|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Opp og ned
|
![]() Bussen har vikeplikt når det er over 60-sone?Holdt på å bli en kjempekolisjon for meg på fredagen. Kom i 80 km i timen og skulle passere bussen. Bak meg hadde jeg en mercedes type suv helt oppe i ræva på meg. Plutselig finner bussen det for godt å kaste seg ut mens jeg er på siden av den. Jeg hadde ingen mulighet å stå på bremsa, da hadde jeg uanset kræsjet og i tilegg sitti med en merces i ræva. Takk og lov så kom det ikke motgående trafikk, slik at jeg kunne kaste meg over i feil kjørebane.
![]() |
#2 |
--
|
![]() Sv: Bussen har vikeplikt når det er over 60 sone?Huff, så skremmende! Sist redigert av Isa : 16-12-07 kl 21:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Opp og ned
|
![]() Sv: Bussen har vikeplikt når det er over 60 sone?
Han kan ikke hatt hodet med seg i det hele tatt. Det var jo ikke bare meg som kom kjørende i høy fart, men også en stor mercedes. Sikten var god, ingen svin eller noe.
![]() |
#4 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bussen har vikeplikt når det er over 60 sone?Opplever det samme veldig ofte selv, og ikke bare er det kjempeskummelt; det er utrolig irriterende! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bussen har vikeplikt når det er over 60 sone?Ja, med mindre reglene har endret seg siden jeg fikk lappen var det bussen som gjorde feil. Jeg husker at kjørelæreren og en elev opplevde en slik situasjon mens jeg gikk på teorikurs, så det er en av tingene som har brent seg fast... Men det virker som om det er mange bussjåfører som glemmer seg bort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Opp og ned
|
Sånn er det her også, er utrolig forsiktig når jeg må passere bussen. Ser om noen er på vei inn i bussen vist jeg skal forbi, for da vet jeg han ikke kan kjøre. Ellers tør jeg nesten ikke. Her kjører de også blinker de. I denne gitte situasjonen trodde jeg regelen var ganske klar. 80 km i timen kan ingen bråbremse, blir for lang bremselengde og man hadde ikke klart det.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Bussen har vikeplikt når det er over 60 sone?Det er noen buss sjåfører som tror de eier veien!! For et par uker siden tok en buss seg riktig så godt til rette i en rundkjøring. For det første overholdt han IKKE vikeplikten, han presset seg foran meg. I tillegg stopper han i rundkjøringen for å slippe forbi 2-3 av bussvennene sine. Og stengte da hele rundkjøringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Bussen har vikeplikt når det er over 60 sone?Jeg øvelseskjørte i går og opplevde sinnsvak kjøring fra en buss *deler*. Det var veiarbeid på vår side av veien, og jeg stoppet for å vente på en luke i motgående trafikk. Jeg var ikke treig - det var ingen mulighet for å kjøre før jeg gjorde - uten å risikere front mot front kollisjon. Likevel; bussen flasher, tuter og legger seg tilslutt ut i veien ved siden av meg akkurat i det det åpner seg en luke. Holdt på å gå skikkelig galt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
![]() Sv: Bussen har vikeplikt når det er over 60-sone?Er ikke grensen 70 km/t? Var den ikke det før, i alle fall?
![]() |
#10 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Bussen har vikeplikt når det er over 60-sone?
Den var 60 når jeg tok lappen, for over 10 år siden ...
![]() |
#11 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bussen har vikeplikt når det er over 60-sone?Jeg tok lappen for 20 år siden nå, og når jeg tok lappen så hadde en vikeplikt for bussen som skal ut fra holdeplass i 60-sone, men i 70-sone og oppover har en ikke vikeplikt når bussen skal ut fra holdeplass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
My hips don't lie
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bussen har vikeplikt når det er over 60-sone?Bussen har vikeplikt på 60 og over ja. Men dessverre så er det mange sjåfører som kjører på størrelsen, og lager farlige situasjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
trøtt
|
![]() Sv: Bussen har vikeplikt når det er over 60-sone?
Hvis fartsgrensen er 70 eller over har bussen vikeplikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Står på egne ben
![]() Sv: Bussen har vikeplikt når det er over 60-sone?Tydeligvis at mange tolker reglene forskjellig. En ser bare her at mange mener ja og mange mener nei om bussen har vikeplikt i 60-sone. Ikke rart mange stryker på teoriprøven om det er mange regler som tolkes så forskjellig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Teller ned
Du var vel ikke tilfeldigvis på Mortensrud? Der holder de på med veiarbeid og jeg har sett to nestenulykker pga bussen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Har fått viljen sin
|
Jo det var akkurat der vi var, skulle levere noen julegaver. Helt vanvittig kjøring. Mannen min lå på hornet og jeg måtte omtrent slenge ut en arm for å forhindre at han spratt ut av bilen og hoppet inn i bussen for å fortelle noen alvorsord til sjåføren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Teller ned
![]() Sv: Bussen har vikeplikt når det er over 60 sone?Kjører der flere ganger i uka og det er like "festlig" hver gang lyset ikke funker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Hvor er hengekøyen!?
|
![]() Sv: Bussen har vikeplikt når det er over 60-sone?" På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare." |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Øyboer
![]() Sv: Bussen har vikeplikt når det er over 60-sone?Var nok bussen og mercedesen som gjorde feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|