Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Vår i hagen

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-08, 12:12   #1
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Vår i hagen

Sola skinner ute, og det er nesten vårstemning i bartebyen. Før i verden, da vi bare hadde veranda, betydde denne første vårsola at jeg stakk av gårde til Plantasjen og drev litt formålsløs shopping av frøposer og diverse prosjekter som ikke nødvendigvis endte spesielt bra, men målet var i hvert fall å fylle noen krukker på verandaen.

I år har vi en hel hage, og selv om jeg vet at a) "vårsola" i midten av februar kommer ikke til å vare og b) jeg er ikke utstyrt med såkalte grønne fingre, så merker jeg at jeg får litt behov for å gjøre et eller annet der ute snart.

Spørsmålet er altså: Hva gjør man i hagen tidlig-tidlig i sesongen? Vi har gress, bærbusker, kirsebærtrær (ganske små/nye), rabarbra, syriner, peoner, roser og en hel del uidentifiserte stauder og vekster. I tillegg har de som bodde her før lagt komposthauger de merkeligste steder, så jeg ser for meg at vi må bruke litt tid på opprydding, rett og slett.

Jeg har slett ingen ambisjoner om striglet plen (uten løvetann) og kantstein og sånt, bare så det er sagt. Men en hage vi kan bruke og kose oss i når sommeren kommer!

Noen som har et godt boktips til hagenoviser, kanskje? :grønn: ( )

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 12:22   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vår i hagen

Jeg har iallefall store planer om å klippe ned busker og trær, rufse opp i bed og rake opp litt løv fra i fjor. Jeg er ikke noe hagemenneske, men litt rydding er bare hyggelig, og det er vel litt tidlig å så ting nå.

:ikke mye hjelp å få av denne dama:

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 12:34   #3
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man gjør lite annet enn å rydde rot i fra året før. Og så venter man på at tulipaner, påskeliljer, krokus og andre løker man plantet om høsten skal komme opp og gi vårstemning. Men enn så lenge så venter man på at snøen skal forsvinne i fra hagen, og det skjer nok ikke før om en god måned.

I månedsskiftet mai/juni pleier jeg å ta meg et raid på plantasjen og fylle opp med litt sommerblomster og plante ut der som de tidligste staudene har begynt å gi seg, samt i krukker og slikt. Erfaringsmessig så er det ikke noe smart å gjøre slikt før etter 17. mai, for man risikerer frostnetter som tar knekken på ha det skal være.

Gammel 11-02-08, 12:35   #4
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Jeg har litt sansen for Tore Smaalands hagebøker. Late Kjøkkenhager var påskelektyre i fjor. Du kan jo snart begynne å så inne det du vil plante ute når det blir litt varmere i været og bakken.

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/en...evre=ja&rom=AK

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 12:56   #5
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Det eneste jeg har gjort i hagen hittil er å beskjære epletreet. Skal ut å grave ned noen løk som jeg glemte i høst. Kommer de ikke i år, så kommer de til neste år.

Er ingen vits med blomster før i mai, ikke annet tulipaner eller andre tidlige vårblomster.

Så det du kan gjøre er å beskjære busker og trær, rydde klart i beddene.

Gammel 11-02-08, 13:36   #6
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er dårlig på å gjennomføre hageprosjektene mine, men igangsettingen hacker jeg. I mars tenkte jeg å begynne å så frø innendørs. Ting man kan begynne med nå er å f eks putte sitron- eller appelsinsteiner i jorden, så får man en grønn og fin liten busk til sommeren. De kan stå i vinduskarmen enn så lenge. Jeg sår også solsikker ganske tidlig, med varierende suksess. Tomatplanter kan vel også sås i løpet av noen uker?

Utendørs ville jeg ikke giddet annet enn å rydde bort råttent løv og knekte greiner. Det kan jo fortsatt komme store snøfall, all den tid vi fortsatt er i februar måned.

Lykke til med hagearbeidet, ukjente stauder og andre buskevekster hørtes spennende ut!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 18:13   #7
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Og nå har det snødd et par dager igjen, så da slapp jeg å tenke mer på opprydding, planting og gressklipping i denne omgang.

Takk for svar så langt , så skal jeg mase litt mer neste gang sola varmer...

Gammel 15-02-08, 08:05   #8
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Og nå har det snødd et par dager igjen, så da slapp jeg å tenke mer på opprydding, planting og gressklipping i denne omgang.

Takk for svar så langt , så skal jeg mase litt mer neste gang sola varmer...

