Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bussen har vikeplikt når det er over 60-sone?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-07, 19:32   #1
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Bussen har vikeplikt når det er over 60-sone?

Holdt på å bli en kjempekolisjon for meg på fredagen. Kom i 80 km i timen og skulle passere bussen. Bak meg hadde jeg en mercedes type suv helt oppe i ræva på meg. Plutselig finner bussen det for godt å kaste seg ut mens jeg er på siden av den. Jeg hadde ingen mulighet å stå på bremsa, da hadde jeg uanset kræsjet og i tilegg sitti med en merces i ræva. Takk og lov så kom det ikke motgående trafikk, slik at jeg kunne kaste meg over i feil kjørebane.

Det der kunne blitt en veldig alvorlig kolisjon og jeg ser ikke bortifra dødsulykke. Enten for meg eller han som lå klin oppi meg.

Det hjelper jo ikke hvem som hadde fått skylda vist vi hadde kræsjet, jeg og mercedes hadde "tapt" mot bussen alikevel, men her var det vel bussjåføren som dreit seg totalt ut?

Gammel 16-12-07, 19:34   #2
Isa
--

Isa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bussen har vikeplikt når det er over 60 sone?

Huff, så skremmende!

Du har vikeplikt når fartgrensen er 60 km/t eller mindre, så her var bussen på bærtur ja. Kanskje han hadde deg i blindsonen sin? (Ikke det at det er noe forsvar altså...)

Sist redigert av Isa : 16-12-07 kl 21:19.
Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 19:35   #3
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Huff, så skremmende!

Buss har vikeplikt når fartgrensen er 60 km/t eller mindre, så her var den på bærtur ja. Kanskje han hadde deg i blindsonen sin? (Ikke det at det er noe forsvar altså...)

Han kan ikke hatt hodet med seg i det hele tatt. Det var jo ikke bare meg som kom kjørende i høy fart, men også en stor mercedes. Sikten var god, ingen svin eller noe.

Gammel 16-12-07, 19:36   #4
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opplever det samme veldig ofte selv, og ikke bare er det kjempeskummelt; det er utrolig irriterende!
Jeg har klaget til byens busselskap flere ganger, men det hjelper fanden ikke. En dag smeller det.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 19:36   #5
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, med mindre reglene har endret seg siden jeg fikk lappen var det bussen som gjorde feil. Jeg husker at kjørelæreren og en elev opplevde en slik situasjon mens jeg gikk på teorikurs, så det er en av tingene som har brent seg fast... Men det virker som om det er mange bussjåfører som glemmer seg bort.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 19:40   #6
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes ofte jeg opplever at busser kjører rett ut i veien og starter blinkingen akkurat i det de kjører ut. Jeg er absolutt ikke komfortabel med å kjøre forbi busser i busslomme selv om fartsgrensa er 60 eller over.

Sånn er det her også, er utrolig forsiktig når jeg må passere bussen. Ser om noen er på vei inn i bussen vist jeg skal forbi, for da vet jeg han ikke kan kjøre. Ellers tør jeg nesten ikke. Her kjører de også blinker de. I denne gitte situasjonen trodde jeg regelen var ganske klar. 80 km i timen kan ingen bråbremse, blir for lang bremselengde og man hadde ikke klart det.

Gammel 16-12-07, 20:00   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er noen buss sjåfører som tror de eier veien!! For et par uker siden tok en buss seg riktig så godt til rette i en rundkjøring. For det første overholdt han IKKE vikeplikten, han presset seg foran meg. I tillegg stopper han i rundkjøringen for å slippe forbi 2-3 av bussvennene sine. Og stengte da hele rundkjøringen. Jeg er litt hissig i trafikken, så jeg LA MEG på hornet.....

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 20:03   #8
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg øvelseskjørte i går og opplevde sinnsvak kjøring fra en buss *deler*. Det var veiarbeid på vår side av veien, og jeg stoppet for å vente på en luke i motgående trafikk. Jeg var ikke treig - det var ingen mulighet for å kjøre før jeg gjorde - uten å risikere front mot front kollisjon. Likevel; bussen flasher, tuter og legger seg tilslutt ut i veien ved siden av meg akkurat i det det åpner seg en luke. Holdt på å gå skikkelig galt.

