Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Alkohol i gave?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-08, 09:10   #1
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Alkohol i gave?

Diskusjonen om vinservering i dåp og/eller konfirmasjon ble riktig så fornøyelig, men får meg til å tenke på en ting.

Enkelte steder er årgangsvin en ikke så uvanlig dåpsgave. Vin som blir på sitt beste etter at barnet forlengst er voksent. Jeg har sansen for dette, då jeg synes det er langt mere interessant enn sparebøsser i sølvplett, tinnfat og holdere til dåpsattest. Fullstendig unyttige gjennstander i mine øyne.

En gave en kan nyte som voksen derimot synes jeg er flott. En venn av meg i Englnd fikk en kasse portvin "lagt ned" av sin fadder når han ble døpt. Var alltid litt missunnelig på den.

Er det totalt horribelt med alkohol (som ikke skal nytes før barnet er voksent i dåps og konfirmasjonsgaver?

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 09:14   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol i gave??

Fra en vindrikkers perspektiv så er det horribelt å gi vin i gave hvis foreldrene ikke har kurante oppbevaringsmuligheter. Når det er sagt så måtte foreldrene vært oppriktig interessert i fiin vin for at jeg i det hele tatt skulle vurdert å gi det bort, men jeg tror at jeg hadde valgt ikke å gi en slik gave til andre enn egne barn. (Mannen og jeg kjøpte barselpresang til hverandre som skal drikkes når barnet er 18 år og som barnet skal få lov til å smake hvis han på det tidspunktet oppfyller akseptanskriteriene.)

Sist redigert av Veronal : 27-04-08 kl 11:39.
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 09:15   #3
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Det første som slår meg, er at jeg synes det er mer greit med alkohol i dåpsgave enn konfirmasjonsgave. For meg blir det å "lure" den nysgjerrige konfirmanten litt. Du skal få en kasse vin i gave, men du har ikke lov til å nye alkohol før du er 18. En dåpsgave trenger ikke å bli gjort kjent før dåpsbarnet er voksen.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 09:23   #4
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde sperra opp øynene om noen hadde gitt mine barn vin i dåpsgave ja. Det hadde nok ikke vært den gaven som ble mest verdsatt nei. Syns vin er godt jeg, men passer ikke som gave til dåpsbarn (heller ikke til konfirmanter).

Gammel 27-04-08, 09:41   #5
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Man kjenner vel familien til dåpsbarnet eller konfirmanten godt nok til å vite om det passer. Jeg synes ikke det er dumt å gi årgangsvin til en konfirmant heller, det er jo en passende tid for dem å lære at man noen ganger må vente på deilige ting.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 10:23   #6
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns det er en dårlig ide, og vil heller ha en skikkelig barnehagesekk eller sangbok til dåpsbarnet mitt. Eller et kunstverk, for den del.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 10:31   #7
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville ha synes det var en kongegave. Og så ville jeg ha brukt 18 år på å fortelle småen at vin, det er ikke noe særlig, i håp om å få en trivelig 50-årsgave.

Gammel 27-04-08, 10:34   #8
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syntes det høres helt merkelig ut å gi et lite barn vin i gave.
Tenk om vedkomne ikke liker vin når h*n blir stor...

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 10:42   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Vi fikk årgangsvin til vår yngstes dåp, og det synes jeg var en kjempefin gave, litt utenom det vanlige sølvgaffelen og smykkene. Den ble avlevert i en flott fløyelspose så vinen står mørkt. Det er værre med oppbevaringen, burde nok stå i kjelleren, men har til nå stått på rommet hennes. Der er det ganske jevn temperatur, men blir veldig varmt om sommeren. Håper vi ikke har ødelagt den. En annen sak er om hun kommer til å være vinkjenner nok til å nyte en fiiin vin på 18-årsdagen…kanskje vi burde holde den tilbake til 30-årsdagen hennes.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 10:46   #10
Blush
Aktiv

Blush sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blush er litt kul
Standard

Jeg ville syns det var en flott gave (her: ville blitt til navnefesten, men ingen tenkte så smart). Selv med risiko for at den ville blitt lagret noe feil, så er hele tanken bak - langsom modning til en fullgod vin med alle dess nyanser i parallell til barnets vekst - hyggelig tanke. Jeg tenker at det er en gave det ligger en mening bak. Og da å kunne åpne og smake (kanskje smaker det py) på 18 års dagen - suverent.

