|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Alkohol i gave?Diskusjonen om vinservering i dåp og/eller konfirmasjon ble riktig så fornøyelig, men får meg til å tenke på en ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Alkohol i gave??Fra en vindrikkers perspektiv så er det horribelt å gi vin i gave hvis foreldrene ikke har kurante oppbevaringsmuligheter. Når det er sagt så måtte foreldrene vært oppriktig interessert i fiin vin for at jeg i det hele tatt skulle vurdert å gi det bort, men jeg tror at jeg hadde valgt ikke å gi en slik gave til andre enn egne barn. (Mannen og jeg kjøpte barselpresang til hverandre som skal drikkes når barnet er 18 år og som barnet skal få lov til å smake hvis han på det tidspunktet oppfyller akseptanskriteriene.)
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske? Sist redigert av Veronal : 27-04-08 kl 11:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Alkohol i gave??Det første som slår meg, er at jeg synes det er mer greit med alkohol i dåpsgave enn konfirmasjonsgave. For meg blir det å "lure" den nysgjerrige konfirmanten litt. Du skal få en kasse vin i gave, men du har ikke lov til å nye alkohol før du er 18. En dåpsgave trenger ikke å bli gjort kjent før dåpsbarnet er voksen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alkohol i gave??Jeg hadde sperra opp øynene om noen hadde gitt mine barn vin i dåpsgave ja. Det hadde nok ikke vært den gaven som ble mest verdsatt nei. Syns vin er godt jeg, men passer ikke som gave til dåpsbarn (heller ikke til konfirmanter).
![]() |
#5 |
kåt vikingbrud
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alkohol i gave??Man kjenner vel familien til dåpsbarnet eller konfirmanten godt nok til å vite om det passer. Jeg synes ikke det er dumt å gi årgangsvin til en konfirmant heller, det er jo en passende tid for dem å lære at man noen ganger må vente på deilige ting.
![]() |
#6 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Alkohol i gave??Jeg syns det er en dårlig ide, og vil heller ha en skikkelig barnehagesekk eller sangbok til dåpsbarnet mitt. Eller et kunstverk, for den del.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Alkohol i gave??Jeg ville ha synes det var en kongegave. Og så ville jeg ha brukt 18 år på å fortelle småen at vin, det er ikke noe særlig, i håp om å få en trivelig 50-årsgave.
![]() |
#9 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Alkohol i gave??Vi fikk årgangsvin til vår yngstes dåp, og det synes jeg var en kjempefin gave, litt utenom det vanlige sølvgaffelen og smykkene. Den ble avlevert i en flott fløyelspose så vinen står mørkt. Det er værre med oppbevaringen, burde nok stå i kjelleren, men har til nå stått på rommet hennes. Der er det ganske jevn temperatur, men blir veldig varmt om sommeren. Håper vi ikke har ødelagt den. En annen sak er om hun kommer til å være vinkjenner nok til å nyte en fiiin vin på 18-årsdagen
kanskje vi burde holde den tilbake til 30-årsdagen hennes.
![]() |
#10 |
Aktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() |
![]() Sv: Alkohol i gave??Jeg ville syns det var en flott gave (her: ville blitt til navnefesten, men ingen tenkte så smart). Selv med risiko for at den ville blitt lagret noe feil, så er hele tanken bak - langsom modning til en fullgod vin med alle dess nyanser i parallell til barnets vekst - hyggelig tanke. Jeg tenker at det er en gave det ligger en mening bak. Og da å kunne åpne og smake (kanskje smaker det py) på 18 års dagen - suverent.
![]() |
#11 |
Optimist
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() |
![]() Sv: Alkohol i gave??For min del hadde det ikke vært et alternativ. Hadde heller gitt en pengegave eller et gavekort.
![]() |
#12 |
Pauset
|
![]() Sv: Alkohol i gave??Jeg kan si for min del, at jeg ikke ville satt særlig pris på en årgangsvin. Jeg drikker vin ja, men er ingen vinkjenner. Og derfor ville det føltes rart at noen hadde styra med å oppbevare en vin som i tillegg antagelig var ganske dyr... bare for at jeg skulle drikke den og ikke kjenne store forskjellen på denne og den til 250kr fra polet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Alkohol i gave??Jeg hadde mer enn gjerne tatt imot vin, både som dåpsbarn og hvis jeg skulle døpt mine barn. Jeg gjetter på at det er flere 18-åringer der ute som setter pris på vin enn på sølvplettallerkener. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Pauset
|
![]() Sv: Alkohol i gave??
Ville heller hatt en sølvkoppen min som minne, enn en flaske jeg gulpet i meg uten andakt og følelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
![]() Sv: Alkohol i gave??Som fadder til ei nydelig prinsesse valgte jeg å gi bort en vin som kunne lagres i minst 18 år. Jeg kjenner foreldrene (og resten av familien) godt nok til å vite at vin, og ikke minst god vin, er noe de vet å sette pris på, og visste også at vinen ville få ligge i ro i jevn temperatur i besteforeldrenes kjeller.
![]() |
#17 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Alkohol i gave??Jeg drikker så godt som aldri alkohol, og liker ikke vin i det hele tatt.
![]() |
#18 |
Pauset
Hvor: Barteby
![]() Sv: Alkohol i gave??
Det tror jo jeg også. Jeg er stadif forundret over disse dåpsgavedingsene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Peppy!
|
![]() Sv: Alkohol i gave??Jeg synes også vin i dåpsgave er helt ypperlig. Nå har det seg imidlertid slik at de tre barna jeg kjenner som har blitt døpt har foreldre som ikke har vist særlig interesse for at barna deres skal motta vin, så derfor har jeg latt det være. Når jeg ser på en del av de greiene folk faktisk gir i dåpsgave så skjønner jeg ikke helt argumentet om at barnet kanskje ikke vil like vin som voksen. Hvilken voksen mann vil vel begeistret henge opp sin dåpsattestholder i sølv på veggen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Tja...
![]() Sv: Alkohol i gave??Nei, det synes jeg ikke noe om. Ville heller satt mer pris på om noen ga barna penger på bok/aksjer/fond.
![]() |
|
|