Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Speltmel

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-08, 09:02   #1
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Speltmel

Vi har den siste tiden brukt speltmel til bakst, i et forsøk på å bli litt sunnere. Grunnlaget var vel forsåvidt at vi hadde "hørt" at det var bedre og dermed kastet vi oss på bølgen. Ingen av oss har sjekket noe særlig rundt hva som er forskjellen.

I dag hørte så mannen på radio at speltmel er prikk likt vanlig hvetemel, bare dyrere. At det skal inneholde mer magnesium, sink, jern og kobber var visst humbug- det avhenger visst av jorden den er dyrket på.

Her er jeg på tynn is må jeg innrømme og jeg har veldig lite greie på hva jeg snakker om. Mannen vil nå droppe speltmelet (han hater å være innovativ ), mens jeg liker det godt og vil beholde det. Hva skal jeg bruke som argument? Et raskt søk på nett gjorde meg ikke stort klokere.

Gammel 02-05-08, 09:06   #2
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Speltmel

Det er bare smaken som er forskjellig. Like mye gluten, like mye allergener, og svært nær beslektet med hvete. Pluss at det gir mye lavere avling, og krever derved større jordbruksarealer. Det var i sin tid grunnen til at hvete overtok.

Gammel 02-05-08, 09:09   #3
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

A-magasinet har en artikkel om speltmel i dag. De sier akkurat det du siterer. Næringsinnholdet er så og si likt, og variasjoner mellom speltmel og hvetemel er like store som variasjoner mellom ulikt dyrkningssted. Det er flere ernæringseksperter og forskere som har uttalt seg. De konkluderer med at hvis du kjøper spelt for å bli sunn er du lurt, men at smaken selvfølgelig kan være bedre (subjektivt). Noen hevder de blir bedre i magen av å spise spelt, dette kan sikkert stemme, men har man ikke problemer med magen er pengene til speltmel kastet ut vindu.

Summa summarum: Kjøp spelt om du liker smaken og bakeegenskapene bedre enn ved hvetemel. Skal du ha sunnere korn må det være grovere.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 09:15   #4
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg tåler spelt bedre. Samme med hveteallergikere. Men det er vel det eneste. Ikke er egenskapene helt lik heller synes jeg.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 09:18   #5
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Da vi skulle introdusere gluten for storesøster så fikk vi beskjed om å introdusere hvetemel og ikke spelt, da spelt visstnok inneholdt mer proteiner (gluten) enn hvetemelet. Dette var gastrospesialister og ernæringsfysiologer som uttalte.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 09:24   #6
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En sånn artikkel har jeg ventet på lenge. Det virker som alle tror at så lenge det man spiser er bakt med spelt, så er det bare å hive innpå. Jeg har aldri forstått at forskjellen skulle være stor.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 16:31   #7
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Nei, dyrkings og behandlingsmåte ser ut til å bety mer enn om det er spelt vs. hvete. Mulig at noen høyt spesialiserte allergier slår ut på det ene men ikke det andre, men de er så nært beslektet at det meste er rimelig likt. At spelt er bedre for glutenintolerante (cøliaki) enn hvete er i alle fall en myte!

Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 17:07   #8
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Da lærte jeg noe nytt i dag også. Jeg innbiller meg imidlertid at det har en god effekt på en av husstandens veldig trøblete mager.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:48.