Med tanke på at du bor der du bor, så er det kanskje ikke veldig overraskende at det snør i februar. Det er vel heller ikke overraskende at det snør i mars og april. Det er når det snør 16. mai at jeg blir litt lettere gretten. :selvopplevd:

Gammel 15-02-08, 09:55   #9
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Med tanke på at du bor der du bor, så er det kanskje ikke veldig overraskende at det snør i februar. Det er vel heller ikke overraskende at det snør i mars og april. Det er når det snør 16. mai at jeg blir litt lettere gretten. :selvopplevd:

Nei, det ville være en overdrivelse å påstå at jeg var overrasket. Men jeg synes det er helt ok at det er litt fint vårvær før snøen legger seg og blir liggende både i mars og april sånn som den pleier!

Gammel 15-02-08, 10:06   #10
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi går også inn i den første våren med egen hage, og jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal gripe det hele ann.
Hagen er overgodd av mer eller mindre uidentifiserte vekster. Det eldre ekteparet som eide boligen før oss har virkelig brukt de 20 årene de har bodd der på å grave ned røtter og frø. Det er et salig kaos.
Det eneste jeg er sikker på er at vi skal beholde plommetreet , solbær, stikkelsbær og ripsbuskene samt jordbærplantene.
Ellers drømmer jeg om en urtehage, men først må det fjernes store mengder av disse uidentifiserte vekstene. Det blir litt av en jobb.

Kos deg i hagen din Sokk.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 10:30   #11
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Vi går også inn i den første våren med egen hage, og jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal gripe det hele ann.
Hagen er overgodd av mer eller mindre uidentifiserte vekster. Det eldre ekteparet som eide boligen før oss har virkelig brukt de 20 årene de har bodd der på å grave ned røtter og frø. Det er et salig kaos.
Det eneste jeg er sikker på er at vi skal beholde plommetreet , solbær, stikkelsbær og ripsbuskene samt jordbærplantene.
Ellers drømmer jeg om en urtehage, men først må det fjernes store mengder av disse uidentifiserte vekstene. Det blir litt av en jobb.

Ikke gjør noe med hagen før du har sett samspillet i plantene utover året.
Vi overtok også en hage etter et eldre ektepar som har plantet og sådd en masse. Vi oppdaget at det var en plan i all rotet. Når noen vekster avblomstrert, begynte nye å spire. Det var egentlig helt utrolig godt planlagt hele sesongen igjennom.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 13:22   #12
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Kos deg i hagen din Sokk.

Det høres jo helt fantastisk ut ! En kjempemulighet.
Vi kjøpte dette huset for snart 5 år siden og kom til en gammel hage som var ramponert av forrige huseier som ikke så verdien i gamle roser ect. virkelig trist.
Se hva som kommer opp først er absolutt det smarteste. Urtehage er supert, jeg koser meg veldig med min. Jeg har valgt en løsning med markduk under stein som magasinerer varmen fra sola. Det blir virkelig hett der, også utover sommerkveldene. Duken holder ugress vekk og holder på fuktigheten i jorda Anbefales.

Gammel 03-03-08, 15:39   #13
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan virkelig tenke meg å legge ned mer arbeid ute i hagen i år, vi skal kose oss med utearbeid i sommer har vi bestemt oss for.

En sånn urtehage, Susse. Den må anlegges. Kan du beskrive i detalj hva du ville gjort hvis utgangspunktet er et svakt skrånende felt med gammel plen m/mose?

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 16:07   #14
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Hva gjør dere for å beskytte urtehagen mot Iberiasnegler? I dag har jeg sådd frø inne, men jeg tror kanskje de skal få stå på verandaen i sommer.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 16:36   #15
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Vi har kjempe stor hage, vi bygde huset for 2 år siden. Vi er langt i fra ferdig. Men det blir nok fint engang her også.

Gammel 03-03-08, 21:08   #16
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frances, her.

Jeg har litt sansen for Tore Smaalands hagebøker. Late Kjøkkenhager var påskelektyre i fjor. Du kan jo snart begynne å så inne det du vil plante ute når det blir litt varmere i været og bakken.

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/en...evre=ja&rom=AK

Oi, jeg har kjøpt akkurat den på mammut i dag, uten at jeg husket anbefalingen din! Den ser veldig bra (enkel...) ut. I tillegg har jeg fått "Fra frø til frodig hage" i bursdagspresang, så nå har jeg ingen unnskyldninger! Nå er det ca 50 cm snø ute, så det haster vel ikke så fælt, men...

Gammel 04-03-08, 13:39   #17
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har "Late hager" og tar den frem hver vår. Jeg jobber systematisk med å utvikle min late hage. En vakker dag skal jeg lene meg tilbake og kose meg i hagen min som er fargerik, velduftende og krever minimalt med arbeid .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:42.