Gammel 27-04-08, 10:55   #11
Maiken38
Optimist

Maiken38 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

For min del hadde det ikke vært et alternativ. Hadde heller gitt en pengegave eller et gavekort.

Gammel 27-04-08, 11:35   #12
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan si for min del, at jeg ikke ville satt særlig pris på en årgangsvin. Jeg drikker vin ja, men er ingen vinkjenner. Og derfor ville det føltes rart at noen hadde styra med å oppbevare en vin som i tillegg antagelig var ganske dyr... bare for at jeg skulle drikke den og ikke kjenne store forskjellen på denne og den til 250kr fra polet.

Jeg bare mener at vin er en såpass sær greie iom at det er mange som verken liker vin, drikker vin, eller gidder bruke masse penger på vin.
Blir nesten som å kjøpe klær i voksenstørrelse til et lite barn. Den dagen det faktisk passer så vet man jo ikke om ungen liker genseren, dermed så kan det være rimelig bortkastet, selv om man syntes genseren er innmari fin selv.

Gammel 27-04-08, 11:46   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde mer enn gjerne tatt imot vin, både som dåpsbarn og hvis jeg skulle døpt mine barn. Jeg gjetter på at det er flere 18-åringer der ute som setter pris på vin enn på sølvplettallerkener.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 11:50   #14
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville synes det hadde vært rart å få vin i dåpsgave til barnet mitt. Jeg ville heller ikke gitt det i gave til andre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 11:51   #15
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg hadde mer enn gjerne tatt imot vin, både som dåpsbarn og hvis jeg skulle døpt mine barn. Jeg gjetter på at det er flere 18-åringer der ute som setter pris på vin enn på sølvplettallerkener.

Ville heller hatt en sølvkoppen min som minne, enn en flaske jeg gulpet i meg uten andakt og følelse.
Evt den ultimate kombinasjon. Vin i sølvkoppen. En litt billig vin som jeg kunne drukket meg full på med god samvittighet.

Gammel 27-04-08, 12:40   #16
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som fadder til ei nydelig prinsesse valgte jeg å gi bort en vin som kunne lagres i minst 18 år. Jeg kjenner foreldrene (og resten av familien) godt nok til å vite at vin, og ikke minst god vin, er noe de vet å sette pris på, og visste også at vinen ville få ligge i ro i jevn temperatur i besteforeldrenes kjeller.

Dette var for meg en fin og symbolsk gave (barn og vin modnes og vokser til ettersom årene går). Jeg er dessuten ikke så veldig fan av sparebøsser og dåpsattestholdere.

Gammel 27-04-08, 19:07   #17
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg drikker så godt som aldri alkohol, og liker ikke vin i det hele tatt.
En vet jo ikke om dåpsbarnet/konfirmanten liker vin som voksen heller.
Jeg setter stor pris på sølja jeg fikk til dåpen av tanta mi og som jenta vår bruker i dag.

Gammel 27-04-08, 19:09   #18
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det tror jo jeg også. Jeg er stadif forundret over disse dåpsgavedingsene.
Skikkelig sølvvarer er jo noe annet.

Både jeg og mannen min har sølvkopper og grøtfat i sølv fra vi var små, og Mazungen har brukt disse. Hun digget min sølvrangle som liten også, men vi trenger jo ikke flere da.

Vi har ikke fått vin til henne, og har ikke gitt bort vin, men jeg må si jeg liker tanken om en da har mulighet til å oppbevare.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 19:19   #19
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også vin i dåpsgave er helt ypperlig. Nå har det seg imidlertid slik at de tre barna jeg kjenner som har blitt døpt har foreldre som ikke har vist særlig interesse for at barna deres skal motta vin, så derfor har jeg latt det være. Når jeg ser på en del av de greiene folk faktisk gir i dåpsgave så skjønner jeg ikke helt argumentet om at barnet kanskje ikke vil like vin som voksen. Hvilken voksen mann vil vel begeistret henge opp sin dåpsattestholder i sølv på veggen?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 19:38   #20
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Nei, det synes jeg ikke noe om. Ville heller satt mer pris på om noen ga barna penger på bok/aksjer/fond.

Vi alle har sølvkoppene våre stående ved siden av hverandre i glasskapet. Synes det er fin gave. Jeg fikk også et sett sølvbestikk til voksen inngravert med navnet mitt og dåpsdagen og det ligger på min plass i alle selskap vi har.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:06.