Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Etnisk musikk

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-07-08, 13:55   #1
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.579
Blogginnlegg: 808
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Etnisk musikk

Nevøen min har fødselsdag, og ønsker seg etnisk musikk. Hva nå det måtte bety?

"Panfløyter og rytme" sa moren hans.

Forslag?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 15:08   #2
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etnisk musikk

Mari Boines "Eight Seasons" er helt nydelig.
Etnisk så det holder, og rytmisk og drømmende er det også.
Hun har mange forskjellige instrumenter i musikken sin også, så en panfløyte er vel ikke utenknelig.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 15:10   #3
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.579
Blogginnlegg: 808
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Etnisk musikk

Takk, det tror jeg er et veldig godt tips.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 15:33   #4
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etnisk musikk

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Takk, det tror jeg er et veldig godt tips.

Så bra!
Jeg spilte den mye da den kom, for jeg jobbet i platebutikk akkurat da.
Glad for å kunne hjelpe!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 16:11   #5
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Etnisk musikk

Duolva Duottar kommer snart med CD.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 21:49   #6
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.579
Blogginnlegg: 808
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Etnisk musikk

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Duolva Duottar kommer snart med CD.


Hva slags musikk er det?

"Slemme jenter må ha ris?"

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 21:52   #7
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Etnisk musikk

Det må de.

Men Duolva Duottar bedriver samisk rap. Etniskere blir det ikke!

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 21:54   #8
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.579
Blogginnlegg: 808
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Etnisk musikk

Nei, det er sant.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 21:55   #9
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.525
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etnisk musikk

Lullabies from the axes of evil? (Jeg er ikke stor på etnisk musikk, tydeligvis) Jeg mener at Kirkelig kulturverksted hadde en norsk versjon av denne ... (Jeg er stor fan av kirkelig kulturverksted)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 05:18   #10
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etnisk musikk

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Det må de.

Men Duolva Duottar bedriver samisk rap. Etniskere blir det ikke!

De rocket Midnattsrocken sammen med Rolffa i hvertfall - ikke helt min greie, men de fikk liv i folket. Tøft som bare det, for dem som liker sånt.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 08:08   #11
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Etnisk musikk

http://www.mic.no/nmi.nsf/doc/art2006050414250821781643

  Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 23:28   #12
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Etnisk musikk

Hvis det er panfløytemusikk som menes med "etnisk musikk" foreslår jeg musikk fra Andes f.eks denne, men...

Jeg må alltid småflire litt av begrepet "etnisk musikk" og "world music" for den saks skyld. Refererer man da til folkemusikk eller popmusikk fra andre land enn Norden, Nord-Europa, UK og USA (foruten samisk, rom, kreolsk osv)? Hvor slutter og begynner grensene for verdensmusikk? Er det instrumentene som bestemmer dette eller nasjonaliteten til musikere/produsenter? Eller er det all musikk med panfløyte, bongotrommer eller balalaika...? Er Rai produsert i Marokko mer etnisk enn den laget i Frankrike? Eller er meditasjonsmusikk etnisk... Hvor plasseres da Mali-blues, salsa, reggea og kinesisk opera? Er Bollywood-sanger etnisk musikk? OK, dette hører kanskje med til flisespikkeriet og prøver ikke å kuppe tråden, men måtte bare komme med et lite musikksukk.

anbefaler gjerne Amadou & Mariam.

Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 14:18   #13
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Etnisk musikk

Plateselskapet Putumayo har mange fine cd'er med "etnisk musikk". Både fra spesielle områder og med spesielle stiler. Men panfløyter er det nok dårlig med. Er moren til bursdagsbarnet god til å kategorisere musikk?

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 14:26   #14
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etnisk musikk

Du kan stikke innom Café Sør og høre hva de har på spillelistene sine.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 21:16   #15
Bærekraftig
Gro
 
Bærekraftig sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 779
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Sv: Etnisk musikk

Jeg anbefaler Adjagas. De spiller behagelig musikk på samisk. De har spilt både i inn-og utland, og høstet anerkjennelse.

Her en noen av anmeldelsene fikk de for cd-en de slapp i 2005:
TERNINGKAST 6: Enkelt, ekte, genialt. To unge joikere går rett i hjertet og kiler deg i sjelen. En het kandidat for årets overraskelse på platefronten! - Bergens Tidene

Adjagas er blåfrossen folkpop fra nordkalotten. Absolutt noe å heise minst to flagg for. -Dagens Næringsliv

Slår forøvrig også et slag for Mari Boine. Denne sangen er jo bare alldeles nydelig:


(Kilde: youtube.com)

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 21:21   #16
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etnisk musikk

Salif Keita eller hva med de kule Zap Mama?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 21:40   #17
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Etnisk musikk

Zap Mama er bra, men det kan bli for alternativt om han egentlig vil ha litt sånn kommers world music, type Enigma. Gå i så fall for nyere Zap Mama.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 22:22   #18
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Etnisk musikk

Sjekk for all del ut platene på Real World, plateselskapet til Peter Gabriel. Jeg har en del av dem, og de er stort sett glimrende!

*edit* Heiko minnet meg på at du må for all del kjøpe en plate av Tinariwen. Gjerne Aman Iman: Water is Life . Det er etter min mening fjorårets beste plate uansett kategori. De leverte også kanskje den beste konserten på Øya-festivalen i fjor sommer. Tinariwen er berbere fra ørkenen i Vest-Sahare og de spiller en slags ørkenblues. Det er umulig og beskrive nærmere uten og høre det. Kjøp den, om ikke til han, så til deg selv. Jeg kan ikke anbefale den platen nok!


Sist redigert av Juste : 25-07-08 kl 22:28.
Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 01:58   #19
june soon
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1
june soon har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Etnisk musikk


(Kilde: youtube.com)
er et av mine favorittalbum. Og

(Kilde: youtube.com)
funker jo utmerket nå i varmen.

june soon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no