Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan far være hjemme med sykt barn når jeg er i permisjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-08, 12:21   #1
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Kan far være hjemme med sykt barn når jeg er i permisjon?

Eldsta vår er hjemme i dag fordi hun er syk. Jeg går hjemme i permisjon, og far er i jobb. Det jeg lurer på, uten å ønske å utdype behovet noe større, er om far har lov til å være hjemme på grunn av sykt barn. Kan han ta av disse 10 dagene man har til bruk ved sykt barn?

Håper på svar, og gjerne en lovtekst å vise til.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 12:29   #2
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan far være hjemme med sykt barn når jeg er i permisjon?

Ja det kan han.

Gammel 03-03-08, 12:29   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Far har vært hjemme med sykt barn her i huset mens jeg har vært i permisjon. Men jeg vet ikke helt om det kan sammenlignes, for jeg var også syk og følte meg ikke i stand til å ta meg av selv en syk toåring.

På den annen side; jobben hans reagerte ikke på at han ringte og sa at han måtte ta en "sykt barn"-dag og de visste jo at jeg var i permisjon.

Gammel 03-03-08, 12:33   #4
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Vi har gjort det hvertfall. Sykt barn inkluderer jo syk barnepasser, så om mor i perm ikke er i form til å passe et sykt barn, skal far få være hjemme og passe begge to med god samvittighet.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 12:40   #5
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har også gjort dette. Mener at det er opp til dere hvordan dere bruker de 10 dagene.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 12:42   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er hjemmeværende, men mannen har måttet være hjemme eller levere vesla i barnehagen osv når jeg har vært syk, og det går helt fint siden sykt barn-dager ikke bare går under sykt barn men også under syk barnepasser, altså deg.

Gammel 03-03-08, 12:43   #7
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, han kan.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 13:55   #8
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Flott om han kan det.
Jeg er forøvrig frisk som en fisk, men har andre grunner til at jeg ønsker at far er hjemme.

Takk for svar, alle sammen!

06, 07, og 12.
Gammel 03-03-08, 14:38   #9
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

[quote fra arbeidsmiljøloven]
§ 12-9. Barns og barnepassers sykdom
(1) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon:
a)for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt,
b)hvis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom, eller
c)hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn.
(2) Retten til permisjon etter paragrafen her gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Arbeidstaker har rett til permisjon inntil 10 dager hvert kalenderår eller inntil 15 dager dersom arbeidstaker har omsorg for mer enn to barn. Arbeidstaker har uansett rett til permisjon når det ytes omsorgspenger, pleiepenger eller opplæringspenger fra folketrygden.
...
[/quote]
Det er tenkt eller melom bokstavene a, b og c. Så ja, etter bokstav a) kan barnefaren ta hjemmemedsyktbarndag uten at du er syk. Når du er syk gjelder bokstav c.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 13:23   #10
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Standard

Da har jeg fått svar fra trygdekontoret, og svaret er at tidligere sa reglene mer om dette (uten at jeg fikk vite hva de da sa), men at det nå er opp til arbeidsgiver om far får ta sykt barn dag, dersom mor er hjemme - så lenge mor ikke er syk.
Greit å vite. I utgangspunktet mente hun på trygdekontoret at reglene sier at så lenge en av foreldrene er hjemme, så er det denne som skal ta seg av det syke barnet.

06, 07, og 12.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:32.