|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Har dere gjort dere opp noen mening? Er det et middel for å få ned sykefraværet?
Sist redigert av DM : 20-05-09 kl 11:06. Årsak: Slo sammen en dobbeltposting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bedreviter
|
![]() Sv: KarensdagerPå arbeidsplasser der det "å ta en tredagers" er normen, tror jeg nok det kan hjelpe. På arbeidsplasser der det er lavt sykefravær eller generelt høy arbeidsmoral, kan jeg ikke tro det vil ha noen effekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: KarensdagerJeg er ganske så enig, og tror ikke vi vil finne noen god løsning på dette.
![]() |
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: KarensdagerKarensdager vil gjøre noe med sykefraværet i lavtlønnsyrker. Det er helt sikkert. Men jeg er ikke sikker på om det er til det bedre. Er man forkjølet med bittelitt feber og snue, så klarer man å dra på jobb, men er det egentlig lurt? Det medfører jo bare at man smitter kollegene sine, og så sitter enda flere og jobber for halv maskin over en lengre periode. På lengre sikt tror jeg også at det vil kunne øke langtidsfraværet, og det er langt mer kostbart.
![]() |
![]() |
#5 |
Off the map.
|
![]() Sv: Karensdagerdet bør i hvertfall aldri innføres i helsesektoren, med fare for at folk kommer syke på jobb.
![]() |
#6 |
Ustabil
|
![]() Sv: KarensdagerJeg tror ikke at karensdager har noen særlig effekt på sykefraværet. Som det også står i artikkelen linket i hovedinnlegget så er det det legemeldte sykefraværet som øker mest.
Jeg syns det er hårreisende enkelt å bli sykemeldt i dag. I prinsippet kom det jo nye sykemeldingsblanketter, med avventende sykemelding som "førstevalget", men i praksis er det så godt som ingen leger som har oppdaget den rubrikken. Dessuten sykemelder legen ut i fra pasientens forklaring, og det er ikke alltid det ligger noen fysisk eller psykisk undersøkelse til grunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: KarensdagerMin erfaring er også at det er lett å bli sykemeldt, men det er kanskje fordi jeg aldri har gått til legen uten meget god grunn. På den annen side; det mener vel alle.
![]() |
![]() |
#8 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: KarensdagerJeg har jobbet i land med karensdager, og det er ikke noe for en som er plaget med migrene som meg.
![]() |
#9 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Karensdager
Dette er skitvanskelig. Definitivt. Jeg er ikke i tvil om at det brukes 100% altfor ofte; tidvis fordi det ikke finnes noe reellt alternativ og det er legens jobb å hjelpe pasienten "nærmest uansett". Senest idag sykemeldte jeg en kronisk syk pasient hvis hovedproblem var arbeidsplass i finanskrise og (ekstremt) vrang NAV. Dette kunne fint vært løst om NAV i dette tilfellet kunne vært bittelitt fleksible, men når det ikke gikk måtte pasienten beskyttes og da var det sykemelding det ble. (H*n tåler ikke særlig stress pga fare for forverring av sykdommen, så helt bak mål er det ikke medisinsk altså. Men unødvendig her og nå.)
![]() |
![]() |
#10 |
Ustabil
|
Til det første: jeg er ikke sikker på om alle virkelig mener at de er sykemeldt av gode grunner. Jeg må være forsiktig ved valg av eksempler, grunnet taushetsplikt, men der jeg jobbet tidligere hadde vi en kar som var sykemeldt støtt og stadig, ofte på grunn av ryggen. Han jobbet i et fysisk yrke. Men tilfeldigvis drev han med diverse oppussingsprosjekter hjemme nesten hver gang han var sykemeldt. Han ble også påtruffet i vedkløyving, for eksempel. Nå har jeg igjen deltidsjobb hvor jeg har lederansvar, og ser samme tendensen her også, blant NOEN. Ikke alle, og jeg tror ikke en gang jeg skal si mange. Men noen. Har også flere ganger opplevd at folk som ikke har fått innvilget ferie når de ønsket seg blir sykemeldt i tidsrommet hvor de ønsket seg ferie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Ustabil
|
Jeg skjønner godt hva du mener. Godt innlegg, forresten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: KarensdagerJeg er skeptisk, siden jeg antagelig hadde gått personlig konkurs med en slik ordning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bedreviter
|
Jeg har et par slike på samvittigheten, skal jeg innrømme. Da jeg var gravid sist, var jeg skikkelig dårlig i perioder. Det var i høy grad grunnlag for å holde meg hjemme halvparten av tiden. Jeg kunne fint ha jobbet 30, 40 50 %, men absolutt ikke 100 %. Likevel endte jeg opp med 100 % sykemelding i perioder, fordi jeg jobbet i et lite, underbemannet firma, der det ble tatt lite hensyn til at jeg skulle ha kortere dager (og jeg var ikke flink nok til å insistere). |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: KarensdagerDet er ikke alle arbeidsgivere som evner å bruke "delt" arbeidskraft. Jeg har det sånn der jeg er for øyeblikket. Her hjelper det lite å være delvis sykemeldt.
![]() |
![]() |
|
|