|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ustabil
|
![]() Om julegavenes innholdJadda, spinoff så det står etter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om julegavenes innholdBare for å svare: Mine barn har alltid blitt glade for å få klær, selv da de var små.
![]() |
#3 |
intro
|
![]() Sv: Om julegavenes innholdJa takk, begge deler, sier jeg - tror jeg. Jeg er i utgangspunktet enig i at ungene først og fremst skal få noe de blir glade for. Likevel kan det iblant være aktuelt med praktiske gaver. I år får f.eks. niesa mi både bok, småfigurer hun har ønsket seg og ulltrøye av oss til jul. Det koster å holde barna med skikkelige klær og utstyr, og for en del familie kan det bli litt trangt. Det er ikke unaturlig å ta julegavene "til hjelp" sånn sett, både for foreldre og andre slektninger og venner.
![]() |
![]() |
#4 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Om julegavenes innholdMine barnebarn får forresten lek&lær ting og stativ til gulvaktiviteter av oss i år. Pluss noen klær.
![]() |
#5 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Om julegavenes innholdMålet for meg er at ungene skal oppleve jula som magisk uten å bli blaserte og bortskjemte. Siden mine to har stor familie foretrekker jeg derfor en kombinasjon av praktiske gaver de faktisk trenger og "unyttige" ting. Jeg har erfart at hvis de får ekstremt mange gaver som inneholder leker, slutter de å glede seg og mister oversikta før vi er til bunns i gavehaugen, og de klarer heller ikke å leke med alle lekene før det er gått flere uker etter jul. Når lekene kommer innimellom mer nyttige gaver er derimot lyset i øynene der for hver gave de åpner samtidig som de lærer at man ikke kan få alt man ønsker seg og at det å få en flott vinterdress eller nytt regntøy faktisk også er et privilegium verdt å glede seg over.
![]() |
#6 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Om julegavenes innholdÅ kjøpe praktiske julegaver til barna blir for meg en handling basert på overfloden vi lever i. Hvor langvarig er gleden for barnet i det det får enda en ny leke å stue bort på rommet sitt - enda en leke som ikke blir lekt med annet i det øyeblikket den pakkes opp? Er det ikke da mye bedre å kjøpe ting som varer og som i tillegg er nyttige? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
50 & somewhat fab
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Om julegavenes innhold
Absolutt et viktig poeng, som jeg merker tydeligere for hvert år etter som ungene blir eldre og ikke vokser så fort fra lekene sine. Jeg nekter å fylle på med leker som drukner i alt de har fra før. Det jenta mi ønsker seg aller mest, for eksempel, er Bratz- og Barbie-dukker, men hun har allerede mange som hun leker lite med. Da får hun ikke flere uansett hvor mange ganger hun viser meg dem i butikken før jul.
![]() |
#8 |
Lille tyrann
Hvor: Oslo
![]() Sv: Om julegavenes innholdJeg hadde blitt kjempeglad for en ny kjøkkenstol, jeg!
![]() |
#9 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Om julegavenes innholdJeg sier også ja takk, begge deler. Jeg ser ikke poenget med at hun skal dynges ned av snusfornuftige gaver. Ei heller tonnevis med leker. Jeg synes det er kjempeflott om hun får en del ting hun trenger, og noen ting hun har lyst på. Jeg diskuterte dette nettopp med min mor, og påpekte at jeg syntes det var viktig at hun ikke bare fikk fornuftige ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Borte
|
![]() Sv: Om julegavenes innholdJeg syns det er greit at det er en blanding av nyttige og unyttige gaver til jul og bursdag. Min lille blir dessuten glad for ny dress, nye støvler etc. Hun syns det er stas å gå i barnehagen med den nye dressen på. Jeg tror hun hadde digget å få ny kjøkkenstol også. Er ikke barn flest sånn da? At de syns det er kult med noe nytt og annerledes også av ting som brukes i hverdagen? Jenta mi syns i hvert fall det.
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Om julegavenes innholdJeg syns begge deler er greit. Glitterbarnet får ikke bare gaver fra oss, han får fra hele familien. Så velger en av partene å gi ham ny bilstol, vinterdress eller ullundertøy så får han nok av leker også. Nå skal det sies at han blir strålende glad for alt, han syns det er stas med egen stol, et fint sete eller underbukser med svampebob på.
![]() |
#13 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Om julegavenes innholdJeg synes det er greit at besteforeldre og andre som ønsker å legge endel penger i gaven kjøper noe som er praktisk, det kan være alt fra dress til ski/skøyter osv. I tillegg får barnet gjerne en liten leke. Jeg ønsker ikke at noen skal kjøpe leker for 1000 kr til barnet mitt, og når de ønsker å bruke så mye penger - så syns jeg da det er fint at vi får ting barnet trenger.
![]() |
#14 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Om julegavenes innholdDet kommer jo an på hva barnene blir glade for, da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Om julegavenes innholdFor øvrig er til dags dato den gildeste bursdagspresangen dattera mi fikk i år et par vinterstøvler. Hun forteller meg hvem hun fikk dem av hver eneste gang hun tar dem på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Om julegavenes innholdHer er det også en kombinasjon av praktiske ting han trenger og leker. Det er ganske mye ungene trenger i løpet av året, og mye av det de trenger ønsker de seg jo. Vi kjøper det stort sett gjennom året, men når han nå trenger nye skøyter, keeperhansker og knebeskyttere og ny badekåpe, så synes jeg det blir for dumt å bare levere det til han nå rett før jul. Da passer det bedre som julegaver, dette er jo ting han "ønsker" seg fordi han trenger det. Men, vi gir han en lekegave i tillegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Come what may...
|
![]() Sv: Om julegavenes innholdVåres barn får mest ting som dem blir glade for.
![]() |
#19 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Om julegavenes innhold
Jeg leste dildo-hodelykt
![]() |
|
|