr lik, og forventer at farsrollen skal være lik morsrollen. Når far ikke klarer å levere, så blir han skviset ut og stemplet som udugelig. Da er det godt å ha forum der man anonymt kan sukke oppgitt over mannens utilstrekkelighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
Sorry, nå måtte jeg bare:
Nam referer bare til ett program som gikk på NRK i forigårs. Og for å utdype litt: De testene de gjorde i det programmet beviser ikke at det er medfødte forskjeller på empati, den beviser bare at det enten er det, eller miljø, kultur, historie og oppdragelse.
Sist redigert av Tallulah : 08-12-07 kl 09:07. Årsak: utdype litt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Ser flere sider enn..
![]() ![]() ![]() |
Hvor mye forskning er gjort på kjønnsforskjeller i Norge? Litt rart at kjønnsforskjeller overhodet ikke har kommet opp i debattene når det gjelder omsorg av barn, eller andre likestillingsområder. At det ikke kommer fram i det hele tatt. Fokuset på likestilling er veldig sterkt. Samtidig som det gies ikke fokus på at menn og kvinner er forskjellige. Menn og kvinner har områder de hovedsaklig er sterkere og svakere på, grunnet kjønn. Og merkelig nok sier ingen noe om det.
Så du vet at jeg bare til ett program. Det var jo spesielt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
For det første så trengs ikke slik forskning gjøres i Norge for at det skal være relevant. For det andre, hva vet du om hvor mye slik forskning som er gjort? For det tredje, forskjeller og likheter mellom menn og kvinner er en vesentlig del av likestillingsdebatten, så jeg er ikke helt sikker på hvilken debatt du har fulgt.
Nei, jeg vet ikke at det er det eneste programmet du har sett, men jeg vet at så godt som alt du skrev i det forrige innlegget ditt kom fra det programmet. Uten at du henviste til kilden du hadde det fra.
Nå vet jeg ikke helt hvilke egenskaper du sikter til? Pupper som gjør at vi kan amme? Empati? Bruk av to hjernehalvdeler samtidig? Det er ekstremt vanskelig å "bevise" hva som er medfødt eller som en konsekvens av miljø, historie, kultur og oppdragelse. Men gi meg gjerne link til seriøse kilder som kan det.
Sist redigert av Tallulah : 08-12-07 kl 10:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Mor vs. farHos oss var det omvendt. Far var hjemme, og jeg studerte på fulltid. Jeg kom sliten hjem og skulle overta stellet av Poden, som jeg ikke kjente like godt som Temmern gjorde.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Mor vs. far
Det å være likstilte betyr ikke at man er like. Jeg tror det du beskriver er litt typisk, jeg kjenner meg i hvert fall godt igjen, til tross for at vi også er opptatte av å ikke gjøre foreldrerollen veldig stereotyp. Det handler ikke om hvem som er best egnet eller hvem som har maten. Sannsynligvis handler det litt om at du som er hjemme går veldig opp i dette akkurat nå, det er jo en kjennsgjerning at livet blir litt snevert når alt dreier seg om bleieskift og mat (jeg er hjemme med en på 2 måneder). |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
flisespikker
|
Enig igjen. Om det så skulle være statistiske tendenser til kjønnsforskjeller (som jeg jo tror selv også), så er ikke dette en forklaring for manglende bleieansvar som man bare skal slå seg til ro med. Kanskje fedre har en annen tilnærming og en annen holdning til babyer enn mødre har - det er for det første ikke noe problem, og det betyr for det andre ikke at de ikke er i stand til å ta seg av babyene. (Det er også store forskjeller fra én mamma til en annen når det gjelder hvor "hønemorete" og detaljstyrende de er, uten at dette behøver bety at den ene gjør det feil og den andre riktig.)
![]() |
#20 |
kamerat
|
![]() Sv: Mor vs. farJeg er helhjertet på Skilpaddas og torskens side her. Det hadde jammen vært trist og nedslående om mannehjernen var designet slik at den dessverre ikke mestret bleieskifting.
![]() |
|
|