Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Lost in translation

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-08, 14:28   #1
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Lost in translation

Noen som vil hjelpe meg?
Jeg er tom for idéer.
Filmen er foreslått i forbindelse med gjennomgang av en utvidet reiseskildringssjanger. Fysisk reise, dannelsesreise, indre reise.

Her inne er det jo mange som elsket filmen (det gjør dessverre ikke jeg), så jeg håper noen har noen gode forslag til meg her.
Hva slags oppgaver kan jeg gi elevene for refleksjon og filmarbeid etter å ha sett den?
Elevene mine er 17, 18 og 19 år.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 16:18   #2
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lost in translation

Handler jo om kommunikasjon. Hva med noe som har med mangelen på kommunikasjon mellom jenta og kjæresten, vs. den gode kommunikasjonen med skuespilleren? (Husker ikke hva de heter...... )

Kommunikasjon også med mennesker som ikke snakker samme språk som deg selv..? Babels tårn, osv..

Sist redigert av Salt : 08-01-08 kl 16:19. Årsak: Kom på noe mer...
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 16:24   #3
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

F. eks.

Hva betyr det at noe er "lost in translation"?
Hva er det som er "lost in translation"?
Hvilken rolle har oversettelse i en globalisering i verden?

Gammel 08-01-08, 17:36   #4
Albertine
Passiv

Standard

Åh, ENDELIG en person som ikke er så begeistra for filmen! Jeg sovna på slutten, den var sååå kjedelig.

Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 18:25   #5
TGM
drømmende

TGM sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg husker ikke om jeg gadd å se den ferdig eller ikke jeg, men det har jeg ikke hatt nerver til å fortelle her inne før.

Men det hjelper jo ikke deg akkurat.

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 18:26   #6
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, du er ikke alene. Jeg sovet ikke da, men satt igjen med en "Hæh?"-følelse. *grunn*

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 18:33   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg var deg, ville jeg lest Skilpaddas anmeldelse av den. Jeg håper jeg får lov, siden hun selv la den ut i en lignende tråd.

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv (og jeg har prøvd, som mange av dere sikkert har lest ).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 18:40   #8
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også en av dem som ikke synes filmen var så fantastisk.

Gammel 09-01-08, 11:53   #9
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Ja, her var det jo mye hjelp Men mange flere FP'ere enn jeg trodde som ikke likte filmen

Salt; det er fine oppgaver det, men ganske langt unna temaet mitt

Gammel 09-01-08, 14:56   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tråden har jeg ikke sett før nå. Det hørtes ut som et interessant utgangspunkt for analyse, Snippa.

"Translation" betyr ikke bare oversettelse/formidling, men også bevegelse (forskyvning). Er det et poeng du kan ta tak i?

Reiseskildinger og road movies har jo ofte som tema at man ser utgangspunktet/hjemstedet sitt bedre/annerledes fra avstand, og/eller at man ser det bedre/annerledes når man kommer tilbake til det. I denne filmen er det ikke så mye snakk om å få et annet syn på hjemstedet sitt, men kanskje på det "stedet" man er i livet.

Å være "lost" betyr oftest at man har gått seg bort; hvis reisen det er snakk om er en "indre reise", hva kan det da bety at man er "lost"? Jeg synes hovedpersonene i LiT virker som de har gått seg bort og mistet "seg selv" av syne, og at de finner seg selv igjen gjennom møtet med på den ene side et uforståelig språk og en uforståelig kultur, og på den andre side en annen person som man kjenner seg igjen i, en "beslektet sjel", om du vil.

Gammel 09-01-08, 20:06   #11
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Standard

Tusen takk, Skilpadda! Kjempegode oppgaveforslag! De skal jeg definitivt bruke som basis for oppgaven jeg gir elevene

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:49.