Og for å svare på hovedinnlegget. Jeg tok teorien i forrige uke ( ) og man har vikeplikt for buss på holdeplass dersom fartsgrensen er 60 eller under.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 20:14   #9
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bussen har vikeplikt når det er over 60-sone?

Er ikke grensen 70 km/t? Var den ikke det før, i alle fall?

Gammel 16-12-07, 20:28   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Den var 60 når jeg tok lappen, for over 10 år siden ...

Gammel 16-12-07, 20:30   #11
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tok lappen for 20 år siden nå, og når jeg tok lappen så hadde en vikeplikt for bussen som skal ut fra holdeplass i 60-sone, men i 70-sone og oppover har en ikke vikeplikt når bussen skal ut fra holdeplass.

Høres ut som en skremmende opplevelse du hadde. Bussene de kjører mye rett frem uten å tenke på andre har jeg følelsen av.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 20:31   #12
Shakira
My hips don't lie

Shakira sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Bussen har vikeplikt på 60 og over ja. Men dessverre så er det mange sjåfører som kjører på størrelsen, og lager farlige situasjoner.

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 20:33   #13
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Hvis fartsgrensen er 70 eller over har bussen vikeplikt.

Hvis fartsgrensen er 60 eller under har andre vikeplikt for buss på vei ut av busslomme.

(Ja, flere har visst svart dette nå, men det kan simpelthen ikke gjentas for ofte. )

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 20:34   #14
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tydeligvis at mange tolker reglene forskjellig. En ser bare her at mange mener ja og mange mener nei om bussen har vikeplikt i 60-sone. Ikke rart mange stryker på teoriprøven om det er mange regler som tolkes så forskjellig.

Hentet fra trafikkreglene (lovdata) http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1...-0747-0.html#7:

Sitat:

5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 20:35   #15
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg øvelseskjørte i går og opplevde sinnsvak kjøring fra en buss *deler*. Det var veiarbeid på vår side av veien, og jeg stoppet for å vente på en luke i motgående trafikk. Jeg var ikke treig - det var ingen mulighet for å kjøre før jeg gjorde - uten å risikere front mot front kollisjon. Likevel; bussen flasher, tuter og legger seg tilslutt ut i veien ved siden av meg akkurat i det det åpner seg en luke. Holdt på å gå skikkelig galt.

Og for å svare på hovedinnlegget. Jeg tok teorien i forrige uke ( ) og man har vikeplikt for buss på holdeplass dersom fartsgrensen er 60 eller under.

Du var vel ikke tilfeldigvis på Mortensrud? Der holder de på med veiarbeid og jeg har sett to nestenulykker pga bussen.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 20:38   #16
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Du var vel ikke tilfeldigvis på Mortensrud? Der holder de på med veiarbeid og jeg har sett to nestenulykker pga bussen.

Jo det var akkurat der vi var, skulle levere noen julegaver. Helt vanvittig kjøring. Mannen min lå på hornet og jeg måtte omtrent slenge ut en arm for å forhindre at han spratt ut av bilen og hoppet inn i bussen for å fortelle noen alvorsord til sjåføren.

Gammel 16-12-07, 20:55   #17
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Kjører der flere ganger i uka og det er like "festlig" hver gang lyset ikke funker.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 20:57   #18
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Kjører der flere ganger i uka og det er like "festlig" hver gang lyset ikke funker.

Ja jeg så det var et mørkt lys der - veldig irriterende at det ikke virket.

Gammel 16-12-07, 21:14   #19
Guffen
Hvor er hengekøyen!?

Guffen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 4
Guffen er litt kulGuffen er litt kul
Standard

" På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare."

Hentet fra: http://sykkelspill.vegvesen.no/sykkelvett/paragraf.html

Siden det er vegvesenet sin side, så regner jeg med det stemmer.
Men mange buss-sjåfører praktiserer jo "størstes rett"-prinsippet, så det er jo greit å være litt oppmerksom når man passerer en buss som står i en busslomme.

Guffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 21:19   #20
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Var nok bussen og mercedesen som gjorde feil.

Bussen hadde vikeplikt og bilen bak skulle ikke ha lagt så tett inntill deg at du ikke kan nødbremse.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:51.